Lukuaika: Emma Kimiläinen málagalaistallin rattiin!

Emma Kimiläinen málagalaistallin rattiin!

Kuljettajat alvaro fontes (vas) ja emma kimiläinen, toimitusjohtaja raul garcia, manageri lars lindberg

MTV3:n F1-kommentaattorina toiminut Emma Kimiläinen, 28, valittiin Alhaurin El Grandessa päämajaansa pitävän ruotsalaisespanjalaisen SPV Racing -tallin testi- ja kilpakuljettakasi.

Nuoresta iästään huolimatta pitkän uran moottoriurheilun parissa tehnyt Emma Kimiläinen sai elämänsä tilaisuuden, kun hänet valittiin ensi kesänä aloittavan sähköautosarjan Electric GT:n Drivers Clubiin.

– Organisaatio valitsi 20 kovatasoista kuljettaa, jotka olivat heidän mielestään sopivia uuteen sarjaan, Kimiläinen kertoo.

Sarjan kick off -tilaisuus järjestettiin marraskuussa Ranskan Pau:ssa. Kimiläinen pääsi siellä testaamaan Teslan S P85 -mallista autoa. Uusi P100 DL -mallinen kilpa-auto painaa 2.000 kiloa, siinä on 778 hevosvoimaa ja se kiihtyy nollasta sataan 2,1 sekunnissa. Huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.

Tallin johto oli tyytyväisiä suomalaisen antamaan palautteeseen ja tekivät hänen kanssaan sopimuksen.

- Mainos -

– Emma on koko uransa ajan ollut erittäin nopea kuljettaja. Hän osoitti Ranskassa, että pystyy käsittelemään myös sähköautonvoimansiirtojärjestelmää ja sai autosta irti maksimaalisen hyödyn, kertoo SPV -tallin toimitusjohtaja Raul Garcia.

Ei voi ajaa täysillä

 Kimiläisen mukaan sähköautolla kilpaileminen eroaa monella tavalla polttomoottoriautolla ajamisesta.

– Perinteisellä autolla voi ajaa koko kisan kaasupohjassa, mutta sähköautolla pitää miettiä taktiikkaa. Jos sillä ajaa koko ajan täysillä, niin moottori kuumenee liikaa, Kimiläinen sanoo.

SPV Racing on ensimmäinen talli, joka teki sopimuksen uuden sarjan kanssa. Talli saa ensimmäisen kilpa-autonsa loppuvuodesta, joten Kimiläinen pääsee testaamaan sitä viimeistään vuodenvaihteessa.

– Minusta on makea olla kehityksen aallonharjalla. Vaikka polttomoottoriautot eivät häviä kokonaan, niin sähköautoja kehitetään entistä enemmän ja monet autoilun innovaatioista kehitetään moottoriurheilussa, Kimiläinen muistuttaa.

Ensimmäisellä kaudella Euroopassa ajetaan kahdeksan kilpailun sarja, mutta jo muutamassa vuodessa organisaatio aikoo kasvattaa sen 21 kilpailua kattavaksi maailmanlaajuiseksi sarjaksi.

Kisapäivän aamuna on warm up, sen jälkeen formula ykkösten tapaan kolmiosainen aika-ajo ja 20 minuuttia kestävä kilpailu.

- Mainos -

Kilpailun yhteydessä järjestetään kestävän kehityksen ja innovatiivisen teknologian messut, sähkökartingin osakilpailu sekä virtuaalisen E-Sport Racing -sarjan osakilpailu.

Illalla ajetaan vielä toinen Electric GT -sarjan osakilpailu. Molemmat kilpailut ovat itsenäisiä, niiden pisteet lisätään sarjataulukkoon.

Kimiläinen ajaa Teslan P100 DL -mallilla.

Ajaa kolmessa sarjassa

Kolmevuotiaana kartingilla kilpailemisen aloittanut Kimiläinen on ammattikuski. Electric GT:n lisäksi Kimiläinen ajaa myös pohjoiseurooppalaista V8 Thunder Cars -sarjaa Mustangillaan sekä talvella rallycrossia.

Eri formulaluokissa kilpaillut Kimiläinen siirtyi pohjoismaiseen STCC-sarjaan kaudeksi 2014, jossa hän saavutti kolmessa vuodessa kaksi paalupaikkaa ja kaksi palkintosijaa. Viime kaudella Kimiläinen sijoittui V8 Thunder Cars -sarjassa neljänneksi kahdella voitolla. Niiden lisäksi hän saavutti kaksi muuta palkintosijaa ja ajoi kahdesti paalulle.

SPV-tallin toiseksi kuljettajaksi valikoitui kokenut malagalainen kilpa-ajaja Alvaro Fontes.

Mika Heikkilä

 

- Mainos -

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Sää
Mainos
Viikon kysymys

Mikä on Wapun ykkösherkku?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...