Lukuaika: Pääkirjoitus: ”Suomi ei ole koskaan ollut hyvä markkinoimaan itseään”

Pääkirjoitus: ”Suomi ei ole koskaan ollut hyvä markkinoimaan itseään”

Fuengirola.fi:n pääkirjoituksessa ihmetellään, mikseivät matkailuorganisaatiot edelleenkään ymmärrä hyödyntää Fuengirolan Kansainvälisiä päiviä Suomen markkinointiin.

Fuengirola.fi
Fuengirola.fi
2 min lukuaika

Kansainväliset päivät on Fuengirolan suurin ja rakastetuin vuosittainen tapahtuma, missä tänäkin vuonna 33 maata oli mukana – niiden joukossa myös pieni ja sinnikäs Suomi.

Kyse on fiestameiningillä ryyditetyistä ja sangrialla siivitetyistä maamessuista, joissa kukin osallistujamaa pyrkinee luomaan myönteistä maakuvaa: tuodaan esille kotimaan tunnusomaisia ominaisuuksia, tuotteita, kulttuuria, makuja ja tunnelmaa.

Joskus mietitään, kenelle Kansainväliset päivät on tarkoitettu: onko Suomi-osasto vain suomalaisten toukokuinen biletyspaikka vai tähdätäänkö markkinoimaan Suomen maakuvaa ulkomaisille? Molemmille merkityksille on sijansa.

Mutta ennen kaikkea tapahtuma pitäisi nähdä mainiona tilaisuutena houkutella turisteja Suomeen. Kymmeniä tuhansia vierailijoita viidessä päivässä keräävä suurtapahtuma Espanjan auringon alla on maamarkkinointiin oivallinen paikka – mutta jostain syystä sitä ei sellaisena ole koskaan Suomessa ymmärretty hyödyntää.

- Mainos -

Suomalaiset sponsorit ja matkailuorganisaatiot loistavat Fuengirolassa poissaolollaan.

On hämmentävää, että mikään virallinen taho ei ole mukana Suomi-osastolla luomassa virallista Suomen maakuvaa. Kaikki tekeminen on jätetty innokkaiden paikallisten toimijoiden käsiin, jotka tekevät vuodesta toiseen parhaansa.

Osallistuminen Kansainvälisille päiville on iso taloudellinen ja työläs panostus Fuengirolan seudun suomalaisjärjestäjille.

Suomi ei ole koskaan ollut hyvä markkinoimaan itseään tai tuotteitaan. Olemme jotenkin vaatimattomia ja juroja, ja se näkyy Suomi-osaston hengessäkin. Ulkoiset puitteet olivat moniin muihin maihin verrattuna kenties karummat, mutta henki oli hyvä. Bileissä ja musiikkiesityksissä oli kansallista ja kansainvälistä meininkiä, ja kansa viihtyi.

Jatkossa olisi suotavaa, että myös Suomen pään yritykset ja yhteisöt tajuaisivat Kansainvälisten päivien merkityksen. Se tuskin tapahtunee kovin pian, sillä hallitus leikkasi juuri esimerkiksi Visit Finlandin vuosibudjetista 20 prosenttia. Se siitä positiivisen Suomi-kuvan edistämisestä maailmalla.

Jaa tämä artikkeli
1 kommentti
  • KV päivät on edelleen pienen kaupungin järjestämä Feria tapahtuma. Jossa tälläkin kertaa pieni osa eri kansallisuuksia vain 33 maasta reilusti yli sadasta Fuengirolassa asuvasta kansallisuudesta.
    Fiestan tarkoitus on tarjota jotain kansallisia asioita musiikkia , mämmiä. Saunomista taikinan väristen lihavien jätkien kanssa jotka pakottaa juomaan lämmintä kossua pullon suusta perään halpaa makkaraa. Mitä sinne tarvitaan uutta sanoisin suurin arkkupakastin, vettä ja jäitä täyteen ja hombre sinne likoamaan 4 asteiseen veteen. Ottakaa töpseli pois seinästä kylvyn ajaksi tai mitä sillä on väliä.
    Muistan hyvin elävästi peräkärry saunojat vilvoittelivat tiiviisti , siinä lasten karuselli jonossa lapset soittelivat sormella,, mami mami hylkeitä!
    Parikymmentä vuotta sitten Suomen matkailun edistämiskeskuksen rouvat olivat tuoneet esiteständin se oli nurin siinä vielä puolilta päivin yön jäljiltä.
    He tuumivat kukahan siivoaisi sanoin ,että varmaankin he jotka sen on tänne tuonut.
    Ojalan matematiikka,, mittasuhteet. Espanjassa 45 miljoonaa suomessa 5 miljoonaa. Fugessa alle 90 tuhatta täällä Mäntsälässä noi 20 tuhatta jokainen toripäivä on suurempi tapahtuma kuin toi fuge. Mäntsälän koiranäyttely päivät heti on 10000 .
    Ravintolat keskustassa vain muutama syntyperäisen suomalaisen omistama. Jotain 8 kippolaa kun kysyy mistä olet ,, ei he taida itsekkään tietää KV touhua.
    Suomessa matkailu vetää hyvin NATO Suomi tulee menestymään paremmin.
    Kymmeniä tuhansia Naton sotilasta mainostaa suomea ympäri maailmaa. Suomessa harjoittelee Espanjalaisia ammattisotilaita he mainostavat jo nyt Suomea näkyvämmin kuin joku. Minkä ihmeen takia jonkun Finlandian pitäisi tukea muutamaa tuhatta vakituisesti Aurinkorannikolla asuvan outoja toiveita.
    Asiasta kolmanteen ainoa hieno asia Fuengirolassa on suomalainenkoulu ja sen lukio mikä mahdollistaa jatko-opintoihin espanjalaisiin korkeakouluihin ja yliopistoihin. Ja he puhuvat sitten kieltä mitä puhuu maailmassa 330 miljoonaa. Kun suomessa sitä puhuu noin 6000 tuhatta. Se on se bisnes edellytys.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *