Monen Espanjan Aurinkorannikon suomalaisenkin suosima ruokakauppaketju Aldi on ilmoittanut laskevansa useiden satojen tuotteiden hintoja.
Saksalainen Aldi on samankaltainen kuin tunnetumpi isoveljensä Lidl, ja molempien halpaketjujen tuotevalikoima ja ostokokemus ovat liki yhteneväiset. Espanjassa Aldi on kasvanut voimakkaasti ja uusia liikkeitä on avaututunut tiuhaan.
Tilastotietojen mukaan Lidlissä ja Aldissa kävi yli 14 miljoonaa asiakasta Espanjassa viime vuonna. Silti ne ovat kaukana perässä kilpailijoitaan: Espanjan ylivoimaisesti suosituin ruokakauppa on Mercadona, jonka prosenttiosuus Espanjan vuoden 2023 markettimarkkinoista on peräti 26,2 prosenttia.
Carrefour on kakkosena 9,9 prosentilla ja Lidl kolmantena 6,4 prosentilla. Seuraavat sijat jakautuvat: Eroski 4,4%, Dial 4,1%, Alcampo 3,1% ja Aldi 1,5%.
Lue myös: Karu totuus julki: näin paljon ruoka on kallistunut vuodessa Espanjassa
Aldi sitoutuu kotimaisin tuottajiin
Nyt Aldi vastaa hintakilpailuun ja ilmoitti vapun alla laskevansa yli 400 tuotteen hintoja kaikissa supermarketeissaan Espanjassa ja tarjoaa 104,98 euron säästön. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana yritys on soveltanut pysyviä, jopa 23 prosentin alennuksia jopa eri tuotekategorioihin ”auttaakseen asiakkaitaan alentamaan ostoskorinsa kokonaishintaa”.
Viime kuukausina supermarketketju on tiivistänyt hintojensa ja sisäisten prosessiensa säännöllistä tarkastelua ja parantanut niitä hyödyttääkseen loppukuluttajaa.
Aldin mukaan säästö tulee siitä, että ketju sitoutunut kotimaisiin – siis espanjalaisiin – tuottajiin, joiden kanssa se ”jakaa saman näkemyksen tuotteen laadusta ja vastuusta”.
Lue myös: Näin hurjasti ruoka on kallistunut Espanjassa – katso 10 vuoden hintavertailu
Aldissa kahdeksan tuotetta kymmenestä on kotimaista alkuperää ja yhdeksän kymmenestä tuotteesta on Aldin alkuperäisten tuotemerkkien alla.
Yhtiön tekemän arvion mukaan ja Kantar Worldpanelin tietojen perusteella ALDIn omien tuotemerkkien ostoskori voi tuoda espanjalaisille perheille vuosittaista säästöä jopa 696,62 euroa.