StaffPointin toiminta ei keskeytynyt koronan vuoksi
-Meille korona ja poikkeustila vaikuttivat vain sisäisiin järjestelyihin. Olemme pystyneet ylläpitämään liiketoimintamme sataprosenttisesti käynnissä, kertoo StaffPoint S.L.U:n operatiivinen johtaja Otto-Ville Pyykkö.
StaffPointin tekemä työ perustuu pääosin asiakaspalveluun puhelimitse ja sähköpostitse, joten siirtymien etätyöskentelyyn oli melko vaivatonta ja luontevaa.
-Meillä kävi hyvä tuuri. Aika ajoin harjoittelemme henkilökunnan siirtämistä etätöihin. Torstaina, juuri ennen poikkeustilan julistamista meillä oli harjoitus käynnissä ja 80% henkilökunnasta etätöissä. Kun ulkonaliikkumiskielto tuli, maanantaina ei tarvinnut kuin organisoida loput 20% kotiin töihin. Käytännössä mihinkään toimiimme ei tullut mitään katkosta.
Tällä hetkellä StaffPoint toimii lähes kokonaan etänä. Niin asiakaskontaktit kuin sisäiset tiimipalaveritkin pidetään netin välityksellä. Myös uusien työntekijöiden koulutus tapahtuu etänä.
-Meidän ICT-porukallamme on oikeus tehdä töitä, eli kun palkkaamme uuden työntekijän, meiltä lähtee ammattilainen asentamaan hänelle tietokoneen ja riittävät yhteydet.
-Perehdyttämiskoulutuksen antaminen etänä on meille täällä Espanjassa uusi asia, mutta konsernin sisällä sitä on tehty paljon, joten apu ja välineet löytyivät siihenkin nopeasti.
Uusia rekrytointeja
StaffPointilla työt rullaavat koronasta huolimatta. Kun lähes kaikilla muilla aloilla on jouduttu lomauttamaan tai irtisanomaan työntekijöitä, StaffPoint rekrytoi jatkuvasti lisää väkeä tiimeihinsä.
-Meillä työskentelee tällä hetkellä noin 140 ihmistä. Vielä ennen kesää rekrytoimme paljon lisää väkeä. Tavoitteenamme on työllistää vuoden loppuun mennessä noin 200 ihmistä.
Tästä töihin Aurinkorannikolle
Kun etätyö näyttää toimivan ja se tulee koronan takia testattua perin pohjin, onko enää jatkossa tarvetta ylläpitää isoja toimitiloja?
-Kyllä meillä jatkossa pääosin toimistolta käsin työskennellään. Ihminen kaipaa toisten ihmisten kontaktia ja on tärkeää kuulua fyysiseen työyhteisöön. Etätyötä teemme tulevaisuudessa varmasti entistä enemmän, mutta itsekin haluan tulla toimistolle töihin tapaamaan työkavereita ja juomaan aamukahvit yhdessä, Pyykkö sanoo.
Kriisin jälkeen hommat voivat ruuhkautua
Yli 40 vuotta Aurinkorannikolla rakennusalan yrittäjänä toiminut Kauko Salo ei aio mennä kyykkyyn koronakriisin takia. Sallittuja pieniä hommia tehdään ja tilauskirja on jo ruuhkainen tulevaisuutta ajatellen.
-Asiointitoimistoni kysyi haluanko hakea kolmen sadan euron tukea, jotta selviän kriisistä yli. Itseäni lähinnä huvitti tuo, eihän sillä saa edes maksettua yrittäjän sosiaaliturvamaksua eli autonomoa. Hakeminen itsessään maksaa jo pari kymppiä. Haettiin nyt kumminkin, kun sitä ei kuulemma tarvitse takaisin maksaa, Salo naurahtaa.
Salon yrityksen liikevaihto on kriisin vuoksi tippunut noin 70%. Hän joutui lomauttamaan viisi seitsemästä työntekijästään.
-Pieniä huoltohommia saamme tehdä ja niissä riittää puuhaa kahdelle miehelle. Omakotitaloihin saa tehdä remontteja, mutta esimerkiksi kerrostaloihin ei saa mennä tekemään kuin välttämättömiä korjaustöitä. Lämminvesivaraajia olemme käyneet vaihtamassa ja ovia korjaamassa, tuollaiset ovat niitä välttämättömiä töitä.
Kun Espanja oli tiukennetussa ulkonaliikkumiskiellossa, käytännössä kaikki hommat seisoivat pari viikkoa. Nyt Salon pari työmiestä ovat täydessä touhussa omakotitalojen remontointien ja huoltotöiden kanssa.
-Yllättävän hyvin esimerkiksi tavarantoimitus on pelannut kriisin aikana. Teemme tilauksen etukäteen, miehet ajavat liikkeen varastolle ja sieltä nostetaan tilatut tarvikkeet ulos. Lasku tulee kätevästi sähköpostina kotiin. Myös koneiden vuokrapalvelu on toiminut moitteettomasti.
Tilauskirja täynnä
Romahtaneesta liikevaihdosta huolimatta Salo katsoo valoisin mielin tulevaisuuteen.
-Minulla oli tilauskirja täynnä ennen kriisiä. Oletan, että lähes kaikki hommat tehdään sen jälkeen kun maa taas avautuu ja töitä saa vapaasti tehdä. Pelkona on mieluumminkin se, että asiakkailla on vielä enemmän kiire valmiin saamisessa kuin ennen. Siinä joutuu sitten tasapainoilemaan sen kanssa, palkatako lisää väkeä vai mitä tehdä. Nykyisellä työntekijämäärällä pystyn itse kontrolloimaan kaikkia työmaita, mikäli lisäystä tulee paljon, työn laaduntarkkailu muuttuu vaikeammaksi.
Mikäli kriisi ja sulkutoimet jatkuvat kovin pitkään, se voi aiheuttaa Salon yrityksellekin vaikeuksia.
-Toivottavasti asiakkaideni maksukyky säilyy. Kun tuota tilauskirjaa katselen, uskon, että muutaman kuukauden sulkutoimet eivät nykyisten asiakkaideni tilannetta oleellisesti heilauta. Toivottavasti pääsemme nopeasti palaamaan normaaliin työrytmiin, se on varmasti kaikkien etu.
Ravintolat aloittivat kotiinkuljetuksen
Ravintolat joutuivat sulkemaan ovensa, kun karanteeni alkoi 15.3. Suurin osa ravintoloiden henkilökunnasta on nyt lomautettuna. Málagan alueella lomautuksia on tehty noin 6.500:ssa ravintolassa ja lomautettuna on noin 33.000 työntekijää.
Jotkut ravintoloista muuttivat karanteenin takia liikeideaansa niin, että ruokaa alettiin kuljettaa asiakkaille koteihin. Ainakin Sami´s Beach Bar, Caballo Verde, Kruo Thai ja Kukko suomalaisista ravintoloista ovat tehneet kotiinkuljetusta.
Kukossa kotiinkuljetus aloitettiin viikko karanteenin alun jälkeen. Ravintolasta kerrotaan, että kysyntää on ollut hyvin, joskin viime viikon kaksi kotiutuslentoa hiljensivät markkinaa jonkin verran.
Kukko on muokannut tuotevalikoimaansa kysynnän mukaan. Aluksi myynnissä oli pelkästään annosruokia, sitten mukaan otettiin kilokaupalla myytävät tuotteet, salaatit ja erilaiset erikoistarjoukset. Esimerkiksi pääsiäisenä savustettu lampaanjalka oli suosittu ja vapuksi on tarjolla monipuolinen brunssi kotiin vietynä. Myös suomalaisten suosikkijuomaa lonkeroa on myyty ruokien oheistuotteena tarjoushintaan.
Antti Pekkarinen