Magnesium

Sydäntä ja lihaksia suojaavasta magnesiumista on äskettäin löydetty lisää loistavia ominaisuuksia. Tuoreimmat hyvät uutiset tulevat Italiasta. Padovan yliopistossa työskentelevän tri Nicola Veronesen tiimi on vakuuttunut magnesiumin suotuisista vaikutuksista erityisesti yli 65-vuotiaille.

Kolmen kuukauden magnesiumlisä paransi selvästi testiryhmäläisten alaraajojen suorituskykyä: kävelynopeutta, tasapainoa ja ketteryyttä esimerkiksi tuolilta noustessa.

Infarktisuojaa

Urheilijat ovat tienneet magnesiumin suorituskykyä ja kestävyyttä lisäävät ominaisuudet jo pitkään. Lisäksi se ehkäisee urheilusuorituksen jälkeisiä nivelvaivoja ja lihaskramppeja.

Paitsi lihaksia, magnesium suojaa myös sydäntä. Varsinkin Saksassa ollaan vakuuttuneita, että magnesiumlisä ehkäisee sydän- ja aivoinfarkteja – ja nopeuttaa niistä toipumista.

Pienempi stressi, syvempi uni

Magnesiumilla uskotaan olevan myös stressiä lieventäviä sekä yleistä vastustuskykyä ja unen laatua parantavia ominaisuuksia. Sen on arveltu myös ehkäisevän insuliiniresistenssiä ja kakkostyypin diabetesta. Hyviä magnesiumin lähteitä ovat kokojyvävilja, pähkinät, palkokasvit, parsa, pinaatti ja banaani. Myös soijasta, maidosta, lihasta ja kalasta saa magnesiumia.

Magnesiumia pitäisi saada 280–350 milligrammaa vuorokaudessa.
Nykyään ruoka on niin pitkälle jalostettua, että magnesiumin luonnollinen saanti on pudonnut kolmasosaan siitä, mitä esivanhempamme ruuasta saivat.

Puutos tuo krampit

Mangesiumin puutos aiheuttaa hermo- ja lihastoiminnan häiriöitä, kramppeja ja suonenvetoa. Myös masennus ja uniongelmat voivat olla oireita liian vähäisestä magnesiumin saannista.
Suoliston imeytymishäiriö saattaa aiheuttaa magnesiumin puutosta, samoin säännöllinen nesteenpoistolääkkeiden tai alkoholin käyttö.

Ikääntyessä elimistön aineenvaihdunnassa tapahtuu monia muutoksia, mm. ruoan magnesiumin imeytymisen huononeminen, minkä seuraus on magnesiumin väheneminen veressä ja kudoksissa. Erityinen riskiryhmä ovat diabeetikot, joilla mm. metformiini vähentää magnesiumin imeytymistä ja diabetes lisää magnesiumin eritystä virtsaan. Optimaalinen magnesiumin päivittäinen saanti on naisilla 320 mg ja miehillä 420 mg, mutta se ei läheskään aina toteudu.

Tuore tutkimus magnesiumista löytyy osoitteesta: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7912123/

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Mainos
Viikon kysymys

Paljonko käytät rahaa joululahjoihin?

View Results

Loading ... Loading ...