Andaluasian ainoat maksulliset valtatiet sijaitsevat tunnetusti Málagan maakunnassa.
AP-4 Sevilla-Jerezin tietullien vapauttamisen jälkeen eteläisessä Espanjassa tiellä liikkumisesta joutuu maksamaan rannikolla kulkevalla tiellä AP-7 sekä maantiellä AP-46 Guadalmedina, joka yhdistää Malagan kehätien Las Pedrizasin satamaan.
AP-7 on Espanjan neljänneksi kallein kesän sesonkiaikana, jolloin tietulleja korotetaan tavanomaisiin hintoihinsa verrattuna. Tymäkät sesonkihinnat ovat voimassa kesäkuusta syyskuuhun sekä pääsiäisenä.
Lue myös: Espanja suunnittelee kaikkien moottoriteiden muuttamista maksullisiksi vuonna 2024
Kalleinta on ajelu Bilbaossa
Sesonkiaikana esimerkiksi kaasuttelu Málagasta Esteponaan maksaa 13,70 euroa noin 82 kilometrin matkalta, jonka suurin osa autoilijoista taivaltaa rannan ilmaisella A7-tiellä.
Ja ruuhkat rantatiellä ovat sen mukaiset – kun taas maksutiellä on usein sangen väljää, jopa tyhjää.
Espanjan viisi kalleinta maksutietä sesonkiaikaan ovat:
- AP-68. Autopista Bilbao-Zaragoza (297 km). Hinta: 35,60 €.
- AP-66. Autopista Campomames-León (86,8 km). Hinta: 14,30 €.
- AP-6. Autopista Villalba-Adanero (62 km). Hinta: 13,90€.
- AP-7. Autopista Málaga-Estepona (82 km). Hinta: 13,70 €.
- AP-9. Autopista La Coruña-Santiago (70 m). Hinta: 10,70 €.
Näin paljon tietullit nyt maksavat
Hinnat laskevat sunnuntaina 1.10. jolloin AP-7 -moottoritietä hallinnoiva yhtiö ottaa käyttöön ns. normiajan tietullitaksat.
Tällöin ajelu Málagasta Esteonaan kustantaa ”vain” 8,40 euroa.
Nämä ovat AP-7:n tiemaksut 1.10.23 alkaen:
(kesä-syyskuu,
pääsiäinen)
AP-7 COSTA DEL SOL Normi Sesonki
Fuengirola-Marbella 5,00 € 8,16 € Marbella-Estepona 3,43 € 5,51 € Málaga-Estepona 8,40 € 13,70 € Estepona-Algeciras 2,18 € 3,58 € Koko matka 10,61 € 17,25 €
Tietullien toivotaan katoavan
Kuten Suomessakin, myös Espanjassa tiestö herättää keskustelua ja tunteita.
Jo vuosikausien ajan Aurinkorannikolla on laajalti vaadittu, että maksumoottoritie AP-7 pitäisi saada kaikille avoimeksi ja maksuttomaksi.
Lue myös: AP7-moottoritie halutaan tullivapaaksi
Perusteluja on lukuisia – ja päällimmäisenä turvallisuus: ruuhkaisella ilmaistiellä A-7 tapahtuu runsaasti liikenneonnettomuuksia, kun taas maksutiellä saa porhaltaa kahdella hyväkuntoisella kaistalla väljästi.
Myös ajankäytön ja ilmansaasteiden kannalta olisi kannattavaa jakaa liikennettä molemmille teille. Rantatien varrella on runsaasti asutusta ja vilkas liikenne A-7:lla aiheuttaa sekä haitallisia päästöjä että turvallisuusriskejä päivittäin.
Muualla Espanjassa on saatu hyviä kokemuksia tulliteiden vapauttamisesta. Esimerkiksi Alicanten ja Tarragonan välinen AP-7 -tieosuus muutettiin maksuttomaksi tammikuussa 2020, ja tienkäyttäjät eli tavalliset ihmiset ovat säästäneet tutkimuksen mukaan yli 300 miljoonaa euroa. Liikenneruuhkat ovat vähentyneet selvästi.
AP-7 -tien ensimmäinen osa valmistui Málagaan vuonna 1999 ja toinen osa Esteponasta eteenpäin 2003.