Näin suomalainen matkustaa

Matkamessut olivat täynnä toinen toistaan värikkäämpiä osastoja. (Kuva: Sonja Riihikangas)

Matkamessut antoivat suomalaisille ideoita ja inspiraatiota vuoden 2019 matkoille. Matkailijoina suomalaiset ovat vastuullisia ja kaipaavat aitoja, paikallisia elämyksiä.

Inspiraatiota ja uusia ideoita, unelmalomia, kauniita kotimaan kohteita, kiinnostavia tietoiskuja, ajankohtaisia puheenvuoroja, herkkuja eri maailmankolkista sekä lomatarjouksia ja paljon muuta matkailuun liittyvää oli tarjolla Helsingin Matkamessuilla toissa viikonloppuna.

Pohjois-Euroopan suurin matkailutapahtuma Matka 2019 ja sen yhteydessä järjestetty Caravan 2019 houkuttelivat yli 61 000 matkailijaa Messukeskukseen. Myös Costa del Solilla oli messuilla oma osastonsa, jonne matkusti Espanjasta useita näytteilleasettajia.

Matkamessujen kävijät hakivat tapahtumasta ennen kaikkea inspiraatiota ja ideoita tuleville matkoilleen. Kävijöillä oli mielessä niin kotimaan kuin ulkomaiden kohteisiin tutustuminen, matkakohteista unelmoiminen ja hyvien tarjousten löytäminen.

Aitoja elämyksiä

Matkamessujen toteuttaman matkailututkimuksen mukaan suomalaisia kiinnostaa matkailussa erityisesti paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen sekä rentoutuminen. Matkailututkimus 2019 selvitti suomalaisten matkustamisen syitä ja matkailuun liittyviä mielipiteitä.

Suomalaisia kiinnostaa paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen hotellilla hengailun sijaan.

Tutkimuksen mukaan matkoilta haetaan ensisijaisesti lepoa ja rentoutumista.

Yli 60 prosenttia vastaajista suosii yli viikon mittaisia lomamatkoja. Vastaajista 62 prosenttia suuntaa mieluummin vähemmän tunnettuihin kohteisiin kuin suosittuihin turistikohteisiin.

– Suomalaiset ovat tällä hetkellä erityisen kiinnostuneita paikallisen kulttuurin kokemisesta. Tämä näkyy esimerkiksi ostoksilla käymisessä paikallisissa kaupoissa ja toreilla. Suomalaiset haluavat kokea matkoillaan paikallisia tapoja ja arjen elämyksiä, kuten syödä katukeittiöiden ja pienten ravintoloiden ruokaa, kertoo Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Suomalaiset tekevät myös ostoksensa mieluummin paikallisissa putiikeissa kuin ostoskeskuksissa.

Vastuullisuus tärkeää

Matkalla suomalainen on vastuullinen ja noudattaa kohdemaansa tapoja sekä ohjeita.

Suurin osa suomalaisista kertoo suosivansa paikallisia palveluntarjoajia, kuten hotelleja ja ravintoloita. Moni on vähentänyt kohteen kuormitusta matkustamalla sesongin ulkopuolella.

Vilkkaana käyvä ilmastokeskustelu on saanut ihmiset pohtimaan myös lentokäyttäytymistään. Moni aikookin lentää tulevaisuudessa vähemmän kuin ennen tai ainakin välttää turhia jatkolentoja.

Vastuullisuus lentomatkoissa hiilidioksidikompensaatiota maksamalla on vasta yleistymässä. Lentomatkoista hiilidioksidikompensaatioita kertoi maksaneensa vain yhdeksän prosenttia vastaajista. Tietoa asiasta tarvitaan lisää, sillä 18 prosenttia saman kysymyksen vastaajista kertoo, ettei tiedä, onko maksanut hiilidioksidikompensaatioita lentomatkoistaan.

Kotimaa kiinnostaa

Matkailu ei aina vaadi lentämistä ollenkaan. Esimerkiksi kotimaan matkailun asema on vahvistunut, ja lähes jokainen suomalainen aikoo lomailla jollain tavoin kotimaassa vuoden 2019 aikana.

Kotimaan matkat suuntautuvat usein sukulaisten tai tuttavien luokse. Lumiset rinteet houkuttelevat Lappiin. Suomalaisia kiinnostavat kotimaassa kaupungit, saaristo- ja luontokohteet.

– Suomen saariston yhteisosastolla on kävijöitä riittänyt. Kotimaan kohteet kiinnostavat nyt selvästi aiempaa enemmän, sillä esimerkiksi saariston rengasreitistä on kyselty paljon. Alueen toimijat puhaltavat osastolla yhteen hiileen. Yhdessä on kaikkiaan 14 kuntaa ja lähes 100 toimijaa, kertoo Visit Turun myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja.

Myös Euroopan lähi- ja kaupunkikohteet, Baltian maat ja Itämeren risteilyt nostavat suosiotaan.

Teemat suosittuja

Matkamessujen teettämästä lomamatkaennusteesta selviää, että yhä useammat suomalaiset suunnittelevat matkansa tietyn teeman ympärille. Historiaan, luontoon ja kulttuuriin keskittyvät matkat ovat suosituimpia. Myös liikunnalliset ja jopa extreme-lomat kiehtovat ihmisiä.

Teemamatkoja suunnitellessaan suomalaiset hyödyntävät usein matkatoimistojen asiantuntemusta.

Matkamessuilla oli tänä vuonna mukana 988 näytteilleasettajaa 86 eri maasta. He edustivat eri maiden ja alueiden turistitoimistoja, suurlähetystöjä, matkailupalveluiden tarjoajia, lentoyhtiöitä, matkatoimistoja sekä kohdematkatoimistoja. Noin puolet näytteilleasettajista oli Suomesta.

Sonja Riihikangas

Mitä mieltä olit kirjoituksesta?
  • Erinomainen (0)
  • Mielenkiintoinen (0)
  • Hyödyllinen (0)
  • Tylsä (0)
  • Vanha uutinen (0)