Suomessa räjähdymäisesti levinnyt Normal-halpakauppaketju on taatusti monelle tuttu. Turkoosit kyltit koristavat kauppakeskuksia ja myymälöitä on noussut kuin sieniä sateella: niitä on nyt jo 71 halki Suomen.
Vuonna 2012 perustettu Normal on tanskalaista alkuperää. Se on sittemmin laajentanut toimintaansa Tanskan lisäksi Alankomaihin, Norjaan, Ranskaan, Ruotsiin, Suomeen, Espanjaan ja Portugaliin. Ketju rantautui Suomeen helmikuussa 2021.
Normalin tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa hygieniatuotteita, kosmetiikkaa, välipaloja, eläintenruokaa ja terveystuotteita. Ketjun nimi on peräisin siitä, että se myy ”täysin normaaleja tuotteita kiinteillä, alhaisilla ja epänormaaleilla hinnoilla”.
Myös Espanjassa on oma Normalinsa: Primaprix-ketju on perustettu vuonna 2014. Sillä on nyt 200 myymälää Espanjassa, pääasiassa Madridissa, Kastiliassa ja Leonissa sekä Baskimaassa.
Andalusiassa on useampikin Primaprix, joskaan ei yhtään vielä Fuengirolan seudulla. Aurinkorannikolla lähimmät myymälät löytyvät Málagan kaupungista sekä Esteponasta, minne avautui liike huhtikuussa.
Myymälä on kierrettävä läpi
Espanjan Primaprix on luxemburgilaisen Bargain Retail Europe -yrityksen omistama. Espanjan lisäksi liikkeitä on Ranskassa.
Normal ja Primaprix ovat hämmentävän samankaltaisia. Ostokokemus, valikoima ja hinnatkin muistuttavat toisiaan.
Myös logoissa, kylteissä ja mainoksissa on samaa fiilistä, ja myymälässä kävely perustuu samaan hyllyjen välissä kiertämiseen. Sisäänkäynnistä kassoille päästäkseen on kuljettava hyllykäytäviä pitkin koko liike läpi.
Primaprix mainostaa 30-70 prosenttia halvempia hintoja tutuista huippubrändeistä kuin kilpailijansa. Ketjun mottona on, että ”kansainvälisten tuotemerkkien myynti outlet-hinnoilla tekee meistä erilaisia”.
On Nivea-voidetta tai Coca-Colaa, Colgate-hammastahnaa tai Ariel-pyykinpesuainetta. Hinnat ovat muutaman euron tasoa, halvempia kuin vaikkapa Carrefourissa tai Primoreissa.
Ylijäämätuotteita ja vanhoja varastoja maailmalta
Primaprix välttää yksityisiä tuotemerkkejä ja suosii isojen jakelijoiden merkkejä. Primaprixin mukaan yhtiö saalistaa ”ympäri maailmaa löytöjä ja mahdollisuuksia”. Monesti näillä tuotteilla saattaa olla erilaiset etiketit ja nimet kuin mihin on totuttu.
Ketjun temppu isojen alennusten saavuttamiseksi perustuu strategiaan ostaa ylijäämiä, tarjouksia muilta ketjuilta, kampanjoita tai tuotteita, joiden pakkausta ollaan vaihtamassa.
Monet Primaprixin myymät tuotteet ovat peräisin peruutetuista tilauksista, ylimääräisestä varastosta tai ovat tuotteita, joissa on merkintä- tai kieliongelmia, niiden pakkaukset ovat vanhat tai jääneet erikoistarjouksista. Kauppojen hyllyille päätyvät myös suurten jälleenmyyjien varastot, jotka eivät ole saavuttaneet 50 prosenttia käyttöiästä.
Kuten firma mainostaa: elokuussakin voi vielä syödä joulusuklaita ja mitä sitten, jos Pantene-shampoon korkki onkin väärän värinen.
Punaviinipullo on Espanjan ämpäri
Kun Primaprixin tuorein tulokas eli Esteponan myymälä Aurinkorannikolla avattiin keväällä, jokainen asiakas sai lahjaksi pullollisen punaviiniä. Punaviini on siis Espanjan ämpäri, jolla houkutellaan kansaa avajaisiin.
Primaprix on alkanut menestyä etenkin viime vuosina erinomaisesti. Inflaation ja hintojen laukkaamisen takia ihmiset ovat Espanjassakin juosseet halvempien hintojen perässä. Tähän Primaprixin kaltainen tuttuja laatutuotteita edulliseen hintaan myyvä ketju on osunut.
Menestys näkyy tuloksessa. Espanjalaisketju kolminkertaisti myyntinsä kolmessa vuodessa.
Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 2023 peräti 280 miljoonaa, kun se vuonna 2022 oli 195 miljoonaa ja 2021 reilut 138 miljoonaa. Liikevoittokin monikertaistui, joskin Primaprixin toimintamalli tarkoittaa pienempiä marginaaleja kuin kilpailijoilla. Sen liikevoittoprosentti on ollut 2-3 prosentin luokkaa.
Primaprix myy myös olutta: tölkki 35 senttiä
Normal ja Primapix ovat siis kilpailijoita, vaikka ne ovatkin hämäävän samankaltaisia.
Tosin Primaprix eroaa Normalista siinä, että myymälöissä on myös ruokaa: valmisruokia, hedelmiä, juustoja, kuivaruokia. Esimerkiksi kilon paketti kahvipapuja maksaa kuusi euroa.
Muutoin valikoima on samankaltainen. On juomia, pilaantumattomia elintarvikkeita, kasvo-, suu- ja vartalonhoitotuotteita, kauneus- ja kodinsiivoustuotteita. Dovea, Garnieria, Fairya, Nestleä, L´Órealia.
Toisin kuin Suomessa, Espanjassa myydään myös olutta ja viiniä. Primaprixin valikoimat ovat juomissa isohkot ja tietysti edulliset. Esimerkiksi Amstel-oluttölkki maksaa 35 senttiä ja pullo hyvää punaviiniä nelisen euroa.
Molemmat ketjut perustuvat myös vahvasti someen: Normal ei mainosta ollenkaan lehdissä, vaan markkinoi tehokkaasti somen, etenkin TikTok-trendauksen kautta. Samaa tekee Primaprix Espanjassa.
Impulssiostaminen, löytöjen tekeminen ja nopeasti loppuvat tarjoustuotteet tuovat kuluttajat molempiin kauppoihin yhä uudelleen sisälle.
Normal uhkaa nyt Primaprixin markkinoita
Normal on nyt levinnyt Pohjois-Euroopasta myös Espanjaan. Sillä on kuusitoista liikettä Espanjassa, etenkin Madridin seudulla mutta myös Andalusiassa: Sevillassa, Cádizissa ja Granadassa.
Aurinkorannikolla ei vielä ole yhtään Normalia, mutta ottaen huomioon alueen laajan pohjoismaisen asutuksen, voisi kuvitella, että Normal hinkuu myös Fuengirolan seudulle. Ketju on avaamassa ensimmäisen liikkeensä Málagaan vuoden loppuun mennessä. Paikkaa ei vielä ole kerrottu.
Tanskalainen halpakauppaketju uhkaa murtaa Primaprixin hegemonian.
– Normal on paljon muutakin kuin kiinteät alhaiset hinnat ja tunnetut merkit. Tavoitteemme on, että myymälässämme vieraileminen on aina uusi ja ainutlaatuinen kokemus. Vaikka edellisestä vierailusta on kulunut vasta viikko, ketju korostaa.
Kaupan alan analyytikkojen mukaan aikana, jolloin kappojen omat tuotemerkit kuten Mercadonan Hacedando tai suomalaisten K-kauppojen Pirkka kukoistavat alhaisten hintojensa ansiosta, Normalin ja Primaprixin tyyppiset ketjut tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden ostaa tunnettujen kansainvälisten merkkien brändejä valmistajahinnoin.
– Liiketoimintamalli houkuttelee kuluttajaa, joka on erittäin hintaherkkä, mutta joka ei luovu tuotemerkkien ostamisesta, ketjuja kuvaillaan.