Kilpailu junamatkustajista kiihtyy Espanjan Aurinkorannikolla. Espanjassa on Euroopan kattavin luotijunaverkko, ja nyt näille suurnopeusmarkkinoille tulee uusi kilpailija.
Kisaa käydään espanjalaisten, italialaisten ja ranskalaisten toimijoiden kesken.
Málagasta liikennöivät valtiollisen Renfen AVE sekä yksityinen, italialainen halpajunayhtiö Iryo. Uutena tulokkaana Aurinkorannikolle suhahtaa ranskalainen halpisyhtiö Ouigo.
Ouigo tiedottaa laajentavansa tänä vuonna tarjontaansa koko Espanjan alueelle. Se aloittaa uudet yhteydet Andalusiassa, Murciassa ja Valladolidissa ja vakuuttaa, että lippuhinnat tulevat kilpailun myötä laskemaan kaikkialla maassa.
Se on tietysti kuluttajalle eli junamatkustajalle hyvä uutinen.
Lue myös: Luotijuna vie Aurinkorannikolta Madridiin – näin helppo, nopea ja halpa se on
Kesän jälkeen Málagaan
Ranskalainen suurnopeusjunaoperaattori Ouigo ottaa kesäkuussa käyttöön uudet pysäkit Madridin ja Valencian välisellä linjallaan, mukaan lukien Cuenca 1. kesäkuuta.
Myöhemmin samassa kuussa se laajentaa verkostoaan Itä-Espanjassa Elchessä ja Murciassa ja yhdistää tämän linjan Valladolidiin matkalla Madridiin.
Vuoden toisella puoliskolla se käynnistää Madridin ja Andalusian yhdistävät linjat mukaan lukien Sevilla, Málaga ja Cordoba. Aurinkorannikolle Ouigon odotetaan tulevan siis kesän jälkeen.
Lippujen hinnat alkavat vain 9 eurosta aikuisille, mikä on niin alhainen hinta, että Espanjan liikenneministeri Oscar Puente syytti yritystä valtionyhtiö Renfen ”huonosta taloustuloksesta”.
Ouigon maajohtaja ihmetteli ministerin purkausta ja totesi, että he ovat omalta osaltaan kasvattaneet kaikkien toimijoiden markkinoita.
– Tämä on tosin ensimmäinen kerta, kun meitä syytetään liian halvoista lipunhinnoista, halpisjunayhtiö kummasteli.
Lue myös: Renfen ilmaiset junaliput saavat jatkoa – näin maksat 10 euron pantin
Kilpailu on alentanut lipunhintoja
Tuoreen tutkimuksen mukaan raidekilpailu on alentanut lipunhintoja merkittävästi Espanjassa. Luotijunilla voi nyt matkustaa 40 prosenttia halvemmalla kuin silloin, kun valtion rautatieyhtiön AVE-junat olivat ainoa vaihtoehto. Italialaisen Iryon tulo markkinoille vuonan 2021 merkitsi lippukilpailun alkua.
Kuluttajajärjestö vertaili vuoden 2019 lipunhintoja nykyisiin ja huomasi, että etenkin Madridin ja Barcelonan välisellä, maan vilkkaimmalla reitillä hinnat ovat pudonneet eniten, lähes 40 prosenttia. Keskihinta on nyt 37 euroa. Myös Madrid-Valencia-reitillä pääsee junailemaan halvemmalla, kun keskihinta on nyt vain 22 euroa.
Ouigon tulon Málagaan ja muille uusille asemille uskotaan auttavan alentamaan hintoja etenkin korkean kysynnän aikana, kuten jouluna ja pääsiäisenä.
Espanjan valtion rautateiden AVE aloitti liikennöinnin vuonna 1992 Sevillan ja Madridin välillä. AVE-rataverkon pituus on liki 4 000 kilometriä, ja se on Euroopan pisin suurnopeusrataverkko. Madrid-Málaga -väli aukesi joulukuussa 2007.
Sama kuin Helsinki-Oulu tai Helsingistä Baltian läpi.
Onko koskaan mahdollista?