Henkilökuvat

Sähköistä läskiä tielle ja maastoon

Raimo Rouvinen kartoittaa parhaillaan, löytyisikö Espanjasta sopivaa pyörätehdasta, jossa voisi alkaa valmistaa Espanjan maastoihin erityisesti suunniteltua täysjoustopyörää. Uutuuteen on suunnitteilla uusimpia, erikoisuuksia sisältäviä tekniikoita, kuten hälyttävä GPS-seuranta, automaattilukitus, jarrutusenergian talteenotto jne. Tavoitteena on löytää sopiva yhteistyökumppani vielä tämän vuoden aikana. (Kuva: Katja Korhonen)

Raimo Rouvinen halusi yhdistää kaksi mielilajiaan – maastopyöräilyn ja enduromoottoripyöräilyn. Kun ei siihen muuten löytynyt sopivaa välinettä, hän päätti kehittää sellaisen itse.

Kaksipyöräiset kulkuneuvot, niin poltto- kuin kauramoottorillakin toimivat, ovat olleet keskeinen osa Raimo Rouvisen elämää nuoruudesta asti.

– Nuorempana harrastin enduromoottoripyöräilyä ihan tosissani, ja kilpailin muun muassa moninkertaista maailmanmestaria Kari Tiaista vastaan, Rouvinen kertoo.

Moottorittomat pyörät astuivat Rouvisen elämään hieman sattuman kautta.

– Kotitaloni alakerrassa Helsingin Vartiokylässä oli polkupyöräkorjaamo, joka jäi ikään kuin tyhjilleen, kun sen pitäjä muutti pois. Kevään tullen talolla alkoi kuitenkin taas pyöriä asiakkaita ihmettelemässä, että eikö täällä enää korjatakaan fillareita. Niinpä korjailin ihmisten pyöriä jonkin aikaa sivutoimisesti ilta- ja viikonloppuhommina, kunnes vuonna 1986 perustin oman yrityksen, Vartiokylän Pyörä.

Pikkuhiljaa Rouvisen asiakaskunta karttui ja myös palveluvalikoima laajeni.

– Endurotaustani vuoksi olin innostunut maastopyöräilystä, alamäkipyöräilystä ja BMX-pyöräilystä. Niinpä aloimme tuoda maahan näitä pyöriä, Raimo Rouvinen kertaa.

Alamäkipyöräilystä Rouvinen innostui niin paljon, että alkoi myös kilpailla lajissa.

– Voitin alamäkipyöräilyssä kaikkien aikojen ensimmäisen suomenmestaruuden. Pääsin ajamaan myös PM-kisoissa, samoin kuin MM-kisoissakin.

Uudenlainen pyörä

Sähköavusteiset polkupyörät ovat viime vuosina tulleet jatkuvasti yleisemmiksi. Niitä on saatavilla ns. mummopyörinä, maastopyörinä, kokoontaitettavina ja monena muuna versiona. Yhdenlaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, kun Raimo Rouvinen sellaisen olisi halunnut.

– Innostuin sähköavusteisista paksurenkaisista fatbike-pyöristä, kansanomaisemmin läskipyöristä. Vanhana enduro-miehenä halusin kuitenkin sellaisen fatbiken, jossa olisi myös kaasukahva, jolla voisi enduron tapaan antaa lisää ”kaasua” sopivassa kohdassa, mies kertoo.

EU-lakimuutoksen myötä tuollaiset kaasukahvalla varustetut sähköfatbiket mahdollistuivat ja vuonna 2014 Rouvinen alkoi tositoimiin. Vääräleuka voisi veistellä, että mies keksi pyörän uudelleen.

Perusteellisen kehitystyön jälkeen tammikuussa 2016 valmistuivat ensimmäiset viisi kappaletta E/FAT prototyyppejä. Niiden pohjalta tutkimusta ja kehitystä jatkettiin vielä pari vuotta, kunnes lopulta vuoden 2018 heinäkuussa ”hihnalta” valmistui ensimmäinen virallinen E/FAT tuotantomalli. Rouvinen vaikuttaa tuotteeseen erittäin tyytyväiseltä.

– E/FAT pyörä on ihanteellinen melkeinpä mihin tahansa pyöräilyyn. Jos haluaa ajaa enemmän kuntoa nostavan lenkin, jättää sähköavusteen pois päältä, jos haluaa nousta jyrkempiä mäkiä, voi antaa sähkömoottorin auttaa sen verran, ettei väsähdä heti alkumatkasta. Ja jos innostuu ottamaan itsestään mehuja irti lenkillä, niin sähköavustuksella pääsee takaisin kotiin vähän väsyneempikin kuntoilija, Rouvinen kuvailee.

– Ja mitä tuohon kaasukahvaan tulee, niin se kruunaa esimerkiksi maastossa ajon. Voit ajaa kokonaan lihasvoimalla, tai säätää sähköavun mieleiseksesi, mutta sitten kun tulee tiukka paikka, käännät vaan kahvasta, kuten moottoripyörällä ajaessa, ja käytössä on koko sähkömoottorin 1000 watin teho.

Sähköavusteista fatbikea Rouvinen vinkkaa hyvänä vaihtoehtona esimerkiksi niille, jotka haluavat maastoon pyöräilemään, mutteivät iän tai jonkun muun syyn johdosta halua liian raskaille lenkeille.

Espanjan maastoihin

Pitkän päivätyön pyöräilyn saralla tehnyt Rouvinen on viime aikoina alkanut keventää omaa työtaakkaansa, vaikka ei ihan täysin oloneuvokseksi olekaan heittäytynyt.

– Vedin niin sanotusti eläkekortin esiin, mikä onnistui hyvin, koska kaksi poikaani jatkavat yrityksen pyörittämistä. Itsekin olen edelleen mukana toiminnassa jonkin verran, mutta haluan varata enemmän aikaa omalle harrastamiselle.

Aurinkorannikon maisemat tulivat Rouviselle tutuiksi ensin useamman lomamatkan myötä, kunnes lopulta viisi vuotta sitten oli jo hieman pidemmän talvehtimisen aika. Viiden Espanjassa lämmitellyn talven jälkeen Rouvinen teki lopulta päätöksen muuttaa pysyvämmin Aurinkorannikolle tästä talvesta alkaen.

Etelä-Espanjan lämmössä ja vuoristomaisemissa on myös loistavat olosuhteet harrastaa maastopyöräilyä ympäri vuoden.

Sähköavusteisen fatbiken kokeilemisesta kiinnostuneille Rouvisella on hyviä uutisia.

– Suunnitelmissa on, että tuon helmi-maaliskuussa Suomesta muutaman E/FAT pyörän tänne Fuengirolaan, jonka jälkeen voin viedä halukkaita maastoon kokeilemaan, miten se matka sähköavusteisella fatbikella taittuu.

Kuka?

  • Raimo Rouvinen
  • 64 vuotta
  • Kotoisin Helsingistä
  • Asuu ensimmäistä vuotta Fuengirolassa
  • E/FAT 1000W sähköfatbiken kehittäjä
Mitä pidit jutusta?
+1
46
+1
6
+1
2
+1
2
+1
0
+1
2

Kolumnit

Suvi Kauranen

Kalsaripäivä

Aiheutin taannoin jälkikasvulleni häpeän hetkiä tunnustamalla julkisesti, televisoidussa haastattelussa, että sunnuntait...
Kimmo Sahlman

Annus horribilis

  Tästä vuodenvaihteesta voisi sanoa, että ojasta allikkoon. Luottavin mielin hyvästeltiin...

Viikon kysymys

Rauhoittuuko Yhdysvaltain tilanne vallanvaihdon jälkeen?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...

Fuengirola.fi Facebookissa