Espanja mätkäisi Norwegianille miljoonasakon käsimatkatavaroiden lisämaksuista ja muista ”väärinkäytöksistä”

Sakkovaateen keskiössä ovat etenkin halpalentoyhtiöiden käsimatkatavaroista perimät lisämaksut. Norwegianin lisäksi Espanja kurittaa mm. Ryanairia ja Vuelingia.

Fuengirola.fi
Fuengirola.fi
3 min lukuaika
Espanjan valtio määräsi Norwergianille 1,6 miljoonan euron sakon.

Espanjan kuluttaja-asioiden ministeriö on määrännyt yhteensä 179 miljoonan euron sakot viidelle halpalentoyhtiölle – Ryanairille, Vuelingille, easyJetille, Norwegianille ja Volotealle – niiden kuluttajaoikeuksia rikkovien käytäntöjen vuoksi.

Sakot vahvisti Espanjan kuluttaja-asioiden ministeri Pablo Bustinduy viime viikolla.

Halpalentoyhtiöiden sakoista uutisoitiin jo toukokuussa. Tuolloin summaksi uumoiltiin 150 miljoonaa eikä listauksessa mainittu Norwegiania, joka on suomalaisillekin hyvin tuttu lentoyhtiö.

Lue myös: Käsimatkatavaroiden rahastukselle loppu? Espanja paiskasi halpalentoyhtöille historiallisen suuren 150 miljoonan uhkasakon

- Mainos -

Mediatietojen mukaan Ryanairin, EasyJetin, Vuelingin, Norwegianin ja Volotean valitukset hylättiin Espanjan hallituksen alaisessa, kuluttaja-asioista vastaava ministeriössä, mutta oletettavasti yhtiöt vievät asian oikeuteen ja mahdollisesti jopa Euroopan Unionin käsiteltäväksi.

Sakkovaateen keskiössä ovat etenkin halpalentoyhtiöiden käsimatkatavaroista perimät lisämaksut.

Ryanairille suurin, 108 miljoonan sakko

Suurin sakko, 107,8 miljoonaa euroa, määrättiin Ryanairille. Vueling sai 39,3 miljoonan euron sakot, easyJet 29,1 miljoonan euron sakot, Norwegian 1,6 miljoonaa euroa ja Volotea 1,2 miljoonaa euroa.

Sakot liittyvät muun muassa käsimatkatavaroista perittyihin maksuihin ja lisämaksuihin, jotka vaaditaan alaikäisten tai huollettavien henkilöiden paikkavalinnoista heidän seuralaisilleen sekä käteismaksujen epäämiseen Espanjan lentokentillä.

Muita rikkomuksia olivat korkeat maksut lähtöselvityskorttien tulostamisesta lentokentällä, hinnoittelun epäselvyydet ja keskeisten kuluttajatietojen puuttuminen, joiden ministeriön mukaan katsottiin vaikeuttavan matkustajien mahdollisuuksia tehdä tietoon perustuvia päätöksiä.

Lue myös: Ryanair halvoista lennoista Helsingistä Málagaan: ”Olemme aina kiinnostuneita uusista reiteistä…”

”Velvollisuutemme on puolustaa kuluttajia”

Kuluttaja-asioiden ministeriö aloitti kesäkuussa 2023 tutkimuksen selvittääkseen, ovatko lentoyhtiöiden käytännöt olleet väärinkäytöksiä tai epäreiluja ja rikkovatko ne säädöksiä.

Tutkinta käynnistettiin espanjalaisten kuluttajajärjestöjen tekemien valitusten perusteella.

– Ei voi olla liiketoimintamalleja, jotka perustuvat kuluttajaoikeuksien rikkomiseen tai hyväksikäyttöön. Meidän velvollisuutemme on puolustaa kuluttajia, ja tulemme jatkamaan tätä työtä, Espanjan kuluttaja-asioiden ministeri Pablo Bustinduy perusteli tuntuvia sakkoja.

- Mainos -

Sakkojen määrä laskettiin yhtiöiden näistä käytännöistä saaman laittoman taloudellisen hyödyn perusteella, jotta ne olisivat oikeasuhteisia ja toimisivat pelotteena. Ministeriö myös kielsi havaittujen käytäntöjen jatkamisen.

Lue myös: ”Liikaa rintavakoa” näyttänyt naismatkustaja evättiin lennolta – espanjalaisyhtiö tuomittiin jättisakkoihin

Ryanair on Euroopan suurin halpalentoyhtiö. Kuva Marraskeshin lentokentältä Marokosta.

Yhtiöt ja liitto älähtivät ja valittavat

Lentoyhtiöiden liitto (ALA) on kutsunut päätöstä ”järjettömäksi”, sillä se tekee Espanjasta ainoan EU-maan, jossa kielletään käsimatkatavaroista perittävät maksut.

– Tämä on laitonta puuttumista ja markkinoiden vapauden loukkaamista sekä verrattavissa oleva loukkaus suhteessa naapurimaihin, joissa tätä käytäntöä ei ole kielletty, liiton tiedotteessa todettiin.

Ryanair on ilmoittanut aikovansa valittaa sakkopäätöksestä ja kutsui sitä ”laittomaksi, perusteettomaksi ja poliittisesti motivoituneeksi”.

Toimitusjohtaja Michael O’Leary väitti, että sakot rikkovat EU:n lainsäädäntöä, jonka mukaan lentoyhtiöt saavat vapaasti määrittää hinnoittelupolitiikkansa ilman hallitusten puuttumista asiaan.

O’Leary puolusti Ryanairin matkatavarasääntöjä ja totesi niiden olevan Espanjan ja EU:n tuomioistuinten vahvistamia. Hän korosti myös, että matkatavara- ja lähtöselvitysmaksut on suunniteltu alentamaan matkustajien kustannuksia kannustamalla tiettyihin käyttäytymismalleihin.

Lentoyhtiöillä on kaksi kuukautta aikaa valittaa

Kuluttaja-asioiden ministeriö puolestaan viittasi vuonna 2014 annettuun Euroopan tuomioistuimen päätökseen, jonka mukaan lentoyhtiöiden on kuljetettava käsimatkatavarat maksutta.

- Mainos -

Kaikilla sakon saaneilla lentoyhtiöillä on kaksi kuukautta aikaa valittaa päätöksestä kansallisen tuomioistuimen hallintovalitusosastossa. Mikäli valitusta ei tehdä, sakot astuvat voimaan.

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *