Hyvinvointi

Tuoretta, maukasta ja edullista: Kauden kasvikset

Kasviksia ostaessa kannattaa hyödyntää satokausikalenteria. Lokakuun kausituotteita Espanjassa ovat muun muassa parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa ja paprika.

Hedelmät ja vihannekset kannattaa hankkia tuoreena satokauden mukaan. Monestakin syystä

Tuoreet kasvikset ja hedelmät ovat yksi espanjalaisen ruokapöydän parhaista antimista. Niitä ostaessa kannattaa hyödyntää aina satokausikalenteria. Tähän on montakin syytä: Sesongin aikana kypsyvät tuotteet ovat kaikkein tuoreimmillaan, maukkaimmillaan ja edullisimmillaan.

Luontaisella satokaudellaan ne myös kuormittavat luontoa vähemmän, kun niitä ei tarvitse varastoida tai kuljetella pitkään. Lisäksi ravintoainesisältö on rikkaimmillaan.

Marketeistakin voi löytää tuoreita kauden antimia, mutta helpoiten se käy toreilta, kauppahalleista ja pienistä vihannespuodeista, joiden hyllyt notkuvat värikkäitä sekä vitamiinipitoisia luonnon antimia.

Espanjan maatalous-, kalastus-, elintarvike- ja ympäristöministeriö on julkaissut kasvisten ja hedelmien satokausikalenterit, joista löytyy tietoa kulloisenkin hetken satotuotteista.

Ministeriö on julkaissut myös aiheeseen liittyvän kirjan, jossa on tietoa vihanneslajikkeista, niiden sesongeista, ravintoarvoista ja tuotantotavoista Espanjassa.

Voimaa kasviksista

Lokakuun satokausikasviksia ovat lehtimangoldi, valko- ja punasipuli, munakoiso, parsakaali, kesäkurpitsa, kurpitsa, endiivit, pinaatti, lehtisalaatti, nauris, kurkku, paprika, purjo, retiisi, punajuuri, tomaatti ja porkkana sekä kukka-, kerä- ja punakaali.

Esimerkiksi gazpachossa käytettävän tomaatin omat sokerit kehittyvät parhaiten auringonvalossa.

Tomaatti sisältää muun muassa E-vitamiinia, niasiinia, foolihappoa, kaliumia ja karotenoideja.

Lykopeenilla ja foolihapolla on antioksidanttinen vaikutus.

Valkosipuli on erittäin tärkeä aines keittiössä, mutta myös suosittu lääketieteellinen kasvi. Se sisältää runsaasti fytoravinteita, joilla on luonnollinen antibioottinen vaikutus. Yhdessä mikroravinteiden, kuten seleenin, mangaanin ja magnesiumin kanssa nämä ytimekkäät pienet kynnet suojelevat elimistöä alentamalla kolesterolia ja ehkäisemällä verisuonitukoksia.

Myös porkkanat ovat korvaamattomia ruokavaliossamme, koska niillä on vihanneksista korkein

karotenoidipitoisuus. Karotenoideilla on kehoon antioksidanttinen vaikutus. Ne myös pienentävät ikääntymiseen liittyvien silmäsairauksien riskiä. Porkkanat sisältävät myös antosyaaneja.

Satokausikalenterista voi tarkistaa eri vihannesten ja hedelmien sesongit ja seurata, mitä lautaselle kannattaa milloinkin laittaa. Kalenterin avulla sesonkikasvisten löytäminen on helppoa.

Sonja Riihikangas

Lue myös: Tuoretta, maukasta ja edullista: Kauden hedelmät

Mitä pidit jutusta?
+1
24
+1
1
+1
0
+1
1
+1
1
+1
1

Kolumnit

Vesa Uusi-Kilponen

Saanut?

  Itselleni on aina sana saanut, merkinnyt positiivista tapahtumaa. Saanut ison...
Kimmo Sahlman

Solidaarisuutta

  Äärioikeistolainen Vox-puolue on sotajalalla siirtolaisia vastaan. Olen nähnyt myös siirtolaisuuden...

Viikon kysymys

Kumpi voittaa jääkiekon Suomen mestaruuden?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...

Fuengirola.fi Facebookissa