Lukuaika: Pääkirjoitus: Helsinki-Málaga-välille kaivataan lisää kilpailua

Pääkirjoitus: Helsinki-Málaga-välille kaivataan lisää kilpailua

Fuengirola.fi:n pääkirjoituksessa tikun nokassa on kummallinen epäsuhta Suomen ja Espanjan välisessä lentoliikenteessä.

Fuengirola.fi
Fuengirola.fi
1 min lukuaika

Yksi Aurinkorannikon suomalaisten kestopuheenaiheista on lentäminen ja etenkin lentojen hinnat. Vielä ennen koronaa Málagaan saattoi Suomesta päästä hyvinkin halvalla, ja moni ennätti tottua muutaman kymmenen euron yhdensuuntaisiin lippuihin.

Pandemia sekoitti lentoliikenteenkin ja muutti hinnoittelua. Lentojen hinnat eivät ole palautuneet kymppien tasolle, vaan pysytelleet satasissa. Lentoyhtiöiden kannalta se lienee terveempi taso ja tuo turvaa talouteen.

Kuluttajan kannalta kilpailu on aina hyväksi. Tällä haavaa Helsingistä Málagaan lentää vain kaksi yhtiöitä, Finnair ja Norwegian. Tampereelta Aurinkorannikolle pääsee suoraan Air Balticin siivin.

Sen sijaan Costa Blancalla tilanne on toinen, kuten Fuengirola.fi tässä lehdessä uutisoi. Alicanteen nimittäin lentää myös Ryanair suoraan Helsingistä, joten tarjolla on peräti kolmen ison yhtiön kapasiteetti. Se on hämmentävää Aurinkorannikon suunnalta katsottuna, sillä Torreviejan seudun suomalaisten määrä on moninkertaisesti vähäisempi kuin Fuengirolan alueella.

- Mainos -

Siksi on enemmän kuin aiheellista odottaa, että Euroopan suurin halpalentoyhtiö Ryanair avaisi myös Helsinki-Málaga-reitin. Sitä he varovasti väläyttelevätkin tämän lehden haastattelussa.

Kaikki askelmerkit ovat valmiina. Ryanairilla on jo jalansijaa Helsinki-Vantaalla, mistä yhtiö lentää esimerkiksi tänä kesänä 12 Euroopan kohteeseen. Málagan lentokentällä Ryanair on ylivoimaisesti suurin lentoyhtiö matkustajamäärissä mitattuna: se lennättää peräti 29 prosenttia kaikista Málagan matkustajista.

Taivas on siis avoinna reitin avaamiselle Helsinkiin. Ja lisääntyvästä kilpailusta kiittää myös suomalaisen lentomatkustajan lompakko.

Jaa tämä artikkeli
2 kommenttia
  • Malagan lennot on todellinen rahastuskone näille kahdelle lentoyhtiölle.
    Mikä mahtaa estää muita lentämästä. Onko kukaan selvittänyt?
    Ryanair on yksi halpalentoyhtiö mutta toinen iso on Easyjet.
    Onko kukaan kysynyt miksi eivät lennä Helsingistä?

  • Ei tarvitse lisää tuota ilmansaastetta ja melusaastetta. Tämänkin toimialan polttoaineet olisi jo pitkä aika sitten pitänyt laittaa verolle, ja meluhaitoista raippavero päälle. Nykyisillä veronmaksajienkin rahoilla tehtävillä subventioilla tämä laillistettu ilmasto- ja melurikos on päästetty lähtemään lapasesta aivan kunnolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *