Ikuisuusprojektilta tuntuva Espanjan Aurinkorannikon rantaratahanke on ollut otsikoissa – ja haaveissa – vuosikymmeniä.
Lähijuna kulkee tätä nykyä vain Málagasta Fuengirolaan. Radan jatkaminen Fuengirolasta edes Marbellaan, saati Esteponaan tai jopa Algecirasiin saakka on ollut ainakin puheiden tasoilla kaikkien paikallisten päättäjien ykköstoive, mutta käytännön tasolla aikaan ei ole saatu juuri mitään.
Itse asiassa ensimmäisen kerran Málagan yhdistämistä Algecirasiin rautateitse ehdotettiin jo vuonna 1862. Siis 162 vuotta sitten. Algeciras sijaitsee Andalusian länsiosassa Gibraltaria vastapäätä ja on yksi Espanjan ja koko Välimeren vilkkaimmista satamista.
162 vuoden aikana on saatu aikaiseksi yksiraiteinen, usein ruuhkainen junarata Málagan ja Fuengriolan välillä. Sillä on jopa 12 miljoonaa käyttäjää vuosittain. Vaatimuksisssa on usein nostettu esiin myös fakta, että Marbella on ainoa yli 100.000 asukkaan espanjalainen kaupunki ilman rautatieyhteyttä.
Nihkeys on ollut osaltaan Espanjan keskushallinnon syytä, joka ei ole osoittanut Andalusian ratatoiveille juuri minkäänlaista intoa.
Lue myös: Poliitikot yksimielisiä: maksumoottoritiestä ilmainen, kunnes rantarata valmistuu
Liikenneministeri ei pitänyt rantarataa kilpailukyisenä
Andalusiassa on tuskastuttu ja pöyristytty Madridin päättäjien välinpitämättömyyteen ja hidasteluun.
Espanjan liikenneministeriön kakkosmies totesi muun muassa helmikuussa, että ministeriöllä ”ei ole tarvittavia tietoja”, jotka sallisivat hänen selvittää, että Aurinkorannikon rantarata on ”välttämätön”.
Espanjan liikenneministeri Óscar Puente taas kertoi myöhemmin keväällä, että ei pidä rantaradan jatkamista kilpailukykyisenä ratkaisuna ja huomautti sen olevan muutenkin hyvin monimutkaista.
Ministeriö perustaa työryhmän ratahankkeelle
Nyt ääni on kellossa on muuttunut, ja ensimmäistä kertaa Espanjan keskushallitus on osoittanut rantaradan jatkamiselle ja ylipäätään kehittämiselle kiinnostusta.
Hallitus ilmoitti viime viikolla perustavansa rannikkorataa käsittelevän työryhmän, johon kutsutaan mukaan sekä Andalusian maakuntahallitus että Costa del Solin kunnat. Espanjan liikenneminsteriö ei ole kuitenkaan vielä määrittänyt lopullista päivämäärää tapaamiselle, jossa tutkitaan hankkeen toteutettavuutta.
Lue myös: Nyt puhuu Aurinkorannikon uuden rantaradan isä: maasiltoja pitkin tunnissa Málagasta Marbellaan asti
Mediatietojen mukaan liikenneministeriö otti nyt kantaa Málagan kaupunginhallituksen ja maakuntahallituksen esittämään hankkeeseen, jossa ehdotetaan vaihtoehtona paikallisjunille uuden rautatielinjan rakentamista Málagan ja Marbellan välille. Tämän linjan junat saavuttaisivat noin 160 kilometrin tuntinopeuden, jolloin matka Málagan lentokentältä Marbellaan kestäisi pysähtymättä 22 minuuttia ja pysähdyksillä eri paikkakunnilla vajaan tunnin.
Tätä varten olisi rakennettava 47 kilometriä uutta rataa, mikä maksaisi noin 2.500 miljoonaa euroa ja kestäisi kahdeksan vuotta.
Ministeriön mukaan Aurinkorannikon esittämä hankesuunnitelma on ollut ”riittämätön”, minkä vuoksi he kannattavat työryhmän perustamista hankkeen käsittelemiseksi.
Onko kyse vain politikoinnista?
Maakuntahallituksen edustajan mukaan työryhmän perustaminen ”tapahtuu nopeasti, ennen kesän alkua”, ja arvioi, että tapaaminen järjestetään kesäkuun lopussa tai heinäkuun alussa tai puolivälissä.
Kyynisimmät ovat tosin esittäneet, että Espanjan keskushallituksen yhtäkkinen suopeus rantaradan suhteen johtuu puhtaasta politikoinnista ja käynnissä olleista EU-vaaleista.
– Madridin mieli voi olla vaalien jälkeen jo muuttunut, kriitikot ounastelevat.