Espanjan hallitus on lupaillut, että ulkomainen turismi maahan voi käynnistyä heinäkuun alussa. Jo sitä ennen on ehdotettu lupaa tietyille alueille, lähinnä Espanjan saarille. Myös pakottavista syistä ulkomaalainen saa tulla Espanjaan jo nyt.
-Patoutunutta tarvetta päästä käymään Aurinkorannikolla on selvästi olemassa. Ihmiset, joilla on esimerkiksi asunto alueella tai auto, jonka haluaisivat ajaa Suomeen haluavat jo kesäkuussa lentää. Siksi sovimme Finnairin kanssa koneen vuokraamisesta 1.6. Järjestämme silloin yhden edestakaisen lennon. Mikäli kysyntää ilmenee enemmän, lennämme ilman muuta lisää, kertoo Ville Palola lentoa järjestävästä Boutique X -hotelliketjusta.
Kesäkuun lentoihin eivät ainakaan reittiä aiemmin hallinneet Finnair ja Norwegian ole vielä syttyneen.
-Meidän uusitun liikenneohjelmamme mukaan aloitamme Málagan lennot heinäkuun alussa. Aluksi meillä on kaksi viikoittaista vuoroa keskiviikkoisin ja lauantaisin, syys- ja lokakuussa lisäämme vuoroja ja marraskuun alussa on tarkoitus palata normaaliin seitsemään viikkovuoroon, kertoo Päivyt Tallqvist Finnairin mediadeskistä.
Finnairilta kerrotaan, että kysyntää seurataan tarkasti, mikäli tarvetta on, vuoroja voidaan lisätä. Tällä hetkellä esimerkiksi heinäkuun lennot ovat kalliita, yleensä se kertoo korkeasta täyttöasteesta. Finnair eikä Norwegian kuitenkaan ainakaan julkisesti kerro vielä lisäävänsä vuoroja kesälle. Norwegianin ensimmäinen lento on myyntipalvelun mukaan vasta syyskuussa.
-Tämän hetken tiedon mukaan myynnissä olevat lennot toteutetaan. Seuraamme toki tarkasti matkustusrajoituksia ja kysynnän kehitystä. Muutoksia lentokalenteriin voi hyvinkin tulla. Konservatiivisin esitetty skenaario on, että Norwegian aloittaisi lentämisen vasta ensi keväänä sanoo Tarja Valde-Brown Norwegianin tiedotuksesta.
Kumpikaan isoista toimijoista ei anna selkeää vastausta siihen, onko kesälle tai alkusyksylle tulossa lisää vuoroja Málagan ja Helsingin välille. Olisiko tässä pienen yksityisen toimijan mahdollisuus?
-Kyllä siinä on. Esimerkiksi Finnair on tähän päivään asti keskittynyt kulujen leikkaamisen ja alas ajamiseen. Nyt, kun ensimmäiset signaalit siitä, että kuluja kannattaisi taas nostaa ja ajaa toimintoja ylös, isossa yhtiössä ollaan hitaita ja varovaisia. Me ketteränä pienenä toimijana pystymme reagoimaan kysyntään silloin kun se syntyy ja sen vahvuuden aiomme hyödyntää, Palola julistaa.
Suurien lentoyhtiöiden kohdalla tehdyt peruutukset vaikeuttavat kysynnän arviointia. Esimerkiksi Finnairilla heinäkuun kahdelle viikoittaiselle vuorolle on siirretty kaikki kesän ennakkovaraukset. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tai siirtää tällainen lento siihen saakka, kun matka alkaa. Näin ollen heinäkuun koneissa saattaa olla tyhjiä paikkoja, vaikka vielä viikkoa ennen näyttäisi täydeltä.
Vastausta otsikon kysymykseen ei tiedä vielä kukaan.
Antti Pekkarinen
aihetta sivuava pääkirjoitus:
Syysunelmia ja kevätmuistoja
Olihan kevät. Aurinkorannikollakin paljon vaikuttava yksisilmäinen nettinörtti Jyri Turunen määritteli ajan klassisen tyylikkäästi design t-paidassa. Paidan rintamuksessa luki yksiselitteisesti vittujen kevät.
Kun hakemalla hakee, kuluneesta keväästä voi löytää positiivisiankin asioita, mutta isossa kuvassa kaikki meni päin seiniä. Aivan kuin säiden jumalakin olisi nähnyt tuskan, Aurinkorannikolla oli kuluneena keväänä vähiten aurinkoisia päiviä koko mittaushistorian aikana.
Se siitä. Kevät on mennyt, nyt eletään kesää ja katsotaan tulevaisuuteen. Espanjan pääministeri on luvannut, että heinäkuussa maan portit avataan ulkomaisille turisteille. Myös suomalaisille. Alkuun ei mitään suurta aaltoa ole odotettavissa, mutta syksyn tullen suomalaiset kyllä palaavat tutuille talvisijoilleen Espanjan lämpöön.
Lentoyhteydet saattavat muodostua pullonkaulaksi ainakin alkuun. Finnair lähtee liikkeelle hyssytellen ja Norwegianin tekemisistä ei ota selvää edes tarotkortteja nosteleva mustalaiseukko.
Onneksi markkinataloudella on taipumus korjata omat puutteensa. Jos perinteiset toimijat eivät pysty ottamaan haltuunsa kermankuorintareittiä Helsingin ja Málagan välillä, tilalle astuvat uudet toimijat. Ensin ehkä pienet, mutta pidemmällä aikavälillä jopa Lufthansan kaltainen jättiläinen on varmasti kiinnostunut tästä rahakoneesta. Lufthansalla, kuten kaikilla muillakin maailman lentoyhtiöillä olisi nyt käyttöä jatkuvalle tulovirralle.
Pidetään mieli positiivisena ja vietetään iloinen kesä. Maailma ei ehkä koskaan ole samanlainen kuin se oli ennen koronakevättä. Uskotaan, että se on parempi.