Pääsiäisviikko oli turismille ja palvelualalle kultakaivos

Tämän vuoden pääsiäisviikko oli monilla mittareilla jopa kaikkien aikojen paras Málagan alueen hotelli- ja ravintola-alalle.

Jo ennen pääsiäisviikkoa tilanne näytti turismialan kannalta hyvältä, sillä etukäteisvaraukset olivta ennätystasolla esimerkiksi majoitusalalla. Lopulta toteutuneet luvut olivat vieläkin paremmat.

Yksi merkittävä tekijä oli aurinkoinen sää. Pääsiäisen aika on perinteisesti epävakaisen sään aikaa, mutta tänä vuonna oli toisin. Vaikka aivan huippuhelteitä ei pääsiäisviikolle osunutkaan, oli sää silti aurinkoinen koko viikon. Itse asiassa tämä oli ensimmäinen pääsiäinen moneen vuoteen, kun koko pääsiäisviikolla ei satanut lainkaan.

- Mainos -

Toinen merkittävä tekijä oli luonnollisesti pandemian jälkeinen normaaliin elämään paluu. Viime vuonna pahimmat rajoitteet oli pääsiäiseksi toki jo purettu, mutta esimerkiksi maskien käyttö sisätiloissa oli vielä vuosi sitten pakollista.

Kovia lukuja

Patoutuneen kulutuksen purkautuminen ja suotuisa sää kilistivät Aurinkorannikon ravintola- ja majoitusalojen kassakoneita ennätykselliseen tahtiin. Viime vuoden luvuista kasvua oli merkittävästi.

Aurinkorannikon majoitusliikkeiden keskimääräinen täyttöaste koko pääsiäisviikolla oli yli 84%. Málagan kaupungissa luku nousi yli 95 prosenttiin.

Vilkas pääsiäinen näkyy myös työllisyystilanteessa, sillä esimerkiksi pääsiäisen vahvat ennakkovarausluvut ovat osaltaan rohkaisseet turismialan yrityksiä rekrytoimaan.

Hotelli- ja ravintola-ala työllisti Málagan alueella tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 9% enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Näyttää myös siltä, että Aurinkorannikon tavoite, houkuttaa entistä maksukykyisempiä turisteja, on ainakin jossain määrin onnistunut, sillä myös vierailijoiden keskimääräinen rahan käyttö lisääntyi.

Vaikka pääsiäinen oli siis kaikin puolin onnistunut matkailu- ja palvelusektorin kannalta, mahtuu auringonpaisteen keskelle myös pieni varjo. Nousseiden kustannusten vuoksi puhdas tuotto alan yrityksille ei vielä yltänyt esimerkiksi vuoden 2019 lukuihin.

- Mainos -

Koko Andalusiassa ennätystaso

Pääsiäinen oli erittäin onnistunut, jopa ennätyksellinen, myös koko Andalusian alueella. Pääsiäisviikon aikana itsehallintoalueella kirjattiin virallisiin tilastoihin peräti miljoona turistia, mikä on 22% enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vielä suurempi nousu tapahtui turistien käyttämän rahan suhteen. Tämän vuoden pääsiäisturistit jättivät Andalusiaan 400 miljoonaa euroa, mikä on 27% enemmän kuin viime vuonna.

Molemmat luvut ovat myös historiallisia ennätyksiä. Andalusiassa oli nyt ensimmäistä kertaa yli miljoona turistia pääsiäisenä ja rahaa turistit käyttivät ensimmäistä kertaa näin paljon.

Turistien keskimääräinen päivittäinen rahankäyttö nousi 3,6%. Tänä vuonna pääsiäisajan turistit käyttivät rahaa keskimäärin 76 euroa päivässä.

Lähde: Diario Sur

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Janne Leipijärvi, kuva: Janne Leipijärvi
Mainos
Jatka lukemista