Andalusian kuluttajajärjestö selvitti, mihin tuotteisiin ja minkä verran kotitaloudet käyttävät rahaa juuri alkaneissa alennusmyynneissä.
Talven alennusmyynnit ovat juuri alkaneet koko Espanjassa. Sunnuntai 7. tammikuuta oli talvialen lähtölaukaus valtaosassa liikkeitä ja ketjuja, vaikka osa olikin ehtinyt aloittaa jo aiemmin.
Alennusmyyntien ensimmäiset päivät ovat perinteisesti ruuhkaisia ja niin oli tänäkin vuonna, myymälät ja kauppakeskukset pullistelivat väkeä heti sunnuntaina. Valikoima on luonnollisesti laajimmillaan alennusmyyntien alussa, mutta toisaalta edullisimpia löytöjä voi tehdä myöhemmin, kun alennusmyyntien toinen vaihe (segundas rebajas) laskee hintoja entisestään.
Lue myös: Alennusmyynnit alkavat Aurinkorannikolla: Zara, H&M, El Corte Inglés…
Aurinkorannikolla ostetaan eniten
Andalusian kuluttajajärjestö UCAUCE (Unión de Consumidores de Andalucía) on julkaissut kyselytutkimuksensa tulokset koskien perheiden kulutusaikeita tämän vuoden talvialennusmyynneissä.
Selvityksen perusteella näyttää siltä, että Aurinkorannikon alueella ihmiset suunnittelevat käyttävänsä rahaa alennusmyynteihin hieman enemmän kuin Andalusian itsehallintoalueelle keskimäärin. Tosin erot ovat melko pieniä.
Koko Andalusiassa kotitaloudet arvioivat käyttävänsä talven alennusmyynneissä 115 euroa. Viime vuonna vastaava summa oli 101 euroa, joten kasvua on noin 14%. Kuluttajat eivät kuitenkaan arvele tekevänsä enempää ostoksia kuin aiemmin, vaan kulutusarvion kasvu johtuu inflaatiosta.
Málagan provinssissa keskimääräinen kulutusarvio on koko Andalusian korkein: 119 euroa. Samaan summaan päätyivät Granadan provinssin asukkaat. Kolmantena on Sevilla, 118 eurolla.
Vähiten alennusmyyntien aikana rahaa suunnittelevat käyttävänsä Huelvan provinssin kotitaloudet, 106 euroa.
Vaatteet ostoslistan kärjessä
Tuotealueittain eriteltynä on ilmeistä, että suurin yksittäinen ostokiinnostuksen kohde ovat vaatteet. Andalusialaiset kotitaloudet suunnittelevat käyttävänsä talvialessa vaatteisiin keskimäärin noin 65 euroa, mikä on noin 57% kokonaissummasta.
Kenkiin ja asusteisiin arvellaan kuluvan noin 24 euroa, eli vajaat 21% kokonaissummasta. Jos nämä lasketaan yhteen, voidaan todeta, että pukeutumiseen ja ulkoasuun kaikkiaan menee alennusmyynneillä käytettävästä rahasta hieman vajaat 90 euroa kotitaloutta kohti. Tämä edustaa hieman alle 80 prosenttia kokonaissummasta.
Loput rahoista kuluvat pääosin kodin ja vapaa-ajan hankintoihin.
Tiedot perustuvat Andalusian kuluttajajärjestön Unión de Consumidores de Andalucían julkaisemaan kyselytutkimukseen, jossa vastaajat arvioivat etukäteen, paljon aikovat käyttää rahaa alennusmyynneillä.