Suomessa rakennettu jättiristeilijä hyvästeli Andalusian

Maailman suurin risteilyalus Icon of the Seas lähti Cádizista kohti Miamia komean viestin kera.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
2 min lukuaika
Icon of the Seas.

 Maailman suurin risteilylaiva, Meyerin Turun telakalla rakennettu Icon of the Seas lähti Suomesta marraskuun lopulla ja saapui Espanjan Andalusiaan, Cádiziin 5. joulukuuta.

Royal Caribbean -varustamon ylpeydenaihe oli ankkuroituna kolmisen viikkoa Cádizissa, missä alukseen majoittui lisää työntekijöitä ja jättilaivan kannelle istutettiin Andalusiassa tiettävästi myös palmuja.

Lisäksi aluksen teknistä varmuutta käytiin läpi ensimmäisen pidemmän, Turusta Cádiziin käydyn merimatkan jälkeen.

Lue myös: Maailman suurin risteilyalus seilaa Turusta Andalusiaan

- Mainos -

Kolmen vuoden miljardityö

Laivan rakentaminen Turussa kesti kolme vuotta.

Icon of the Seas on 365 metriä pitkä ja siinä on 20 kantta. Matkustajia siihen mahtuu ennätykselliset 7 600. Miehistön jäseniä on 2 350.

Aluksen hinta on arviolta 1,1-1,2 miljardia euroa.

Laivalla on mm. 16 uima-allasta ja 6 vesiliukumäkeä, 20 ravintolaa, 600-paikkainen teatteri, surffaussimulaattori, keskellä laivaa sijaitseva Keskuspuisto eli Central Park puineen ja istutuksineen sekä laivan keulaa koristava massiivinen lasinen kupu, Aquadome.

Adios Cádiz, laiva toivotti

Maailmanennätyslaiva jätti Andalusian joulun alla.

Se lähti Cádizista lauantaina 23. joulukuuta kohti Yhdysvaltojen Floridaa ja Miamia, mistä se suuntaa neitytmatkalleen matkustajien kanssa 27. tammikuuta 2024.

Icon of the Seas tekee Karibian-risteilyjä.

- Mainos -

Lipuessaan hitaasti pois Cádizin satamasta, risteilijän kylkeä koristi mittava, led-lampuilla kirjoitettu teksti: Adios Cádiz eli Hyvästi Cadiz.

Erikoinen, ainutkertainen ja tyylikäskin hyvästijättö herätti espanjalaisessa satamakaupungissa huomiota.

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *