Poliitikot yksimielisiä: maksumoottoritiestä ilmainen, kunnes rantarata valmistuu

Andalusiassa vaaditaan Madridin keskushallitukselta konkreettisia toimia. Tietullien poistaminen AP-7-tieltä sai koko parlamentin tuen.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
4 min lukuaika
Tietullit pois, raiteet rannikon pituiseksi. Siinä Andalusian vaatimukset Madridin keskushallinnolle.

Andalusian itsehallintoalueen parlamentti käsitteli torstaisessa (11.4.) istunnossaan Espanjan Aurinkorannikolla paljon keskustelua herättänyttä liikenneongelmaa.

Kuten on moneen kertaan kerrottu, Aurinkorannikon aluetta halkova rantatie A-7 on ruuhkainen ja vaarallinen, kun taas ylempänä kulkeva maksumoottoritie AP-7 on väljä, mutta kallis käyttää.

Lue myös: Maksutie AP-7 on Espanjan neljänneksi kallein kesäväylä – nyt tietullien hinnat tippuvat

Junarata yltää vain Málagan ja Fuengirolan välille, vaikka sitä on yritetty saada pidennettyä edes Marbellaan asti kymmenien vuosien ajan – tuloksetta.

- Mainos -

Itse asiassa ensimmäisen kerran Málagan yhdistämistä Algecirasiin rautateitse ehdotettiin jo vuonna 1862. Siis 162 vuotta sitten. Algeciras sijaitsee Andalusian länsiosassa Gibraltaria vastapäätä ja on yksi Espanjan ja koko Välimeren vilkkaimmista satamista.

162 vuoden aikana on saatu aikaiseksi yksiraiteinen, usein ruuhkainen junarata Málagan ja Fuengriolan välillä.

Renfen nykyinen reittikartta asemineen Málagan ja Fuengirolan välisellä radalla.

Kaikki puolueet kannattivat ehdotusta

Helmikuussa Partido Popular -puolue teki radikaalin ehdotuksen: maksumoottoritie AP-7:n tiemaksut on poistettava, kunnes Málagasta tulevaa C1 Cercanias -junalinjaa jatketaan Fuengirolasta Marbellaan, Esteponaan tai jopa Algecirasiin asti.

Vaatimus on kohdennettu Madridiin Espanjan keskushallinnolle. Sen odotetaan aiheuttavan painetta maan keskushallinnolle, jota on Andalusian suunnalta syytetty Katalonian suosimisesta miljoonahankkeissa.

Lue myös: Pääkirjoitus: Hallituksen on korkea aika vähentää Katalonian suosimista

Esitystä kannattivat heti kaikki Aurinkorannikon kaupunkien pormestarit, ja nyt myös Andalusian poliitikot ovat asiasta harvinaisen yksimielisiä.

Andalusian parlamentissa 11.4. kaikki puolueet eli Partido Popular, PSOE, Vox, Por Andalucía ja Adelante tukivat ehdotusta. Yksimielisenä pyrkimyksenä on nostaa Aurinkorannikon rautatieyhteyshanke ensisijaiseksi tavoitteeksi ja osaksi poliittista agendaa myös Madridin päässä.

Ehdotus korostaa, että Espanjassa ei ole toista Malagan ja Aurinkorannikon kaltaista aluetta. Nerjan ja Manilvan välinen, 170 kilometrin rantaviivan sisältävä alue on maan kolmas suuri kaupunkiakseli Madridin ja Barcelonan jälkeen.

- Mainos -

Marbella on Espanjan ainoa yli 150.000 asukkaan kaupunki, minne ei ole junayhteyttä.

Málagan maakunnan asukasmäärä paisuu

Málagan Partido Popularin pääsihteeri José Ramón Carmona iloitsi hankkeen saamasta vahvasta tuesta.

– Olemme onnistuneet avaamaan tärkeän yhteiskunnallisen keskustelun, hän totesi.

Carmona varoitti, että tuleville vuosille ennustetun väestönkasvun myötä liikkuvuus on paheneva ongelma, minkä vuoksi on ratkaisevan tärkeää löytää ratkaisu.

Hän huomautti, että vuoden 2030 ennusteiden mukaan Málagan maakunnassa asuu yli kaksi miljoonaa ihmistä, mikä ohittaa Sevillan asukasmäärän. Sevillan metropolialueen väkiluku on runsaat 1,5 miljoonaa.

Espanjan Aurinkorannikolla Málagan maakunnassa asuu 1,6 miljoonaa ihmistä, koko Andalusian itsehallintoalueella 8,5 miljoonaa. Lisäksi alue on yksi Euroopan suosituimmista lomakohteista, missä käy  vuosittain yli 30 miljoona turistia (2022).

Lue myös: Renfen ilmaiset junaliput saavat jatkoa – näin maksat 10 euron pantin

Espanjan liikenneministeri Óscar Puente. Kuva: La Moncloa.

Espanjan liikenneministeri herätti närää Andalusiassa

Andalusiassa on tuskastuttu ja pöyristytty Madridin päättäjien välinpitämättömyyteen ja hidasteluun.

- Mainos -

Helmikuussa Espanjan liikenteestä ja kestävästä liikkumisesta vastaava valtiosihteeri José Antonio Santano suututti lausunnollaan.

Liikenneministeriön kakkosmies nimittäin totesi tuolloin, että ministeriöllä ”ei ole tarvittavia tietoja”, jotka sallisivat hänen selvittää, että Aurinkorannikon rantarata on ”välttämätön”.

Espanjan liikenneministeri Óscar Puente taas kertoi myöhemmin keväällä, että ei pidä rantaradan jatkamista kilpailukykyisenä ratkaisuna ja huomautti sen olevan muutenkin hyvin monimutkaista.

Lue myös: Nyt puhuu Aurinkorannikon uuden rantaradan isä: maasiltoja pitkin tunnissa Málagasta Marbellaan asti

Kommentit herättivät voimakasta närää, sillä vuosikymmenten ajan erilaisia suunnitelmia ja laskelmia eri ratavaihtoehdoista on tehty useita.

Andalusian parlamentti kehottaakin nyt Espanjan hallitusta julkistamaan aiempien tutkimusten ja raporttien sisällön ja edistymisen. Se haluaa myös hallituksen olevan läpinäkyvä budjetin jakamisessa ja ottavan mukaan ”eri hallinnot sekä sosiaaliset ja taloudelliset toimijat”, tähtäimenä päätös junareitin jatkamsesta ja AP-7-tietullien perimisen keskeyttäminen.

– Aurinkorannikon asukkaat eivät ole toisen luokan kansalaisia ja ansaitsevat saman liikkuvuuden ja liikenneinfrastruktuurin, joita on olemassa, suunnitellaan ja rakennetaan muilla Espanjan suurilla suurkaupunkialueilla, poliitikot korostavat tiukasti.

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *