Raivo repesi: liikenneministeriö aikoo vapauttaa AP-7-maksutien tulleista Alicantessa – mutta ei Aurinkorannikolla

Espanjan liikenneministeriö on tekemässä Alicantessa sen, mitä Aurinkorannikolla on vaadittu jo pitkään – ja turhaan.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
3 min lukuaika
Maksumoottoritiellä on kallista ajaa Espanjan Aurinkorannikolla.

Espanjan Aurinkorannikolla on otettu tyrmistyneinä vastaan tiedot, että Espanjan liikenneministeriö kaavailee maksutullien poistamista Alicanten seudulla. Costa Blancalla on myös iso suomalaiskeskittymä Torreviejan alueella.

Maan liikenneministeri Óscar Puente on ilmoittanut, että hallitus aikoo vapauttaa Alicanten ohittavan AP-7-moottoritien tietullit. Päätöksellä pyritään lievittämään liikennettä ja vähentämään alueen onnettomuuksia.

Perustelut kuulostavat täsmälleen samoilta, joita Aurinkorannikolla on esitetty samaisen AP-7-maksutien suhteen. Madridin keskushallitus ei kuitenkaan aio poistaa tietulleja Costa del Solin alueella, vaikka kaikki alueen kunnat, maakuntahallitus ja poliittiset puolueetkin ovat sitä yksimielisesti ja hanakasti vaatineet.

Fuengirola.fi uutisoi esimerkiksi aiemmin keväällä Andalusian itsehallintoalueen parlamentissa hyväksytystä ehdotuksesta, jonka mukaan maksumoottoritie AP-7:n tiemaksut on poistettava, kunnes Málagasta tulevaa C1 Cercanias -junalinjaa jatketaan Fuengirolasta Marbellaan, Esteponaan tai jopa Algecirasiin asti.

- Mainos -

Lue myös: Poliitikot yksimielisiä: maksumoottoritiestä ilmainen, kunnes rantarata valmistuu

Maksutie AP-7 Alicanten seudulla.

Aurinkorannikolla ei ymmärretä päätöstä

Espanjan liikenneministeri kertoi Alicantessa pidetyssä konferenssissa, että liikenneministeriö valmistelee ”ilmaista AP-7-tietä Alicanten alueella”. Sitä vastoin vastaavat Costa del Sol -pyynnöt on hylätty liikenneministeriössä.

– Emme ymmärrä, miksi tietullit poistetaan Kataloniassa ja muualla Espanjassa, mutta tätä Málagan maakunnan pyyntöä ei huomioida, Aurinkorannikon poliittiset johtajat ovat toistuvasti todenneet.

– Aurinkorannikon asukkaat eivät ole toisen luokan kansalaisia ja ansaitsevat saman liikkuvuuden ja liikenneinfrastruktuurin, joita on olemassa, suunnitellaan ja rakennetaan muilla Espanjan suurilla suurkaupunkialueilla.

Liikenneministeri Puente on todennut muun muassa, että ei pidä Aurinkorannikon rantaradan jatkamista ”kilpailukykyisenä ratkaisuna” ja huomautti sen olevan muutenkin hyvin monimutkaista.

Lue myös: Vain Andalusiassa tietullit pysyvät – Portugali vapauttaa tiensä maksuista

AP-7 kartta Espanjan Aurinkorannikolla.

Liikenneruuhkia pitäisi jakaa teiden kesken

Málagan moottoritieongelmat ovat Alicanten kaltaisia. Maksuteiden vaihtoehtoreitit ovat ruuhkaisia ja onnettomuusalttiita. Kuten on moneen kertaan kerrottu, Aurinkorannikon aluetta halkova rantatie A-7 on ruuhkainen ja vaarallinen, kun taas ylempänä kulkeva maksumoottoritie AP-7 on väljä, mutta kallis käyttää.

Siksi liikennettä olisi syytä saada ohjattua hyväkuntoisille ja väljemmille maksuteille, kuten Alicantessa nyt ollaan tekemässä. Ratkaisulla on merkitystä myös ilmansaasteiden ja ajankäytön kannalta.

- Mainos -

Sekä Alicantessa että Málagan alueen teillä kulkee keskimäärin 100. 000 ajoneuvoa päivässä. Málagan moottoritie on pidempi ja sen hinnat ovat huomattavasti korkeammat. Sesonkiaikana esimerkiksi kaasuttelu Málagasta Esteponaan maksaa tulevana kesänä 14,50 euroa noin 82 kilometrin matkalta.

Alicantessa AP-7 on pituudeltaan 33 kilometriä ja hinta on alkaen 1,40 euroa.

Lue myös: Maksutie AP-7 on Espanjan neljänneksi kallein kesäväylä – nyt tietullien hinnat tippuvat

Alicantessa AP-7: n vapauttaminen tietulleista on väliaikainen toimenpide, kunnes A-70-rengastien kolmannen kaistan projekti on valmis. Kyse on pitkäaikasesta projekti, jonka kustannukset ovat 400 miljoonaa euroa.

AP-7 -tien ensimmäinen osa valmistui Málagaan vuonna 1999 ja toinen osa Esteponasta eteenpäin 2003.

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *