Peliala on omanlaisensa ala, jolla pätee omanlaisensa markkinointitrendit ja -strategiat. Pelipalveluiden markkinointi halutaan toteuttaa tavalla, jolla se saavuttaa potentiaaliset, kiinnostuneet asiakkaat.
Mutta kuinka nykypäivänä tämä hoidetaan? Nykyajan trendit ja tottumukset määrittelevät pitkälti valmiiksi sen, kuinka eri asioita kannattaa markkinoida. Markkinoijien tulee ottaa huomioon kaikki mahdolliset trendit voidakseen menestyä.
Kun mitä tahansa markkinoidaan, mainostettava palvelu halutaan tottakai tuoda esille siinä valossa, jossa se näyttää asiakkaan silmissä samantien asiakkaan tarvitsemalle. Niinpä eri pelisivustoilla pelaavat ovat jo valmiiksi kiinnostuneita peleistä – markkinoijan tulee vain tarjota palvelu heille, heitä kiinnostavalla tavalla, sillä alustalla, jota mahdolliset asiakkaat käyttävät.
Eri markkinointitavat vaihtelevat kausittain eli enää ei voida katsoa esimerkiksi 2000-luvun vanhoja tapoja. Ne ovat nimittäin muuttuneet hurjastikin, muunmuassa teknologian kehittyessä kovaa vauhtia.
Ilmaiskokeilut kiinnostavat yleensä ketä tahansa
Kuten sanonta sanoo, ilmaista lounasta ei ole olemassa. Netissä pelejä voi kuitenkin jossain määrin kokeilla ilmaiseksi. Esimerkiksi monet kasinot tarjoavat ilmaista pelirahaa uusille asiakkailleen, jotta nämä voivat kokeilla palvelua ensin maksutta. Tämä on yksi markkinointikeinoista, jotka kiinnostavat asiakkaita tänä päivänä.
Minkä tahansa palvelun tai tuotteen ilmainen kokeilu kiinnostaa aina ja moni onkin innokas kokeilemaan eri palveluja ilmaiseksi ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Onkin olemassa paljon sivustoja, joilla pääsee pelaamaan ilman rahallista korvausta. Nettipelit viihdyttävät suoraan selaimessa tai laitteelle asennettuna. Koko version hankkiakseen asiakas voi maksaa pelin hinnan. Tämän jälkeen peli on käytettävissä ajasta ikuisuuteen.
Voisit tykätä myös
Laitekehitys mahdollistaa uudenlaisen teknologian
Nykyajan teknologia on kulkenut pitkän tien sen nykyiseen muotoonsa. Siinä, missä ensimmäiset älypuhelimet tulivat markkinoille 2000-luvun alkupuolella, ovat ne kehittyneet todella paljon. Ennen ei tullut kuuloonkaan, että kuka tahansa voisi pelata graafisesti korkealaatuisia ja nopeasti toimivia pelejä, vieläpä upealla äänimaailmalla. Nykyajan teknologiaa hyödyntäen voidaankin markkinoida todella viimeistä huutoa olevaa teknologiaa hyödyntäviä pelejä.
Tämän vuosikymmenen pelaajia kiinnostaa tuoretta teknologiaa hyödyntävät pelit ja pelialustat. Niinpä jo esimerkiksi VR-sanan mainitseminen saa monet potentiaaliset asiakkaat höristämään korviaan ja tutkimaan tarkemmin, mistä on kyse.
Sosiaalisuus on tätä päivää – ainakin netissä
Sosiaalisuus on noussut selkeästi yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä tämän päivän pelimarkkinoilla. Nettipelejä on totuttu aiemmin pelaamaan täysin yksin, mutta nykyajan sosiaaliset mediat ja muut ovat totuttaneet ihmiset siihen, että netissäkin on mukava olla seurana muut ihmiset. Tämä pätee, vaikka tosielämässä olisikin hiljaisempaa tapahtumiin osallistumisen suhteen.
Se, että pelejä voi pelata nykyään sosiaalisesti, niitä myös markkinoidaan siten. Tällä tarkoitamme sosiaalista mediaa. Eri pelisivustot voivat esimerkiksi palkata julkkiksia brändilähettiläiksi, jotka mainostavat palveluja nettisivuillaan, YouTube-kanavallaan tai muulla some-tilillä. Eri pelisivustot ja palveluntarjoajat voivat näin helposti saavuttaa jopa miljoonia katsojia. Sosiaalinen media on ympäri maailman hyvin paljon seurattua ja sen avulla voidaan nykyään saavuttaa todella suuret katsojamäärät mille tahansa mainonnalle.
Kasinot voivat herättää mielenkiintoa sekä kasvattaa myyntiä myös esimerkiksi tekemällä TikTokiin videoita tai kuvaamalla Instagramiin IG-TV videoita. Näin saadaan herätettyä asiakkaiden mielenkiintoa vastuullista pelaamista kohtaan. Edellämainitut alustat ovat hyvin paljon käytössä olevia, eri ikäluokissa, joten ne tavoittavat helposti halutun kohderyhmän. Varsinkin, kun nykypäivän sosiaalisen median alustat käyttävät hyvin tehokkaita algoritmejä, joiden avulla markkinointi voidaan suunnata juuri oikeille henkilöille, juuri oikeaan aikaan.
Mutta vaikka sosiaalisuus koskee markkinointia, koskee se myös itse palvelujen tarjoamista. Pelit muuttuvat jatkuvasti entistä sosiaalisemmiksi ja niitä pelataankin jatkuvasti enemmän muiden pelaajien seurassa sen sijaan, että niitä näpyteltäisiin yksin. Siispä tällaisten palveluiden tarjonta tuo varmasti hedelmää palveluntarjoajille. Avainasia on siis tarjota sitä, mitä ihmiset haluavat. Jos nykyihminen pelaa mieluiten sosiaalisia pelejä, niitä tulisi markkinoida, jotta ne löytäisivät helposti kohderyhmänsä.
Nettikasinoiden markkinointitrendit osana asiakashankintaa
Nykyajan ihmisellä on mahdollisuus viihdyttää itseään vaikkapa bussi- tai lentomatkojen aikana ja pelialalla tämä tiedetään. Peliala onkin tuotu asiakkaiden saataville milloin ja missä vain. Ja koska pelaajien tiedetään seuraavan mainontaa esimerkiksi tien päällä, voidaan mainonnassa hyödyntää juurikin tätä. Nettipelejä markkinoidessa otetaan yleensä huomioon se, mistä käsin ja millä laitteella asiakas mainosta mahdollisesti katsoo. TV-mainonta kun on täysin erilaista kuin esimerkiksi tarkoituksellisesti somessa näytettävä markkinointi.
Suosittujen pelisivustojen markkinointikeinoja on melko kiinnostavaa tutkia. Tällaisten sivustojen markkinointi koostuu monesta eri osa-alueesta. Markkinoinnin tarkoituksena ei ole pelkästään edistää myyntiä, vaan myös kasvattaa asiakkaiden luottamusta. Millaisia strategioita nettikasinot voivat hyödyntää saadakseen enemmän näkyvyyttä, myyntiä sekä kasvattaakseen asiakkaidensa luottamusta?
Erilaiset tarjoukset sekä promokoodit ovat myös oiva keino markkinoida kasinoa, tosin niiden kautta toisten kasinoiden kanssa kilpailu on todella kovaa. Asiakkaiden tiedetään olevan yleisesti ottaen kiinnostuneita erilaisia bonuskoodeista ja näitä käytetään hyödyksi. Ihmiset etsivät koodeja eri hakukoneilla ja pelaamista tarjoavat tahot ovat yleensä perillä tästä.
Markkinoinnin tulevaisuus
Entä nettikasinoiden markkinoinnin tulevaisuus? Pelkkä mainostamalla mainostaminen ei ehkä enää riitä, vaan tiedon on tultava ulos hauskasti ja viihdyttävästi. Varsinkin nuorempi sukupolvi viettää hyvin paljon aikaa TikTokissa, Jodelissa sekä Instagramissa ja nämä kaikki sovellukset tarjoavat erinomaiset puitteet hyvinkin personoidun sisällön tuottamiseen. Aktiivisuus sekä sisällöntuottaminen ymmärrettävästi ovat tärkeitä aspekteja.
Niinpä markkinoinnin kehittelyssä tulee aina ottaa huomioon kulloinkin voimassaolevat trendit esimerkiksi mobiilisovellusten ja suosituimpien verkkosivustojen ja -alustojen suhteen. Markkinoinnissa täytyykin katsastaa aina sen ajan trendejä, jotka vallitsevat muillakin kuin vain pelialoilla. Oikea kohderyhmät löytyvät oikeanlaisella markkinoinnilla eikä vanhanaikainen markkinointi hyödytä ketään.
Tulevaisuuden markkinointitrendejä on vaikea ennustaa, sillä ne elävät hyvinkin nopeassa tempossa. Se, mikä on trendikästä tänä vuonna, ei välttämättä ole sitä enää ensi vuonna, joten markkinoijien tulee olla aina perillä vallitsevista muoti-ilmiöistä. Missä ihmiset ovat laitteillaan on yksi tärkeimmistä kysymyksistä, joita markkinoijat voivat kysyä itseltään.