Leenan, 64, kotiinpaluu Málagasta myöhästyi yli 40 tuntia: ”Kukaan ei auttanut yöpymisissä”

Finnairin Málagan-lennon peruutuksen uhriksi joutunut Leena kummastelee, miksi avun saaminen oli niin nihkeää.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
6 min lukuaika
Finnair perui Helsinki-Málaga-Helsinki-lentonsa viime torstain ja perjantain välisenä yönä. Syynä olivat "paikalliset sääolosuhteet". Paluulentonsa menettänyt suomalainen Leena joutui jäämään kahdeksi yöksi Fuengirolaan rantahotelliin.

Finnairin perjantain (28.6.) vastaiset lennot Helsinki-Vantaalta Espanjan Aurinkorannikolle Málagaan jouduttiin perumaan, mikä aiheutti luonnollisesti ongelmia sadoille matkustajille.

Fuengirola.fi uutisoi lentojen äkillisestä peruuntumisesta tuoreeltaan torstai-iltana (27.6).

Syynä meno-paluulentojen perumiseen oli huonossa säässä, tiettävästi isossa ukkosrintamassa.

– Lennot peruutettiin paikallisten sääolosuhteiden vuoksi. Lennonjohto asetti alueelle väliaikaisia lentorajoituksia sään takia, mikä johti näiden lentojen perumiseen. Kyseessä oli siis yksittäinen tapahtuma, ja operoimme seuraavat lennot normaalisti, Finnair selvensi Fuengirola.fi:lle ja pahoitteli tapahtunutta.

- Mainos -

Lue myös: Finnair peruutti yllättäen yölentonsa Málagaan: ”Ikävä tieto tuli Renfessä matkalla kentälle”

”Puutteita toiminnassa”

Kuten hyvin tiedetään, lentomatkailussa on syytä varautua muutoksiin. Kone voi olla myöhässä, lähtöportti vaihtua, koko lentokin peruuntua. Kuten Finnairin Málagan-tapauksessa, turvallisuuden takia muutokset ovat täysin ymmärrettäviä.

Samaa sanoo suomalainen Leena, 64, joka menetti perjantain vastaisena yönä lentonsa Málagasta Helsinkiin.

– Ymmärrän peruutuksen syyn. Turvallisuus ennen kaikkea. Oli tietysti ikävää, että tieto koko lennon peruuntumisesta tuli niin myöhään. Olin jo Renfe-junassa matkalla Fuengirolasta Málagan lentokentälle, kun kännykkääni kilahti Finnairilta viesti, Leena kertoo.

Helsinkiläinen Leena vietti talven vuokra-asunnossa Fuengirolassa ja oli palaamassa kesäksi koti-Suomeen. Vuokra-asunnon avain oli luovutettu, tavarat varastoitu Aurinkorannikolla vakituisesti asuvan tuttavan autotalliin ja kaikki valmisteltu mukavan Suomen-paluun varalle.

– Olen sen verran paljon reissannut ympäri maailmaa, etten tietenkään sen suuremmin tästä lennon peruuntumisesta panikoitunut. Mutta täytyy sanoa, että Finnairin toiminnassa ja viestinnässä oli puutteita.

”En saanut apua hotellin varaamisessa”

Leena kertoo saaneensa Finnairilta 17 euron hyvityskupongin ateriointiin Málagan kentällä.

– Se tosin ehti mennä vanhaksi, sillä minun uusi lentoni reititettiin vasta lauantaipäivälle Amsterdamin kautta.

- Mainos -

Tunnelma Málagan kentällä myöhään torstai-iltana oli Leenan mukaan sinällään rauhallinen, mutta kanssamatkustajiakin tuntui riepovan ennen kaikkea epätietoisuus.

– Ikävintä oli minusta se, etten saanut Finnairilta apua hotellin varaamisessa. Kun selvisi, että pääsen vasta lauantaina Suomeen, minun oli löydettävä keskellä yötä kahdeksi yöksi majoitus. Kello oli pitkästi yli kymmenen, kun rupesin soittelemaan ja googlettamaan, Leena kertoo.

”Jonotin Finnairin palvelupuhelimeen turhaan 40 minuuttia”Leena manaa

– Finnairin lähettämässä viestissä vakuutettiin, että ”he pyrkivät järjestämään majoituksen” ja että voin ”olla yhteydessä Finnairin edustajaan lentoasemalla järjestelyjä varten”. Ongelma oli, että ketään ei ainakaan aluksi näkynyt. Finnairin englanninkieliseen palvelupuhelimeen taas oli valtavan pitkä jonotusaika. Yritin soittaa ja saada sieltä apua hotellimajoitukseen. Turhauduin 40 minuutin jonotuksen jälkeen.

Lopulta Leena päätti hypätä Renfeen, sillä verkon kautta majoituksen varaaminen ei enää onistunut samalle yölle.

– Siinä vaiheessa, kun lähdin juna-asemalle, Finnairin lähtöselvitystiskillä oli joku virkailija ja 50 metrin jono. En jäänyt odottamaan, omatoiminen suomalaisnainen kertoo.

