Lukuaika: Suomalaislentäjät laskeutuivat rannikolle – maailmankuulu syöpälääkäri Pentti Gröhn komentaa Aurinkolaivuetta

Suomalaislentäjät laskeutuivat rannikolle – maailmankuulu syöpälääkäri Pentti Gröhn komentaa Aurinkolaivuetta

Pentti Gröhn, 79, sanoo, että veljeshenki ja lentäminen yhdistävät Aurinkorannikolla asuvien suomalaislentäjien aktiivista yhteisöä, joka täytti jo 25 vuotta.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
4 min lukuaika
Mijas Pueblossa talvet asuva Pentti Gröhn on Aurinkolaivueen vuoden 2024 komentaja. Elinvoimainen lentäjien yhteisö täytti tänä vuonna 25 vuotta, vaikka Pentti esitteleekin vanhaa 20-vuotishistoriikkia.

Pentti Gröhn on melkoinen maailmankansalainen. Sortavalasta evakkomatkalla syntynyt Pentti, 79, kävi koulunsa Joensuussa ja on sittemmin työskennellyt muun muassa Kuopiossa, Helsingissä ja parinkymmenen vuoden ajan Arabiemiraateissa.

Gröhn on tunnettu syöpälääkäri. Hän valmistui lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 1972 ja ehti hoitaa potilaita yli 50 vuoden ajan. Gröhn toimi Kuopion yliopistollisessa keskussairaalassa Syöpätautien ja sädehoidon professorina.

– Aika Dubaissa ja Abu Dhabissa oli hyvin mielenkiintoista, sillä olin kehittämässä sinne länsimaista syövän hoitoa.

Espanja on myös lähellä Pentin sydäntä. Hän asuu vaimoineen talvet Mijas Pueblossa.

- Mainos -

– Tykkään kuntoilla, ja täällä Aurinkorannikolla se on mahdollista talvisinkin miellyttävissä keleissä.

Lue myös: Museovierailijat, valmiina nousuun!

Pentti Gröhn työskenteli arvostettuna ja maailmankuuluna syöpälääkärinä yli 50 vuoden ajan.

Liki sata aktiivijäsentä

Lentämistä Pentti alkoi harrastaa 1970-luvulla.

– Olen ollut ikäni aktiivinen purjehtija, mutta kun sitten muutamat kaverit alkoivat lentää, myös minä kokeilin ja innostuin. Lentelin pikkukoneilla harrastusmielessä, aluksi muun muassa kaverini Mikko Snällin koneella.

Mikko oli tunnettu lentoalan yrittäjä. Hän menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen Benalmádenassa helmikuussa. Aurinkolaivuelaiset pitivät Mikon lämminhenkisen muistotilaisuuden vastikään Benalmádenassa.

– Kun hankimme talviasuntomme Aurinkorannikolta, tapasin Mikon kanssa uudelleen ja hän pyysi minua Aurinkolaivueeseen viitisentoista vuotta sitten.

Vuoden alusta asti Pentti on ollut Aurinkolaivueen komentajana. Vuonna 1999 perustetussa yhteisössä on liki sata aktiivijäsentä: mukana on entisiä Finnairin ja Karairin lentäjiä, sotilaslentäjiä sekä Pentin kaltaisia harrastelentäjiä. Osa lentää yhä aktiivsesti, mutta suurin osa on eläkkeellä.

Aurinkolaivueen jäseneksi voi päästä mikäli omistaa tai on omistanut suomalaisen ilmailuviranomaisen hyväksymän lentolupakirjan tai omaa ilmavoimien sotilaslentäjäkoulutuksen. Jäsenyys edellyttää myös jonkinasteista vakituista asumista Espanjassa tai ainakin suhteellisen säännöllisiä pitempiaikaisia vierailuja tai lomailuja Aurinkorannikolla.

Aktiiveja laivuelaisia kokouksessaan.

- Mainos -

Hernesoppaa ja kokemuksia

Pentti kuvaa Aurinkolaivuetta kaveripiiriksi, jossa on nykyisin ilahduttavasti myös naisjäseniä.

– Veljeshenki ja lentäminen yhdistävät meitä, komentaja sanoittaa.

– Jaamme lentämiseen liittyviä kokemuksia ja juttuja. Meillä on lentäjiä, jotka ovat olleet ilmassa yli 20 000 tuntia. Ensimmäiset jäsenemme olivat sodan kokeneita pommittajia ja lentäjiä, jotka nyttemmin ovat siirtyneet Hiljaiseen laivueeseen.

Aurinkolaivue kokoontuu kuukausittain, ja tarjolla on aina ajankohtainen luento. Myös Pentti pitää lääketieteellisen tietoiskun. Joka torstai lentäjäkaverukset kokoontuvat hernesopalle armeijan tyyliin Torremolinosin Sabores-ravintolaan.

Tammikuussa Aurinkolaivue juhlisti 25-vuotista taivaltaan Benalmádenassa. Juhlassa palkittiin kunniakomentaja Matti Lampelan lisäksi laivueelle ansiokasta työtä tehneitä laivuelaisia: Pekka Auterinen, Pertti Nummi, Sinikka Nummi ja Jouko Tukiainen.

Laivue tukee vuosittain myös Ukrainan lapsia Unicefin kautta.

– Osaltamme myös jatkuvasti pidämme yllä tyttökoulun toimintaa Gambiassa, retkeilemme Espanjassa ja Suomessa, ja tietenkin olemme vahvasti tukeneet Malmin lentokentän toiminnan jatkamista Helsingissä.

Kar-Airin väreihin maalattu Metropolitan-kone Málagan Ilmailumuseossa täyttää ensi lokakuussa 65 vuotta.

Kar-Airin ensilennosta Málagaan 65 vuotta

Aurinkolaivueen mittavin projekti on ollut Málagan lentokentälle vuonna 2001 hylätyn Convair CV440 Metropolitan -matkustajakoneen kunnostaminen.

- Mainos -

Málagan Ilmailumuseon johdon aloitteesta Convair haluttiin maalata suomalaisiin väreihin, koska ensimmäinen ulkomainen Malagan juuri avatulle siviilikentälle 20.10.1959 laskeutunut siviilikone oli Kar-Airin Convair Metropolitan.

Vuosien kunnostusurakka vaati paljon talkootyötä, mutta lopputulos on Pentin mukaan hieno ja oikea ylpeydenaihe.

– Ensi lokakuussa meillä on koneen 65-vuotisjuhlat Málagassa, minne tulee muun muassa Kar-Airin vanhoja omistajia.

KATSO video, kun Jorma Pulkkinen esittelee Málagan Ilmailumuseota ja Kar-Airin konetta 2017:

Jaa tämä artikkeli
1 kommentti
  • Hyvä asiallinen artikkeli. Terveisiä aurinkolaivueelle.Pikkupojasta lähtien Mikko on on ollut lähellä meidän Halosten perhettä ja surullisena otin vastaan tapahtuneen.Mikko lentelee nyt isäni Eskon kanssa siellä jossain.
    T.Jyri Halonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *