Moottoripyörien ja lälläripyörien luvattu maa

Yksi monista liikenteen eroista Suomen ja Espanjan välillä on se, että täällä moottoripyörät, mopot ja skootterit ovat hyvin keskeinen osa katukuvaa. Aurinkorannikolla kaksipyöräisiä on erittäin paljon jopa Espanjan mittapuulla. Itse asiassa eniten koko maassa, jos päristimien määrä suhteutetaan väkilukuun.

Syitä on varmasti monia. Yksi suuri tekijä on ilmasto. Vaikka koko Espanjassa säät ovat esimerkiksi Suomeen verrattuna hyvinkin suotuisat moottoripyörällä liikkumiseen, on Andalusia tässä suhteessa vielä selvästi edellä montaa muuta aluetta. Lämpötila pysyy plussalla ympäri vuoden ja sadepäiviä on varsin harvassa.

Ruuhkat ovat yksi merkittävä syy suosia kaksipyöräisiä. Varsinkin turistisesongin aikana esimerkiksi skootterilla saattaa työmatka taittua murto-osassa siitä ajasta joka autolla kuluisi ruuhkassa kökötellessä. Samaan kategoriaan menevät myös pysäköintiongelmat. Kun pienten kaupunkien väkimäärä lähes kaksinkertaistuu turistien saapuessa, on parkkipaikan perässä ajettava kortteliralli enemmän kuin tuttu näky. Eikä niitä pysäköintipaikkoja, varsinkaan ilmaisia, liikaa ole talvikaudellakaan.

Myös raha saattaa vaikuttaa kaksipyöräisten määrään. Andalusia kuuluu Espanjan pienituloisimpiin alueisiin. Monessa perheessä saattaa kakkosauton hankkiminen vaihtua kaksipyöräiseen, koska ne ovat yleensä halvempia sekä hankkia, huoltaa että vakuuttaa.

Kaksi merkittävää tahoa, vakuutusyhtiöiden yhdistys Unespa ja moottoripyöräalan liitto Anesdor ovat julkaisseet tuoreen raportin ”Las dos ruedas en España”. Siinä on koottu vuoden 2020 loppuun asti tilastot kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista.

Selkeyden vuoksi avattakoon, että kyseisessä raportissa, ja niin ollen myös tässä jutussa, puhutaan kaksipyöräisistä, liikennekäyttöön rekisteröidyistä ja vakuutetuista moottoriajoneuvoista. Eri ajoneuvoluokat jakautuvat seuraavasti: Kaikki alle 50-kuutioiset ovat mopoja. Yli 50-kuutioisista skoottereita ovat ne, joita ajetaan vain kaasukahvaa kääntämällä ja moottoripyöriä ovat ne, joissa vaihdetaan vaihteita ”manuaalisesti”.

Málagassa eniten kaksipyöräisiä

Málagan provinssissa on tuoreen tilaston mukaan 10.958 kaksipyöräistä 100.000 asukasta kohti. Tämä on eniten koko Espanjassa. Toiseksi eniten on Barcelonan naapurissa Gironassa, 10.947 / 100.000 asukasta. Kolmas sija tulee jälleen Andalusiaan, sillä Granadassa kaksipyöräisiä on rekisteröitynä 10.780 / 100.000 asukasta.

Näiden lisäksi yli 10.000 kaksipyöräistä per 100.000 asukasta löytyy Ceutasta (10.668), Cádizista (10.526) ja Baleaareilta (10.078). Luvuissa ovat mukana rekisteröidyt mopot, moottoripyörät ja skootterit.

Vähiten kaksipyöräisiä suhteessa väkilukuun on A Coruñassa, Galiciassa (4.463 / 100.000), Álavassa, Baskimaassa (4.476 / 100.000) ja Biskajassa, niin ikään Baskimaassa (4.617 / 100.000).

Enemmistö on moottoripyöriä

Pelkästään kaupunkien katukuvaa ja liikennettä havainnoimalla moni olisi varmasti valmis vaikka lyömään vetoa, että valtaosa Aurinkorannikon kaksipyöräisistä on skoottereita, ja moottoripyörät ovat selvästi vähemmistössä. Siinä vedonlyönnissä joutuisi kuitenkin maksumieheksi.

Tilastot osoittavat, että moottoripyörät ovat selvästi suosituimpia kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista. Málagan provinssissa on kaikkiaan 184.759 rekisteröityä kaksipyöräistä. Näistä moottoripyöriä on 102.090, mikä tekee 55,3% koko kannasta. Skoottereita on 54.156 kappaletta (29,3%) ja mopoja 28.513 (15,4%).

Vaikka Málagan provinssissa on paljon kaksipyöräisiä, ja harjoitusta sekä kokemusta ajamisesta siis kertyy, näyttää siltä että motoristien ajotaidoissa olisi vielä toivomisen varaa. Kun vertaillaan kaksipyöräisten aiheuttamien onnettomuuksien määrää alueittain, on yli 25% keskimääräistä todennäköisempää joutua Málagan provinssissa moottoripyörä- tai skootterikuskin aiheuttamaan onnettomuuteen.

Onnettomuustilaston mustat lampaat ovat kuitenkin Afrikan puolella sijaitsevat Ceuta ja Melilla. Ceutassa on 72,86% ja Melillassa peräti 75,80% keskimääräistä todennäköisempää joutua kaksipyöräisen aiheuttamaan onnettomuuteen.

Kaksipyöräisten määrä kasvaa

Kuten todettua, monet tekijät puhuvat sen puolesta, että mopot, moottoripyörät ja skootterit ovat suosittuja kulkuneuvoja Espanjassa. Niinpä ei liene yllätys, että niiden määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana (2010 – 2020) ollut voimakkaassa kasvussa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että alle 50-kuutioiset, eli mopot, ovat menettämässä markkina-asemiaan. Vuodesta 2010 vuoden 2020 loppuun niiden määrä laski 45%. Toisaalta moottoripyörien määrä nousi samaan aikaan 45% ja skoottereiden peräti 54%.

Kaikkiaan näitä kaksipyöräisiä oli Espanjan ajoneuvorekisterissä vuonna 2010 noin 2,7 miljoonaa kappaletta, kun vuoden 2020 päättyessä yhteisluku oli noin 3,39 miljoonaa.

Kaksipyöräisillä päristely on leimallisesti miesten puuhaa. Espanjan moottoripyörä- ja skootterikuskeista 85,1% on miehiä ja vain 14,9% naisia.

Espanjan suosituin moottoripyörämerkki on Yamaha. Niitä on maan moottoripyöräkannasta 19%. Suosituin skootterimerkki on Piaggio, jonka osuus on 23,47. Mopot, moottoripyörät ja skootterit yhteen laskien suosituimmat merkit kaksipyöräisten markkinoilla ovat Honda (18,36%), Yamaha, (17,62%) ja Piaggio (11,15%).

Lähde: ”Las dos ruedas en España” raportti

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Janne Leipijärvi, kuva: Janne Leipijärvi
Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, minkä puolueen ehdokasta äänestäisit?

View Results

Loading ... Loading ...