– Matkasin junalla Los Bolichesiin, kävin ensin kysymässä rantakadun Illunionista huonetta mutta ei onnistunut. Sitten kävelin Yaramar-hotelliin, mistä huone lopulta järjestyi. Asuin siellä lauantaihin asti.

Hintaa kahdelle yölle kertyi 370 euroa.

– Hotellilaskun lähetän tietysti Finnairille. Samoin kuitit matkoista kentälle ja takaisin. Lisäksi haen luonnollisesti myös vakiokorvausta, Leena toteaa.

- Mainos -

Lue myös: Käsimatkatavaroiden rahastukselle loppu? Espanja paiskasi halpalentoyhtöille historiallisen suuren 150 miljoonan uhkasakon

Lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa peruutustapauksessa

Lentomatkustajan oikeuksien mukaan lentoyhtiön on tarjottava peruutustapauksessa huolenpitoa odotusaikana:

  • aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan
  • kaksi maksutonta puhelua tai sähköpostiviestiä 
  • hotellimajoitus, silloin kun yöpyminen on välttämätöntä
  • kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä.
  • lähde: Traficom.

Matkustajalla voi myös olla oikeus ns. vakiokorvaukseen. Korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan. Yli 1.500 km:n EU:n sisäinen lento kuten Málaga-Helsinki oikeuttaisi 400 euron vakiokorvaukseen.

Oikeutta vakiokorvaukseen ei kuitenkaan ole, jos lennon peruminen johtui poikkeuksellisista olosuhteista. Poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan tilannetta, jota lentoyhtiö ei olisi voinut välttää vaikka se olisi toteuttanut kaikki toimenpiteet, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Poikkeuksellisia olosuhteita voivat olla esimerkiksi vaikeat sääolosuhteet, lentokoneen ja linnun yhteentörmäys, turvallisuusriskit tai lennonjohdon päätös keskeyttää lentoliikenne lentoasemalla.

Jos lentoyhtiö vetoaa poikkeuksellisiin olosuhteisiin ja kieltäytyy maksamasta vakiokorvausta, sen on perusteltava asia matkustajalle. Lentoyhtiön tulee osoittaa, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista. Lisäksi lentoyhtiön tulee kertoa mihin toimenpiteisiin se ryhtyi tilanteen välttääkseen.

Lue myös: Halpalentoyhtiöt lennättävät liki puolet Málagan kentän matkustajista – Norwegian teki kovan nousun

”Miten pärjää se kielitaidoton Tyyne?”

Paljon matkustellut Leena huokaa ajatelleensa, miten kävi niille Finnairin peruutuksen uhreille, jotka jäivät vaikkapa kielitaidottomina Málagan kentälle.

– Kun apua ei tuntunut saavan, miten pärjää vaikkapa se Pihtiputaan Tyyne, joka ei osaa kieltä eikä hänellä ole välttämättä edes rahaa hotelliin?

– Selvisin itse tästä ihan ok. Vaikka matkasuunnitelmien muutos vähän ärsyttikin, sain nauttia Fuengirolan auringosta vielä ylimääräisen reilun vuorokauden. Söin paellaa ja join yhden gin tonicinkin.

Leenan piti olla Helsingissä perjantaiaamuna kello 06.45. Lopulta hän joutui matkustamaan Amsterdamin kautta ja asteli kotimaan kamaralle vasta myöhään lauantai-iltana (29.6.) klo 22.09. Hänen paluunsa viivästyi siis yli 40 tuntia.

– Hollantilainen lentoyhtiö KLM oli kerrassaan hyvä. Ilmaiseksi tarjottiin voileivistä ja viineistä lähtien.

– Terveisiä täältä Suomesta, missä on perinteinen suomalainen kesäsää. Seitsemäntoista astetta. Adios vaan Aurinkorannikon lämmölle! Mutta mansikat ja herneet odottavat, samoin sauna ja grillimakkara, Leena hymyilee.

Jaa tämä artikkeli
3 kommenttia
  • Meidän kaverit, joiden piti tulla tuoll koneella eivät ole perillä vieläkään…

  • Hyvin toimi kupongit lauantaina puolilta päivin. Ne olivat voimassa 48 h. Piti vain olla alkuperäiset boardarit. Eihän niillä toki ihmeitä saa lentokentän hinnoilla, mutta jotain kuitenkin.
    Onneksi itsellämme oli mahdollisuus jäädä varattuun majapaikkaan ja nauttia yksi lisäpäivä.

  • Jos Tyyne on kielitaidoton, se ei ole lentoyhtiön syy. Lentoyhtiö KORVAA, ei järjestä majoitusta, eikä muutakaan, siis korvaa. Jos asiakas on pylly auki, sekään ei ole lentoyhtiön syy. Suomalainen ilolla paskoo omaan pesäänsä, jota lehdistö riemulla buustaa. Jos matkustaa, voit tulla vaikeuksia. Lentäminen on siirtymistä eikä elämyspuisto.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *