Vodafone palkkaa 130 työntekijää Málagassa sijaitsevaan eurooppalaiseen tutkimus- ja kehityskeskukseensa (Vodafone Innovation Hub), joka avasi ovensa viime tammikuussa.
Keskus on erikoistunut kehittämään uusia teknologisia ratkaisuja ja innovatiivisia digitaalisia palveluja ja suunnittelee saattavansa yhteen yli 600 korkeasti koulutettua työntekijää tulevina kuukausina.
Vodafone pyrkii edistämään kykyjen kehittämistä teknisten alustojen ja palvelukehityksen, myynnin ja markkinoinnin, asiakastuen ja digitaalisen muutoksen aloilla.
Rekrytoinnit ovat osa Vodafonen suunnitelmaa rekrytoida lähes 7 000 ohjelmistoinsinööriä eri puolilta Eurooppaa vuoteen 2025 mennessä.
Vodafone hakee rekrytoinneissaan erityisesti sellaisia osaajaprofiileja kuin tuote- ja ratkaisuarkkitehdit, scrum masterit, ohjelmistosuunnittelijat, kehittäjät (front-end ja back-end), datainsinöörit, UX-asiantuntijat, digitaalisten myyntiprosessien asiantuntijat, data-analyytikot, pilvikehittäjät, innovaatioiden asiantuntijat ja rahoitusprojektien, lohkoketjun ja kyberturvallisuuden asiantuntijat.
Myös henkilöstöhallinta-, talous- ja IT-henkilöstöä tarvitaan uuteen ja kasvavaan tutkimus- ja kehityskeskukseen.
Vodafonen Málagan tutkimus- ja kehityskeskuksen johtaja Jesús Amores kertoi, että yritys hakee sekä paikallisia että kansainvälisiä kykyjä Málagan keskukseensa. ”Málagalla on erittäin voimakas vetovoima, sillä siitä on tullut käytännössä ainutlaatuinen digitaalinen ekosysteemi Etelä-Euroopassa.”
Toimistot ja laboratoriot varustetaan 5G-verkoilla, ultranopealla kuidulla ja uusimmilla teknologioilla.
Tutkimuskeskus johtaa Vodafone-konsernin ja yritysasiakkaiden kaupallisia toimintoja 11 maassa hyödyntäen operaattorin teknologiaa, kokemusta ja globaalin mittakaavan toimintaa.
Yritys tekee sopimuksia eri yliopistojen, ammatillisten koulutuslaitosten, paikallisten yritysten ja instituutioiden kanssa.
Keskuksen keskeisiä projekteja ovat kokonaisten IoT-projektien kehittäminen eri liiketoiminta-aloille sekä Internet-alustojen kehittäminen digitaaliseen käyttöön.
Lisäksi Vodafone on perustamassa Digital Transformation Design Centeriä, jossa tulee toimimaan mm. asiakaskokemuksen asiantuntijoita.
Keskuksessa edistetään myös mobiilien yksityisverkkojen hallintaa, 5G-sovellusten kehittämistä, koneoppimisen käyttöä verkoissa ja digitaalisten rajapintojen luomista.