Espanjan Aurinkorannikolla tehdään historiaa heinäkuussa, kun Espanjan keskushallinto aloittaa viralliset keskustelut ikuisuushankkeeksi leimatun rantaradan kohtalosta. Samalla on tarkoitus kartoittaa koko Málagan maakunnan liikenneyhteyksien ongelmia.
Neuvotelupöytään on kutsuttu suuri joukko paikallispäättäjiä, mikä kertoo ainakin siitä, että Madridin päässä on aitoa halua kuulla mahdollisimman laajasti Andalusian toiveita. Mukana ovat luonnollisesti Andalusian itsehallintoalueen sekä Málagan maakuntahallituksen edustajia, mutta myös Aurinkorannikon eri kaupunkien johtajia.
Esimerkiksi Fuengirolan pormestari Ana Mula on kutsuttu neuvotteluun, samoin kuin mm. Torremolinosin, Benalmádenan, Mijasin, Esteponan, Casareisin ja Nerjan pormestarit. Julkisuudessa on vahvistettu, että kokoontumisessa ovat läsnä mm. Andalusian maakunnan kehitys-, aluesuunnittelu- ja asuntoasioiden ministeri Rocío Díaz Jiménez, Málagan pormestari Francisco de la Torre, Marbellan pormestari Ángeles Muñoz ja Málagan maakuntahallinnon puheenjohtaja Francisco Salado.
Espanjan keskushallintoa edustaa liikenneministeriön valtiosihteeri José Antonio Santano, joka toimii kokouksen puheenjohtajana.
Liikenneministeriön aihelistalla ovat ainakin hankkeen sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristöön vaikuttavat tekijät sekä tietysti kustannukset.
Historialliseksi luonnehdittu kokoontuminen pidetään Málagassa 17. heinäkuuta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun keskushallinto lähestyy virallisella tasolla aihetta, josta on Aurinkorannikolla puhuttu – ja haaveiltu ja vaadittu – kymmeniä vuosia.
Lue myös: Kansa vaatii rantarataa Aurinkorannikolle – allekirjoita tästä adressi junayhteyksien parantamiseksi
Kymmenientuhansien nimien kansalaisadressi
Paine kulkuyhteyksien parantamiseksi Málagan maakunassa on lisääntynyt tänä vuona merkittävästi. Kaikki alueen päättäjät – niin poliittiset puolueet kuin rannikon kaupungitkin – vaativat keväällä yksimielisesti, että maksumoottoritie AP-7:n tiemaksut on poistettava, kunnes Málagasta tulevaa C1 Cercanias -junalinjaa jatketaan Fuengirolasta Marbellaan, Esteponaan tai jopa Algecirasiin asti.
Paikallismedian adressi rantaradan puolesta on kerännyt kymmeniätuhansia nimiä, ja myös Fuengirola.fi tukee tätä tärkeää kansalaisaloitetta sekä sen vaatimuksia rautatieverkon ulottamisesta koko Aurinkorannikon alueelle, Nerjasta Algecirasiin ja Gibraltarille saakka.
Adressi ja sen täyttöohjeet löytyvät tästä.
Radasta on puhuttu 162 vuotta
Málagan rannikon rautatieyhteydet koetaan laajalti puutteellisiksi.
Renfen kätevä, suosittu ja siksi usein täysinäinen lähijuna kulkee vain Málagasta Fuengirolaan. Radan jatkaminen Fuengirolasta edes Marbellaan, saati Esteponaan tai Algecirasiin saakka on ollut puheiden tasoilla kaikkien paikallisten päättäjien ykköstoive, mutta käytännön tasolla aikaan ei ole saatu juuri mitään.
Itse asiassa ensimmäisen kerran Málagan yhdistämistä Algecirasiin rautateitse ehdotettiin jo vuonna 1862. Siis 162 vuotta sitten. Algeciras sijaitsee Andalusian länsiosassa Gibraltaria vastapäätä ja on yksi Espanjan ja koko Välimeren vilkkaimmista satamista.
162 vuoden aikana on saatu aikaiseksi yksiraiteinen, ruuhkainen junarata Málagan ja Fuengriolan välillä. Sillä on jopa 12 miljoonaa käyttäjää vuosittain.
Marbella on ainoa yli 100.000 asukkaan espanjalainen kaupunki ilman rautatieyhteyttä.
Lue myös: Rantaratahanke nytkähti yllättäen eteenpäin – Espanjan keskushallitus reagoi vihdoin
Myös autoteille vaaditaan parannuksia
Eteläisessä Espanjassa on toistuvasti korostettu Madridin suuntaan Andalusian alueen merkittävyyttä ja todettu, että Espanjassa ei ole toista Málagan ja Aurinkorannikon kaltaista aluetta. Nerjan ja Manilvan välinen, 170 kilometrin rantaviivan sisältävä alue on maan kolmas suuri kaupunkiakseli Madridin ja Barcelonan jälkeen.
Espanjan Aurinkorannikolla Málagan maakunnassa asuu 1,6 miljoonaa ihmistä, koko Andalusian itsehallintoalueella 8,5 miljoonaa. Lisäksi alue on yksi Euroopan suosituimmista lomakohteista, missä käy vuosittain yli 30 miljoona turistia (2022).
Lue myös: Näin paljon maksaa moottoritiellä ajaminen Aurinkorannikolla kesällä
Myös Aurinkorannikon tieyhteydet ovat kurjat ja vaativat parannusta.
Kuten on moneen kertaan kerrottu, Aurinkorannikon aluetta halkova ilmainen rantatie A-7 on ruuhkainen ja vaarallinen, kun taas ylempänä kulkeva maksumoottoritie AP-7 on väljä, mutta kallis käyttää.
Ruuhkaisella rantatiellä ajetaan runsaasti onnettomuuksia, jotka vaarantavat kaikkien tielläliikkujien hengen, lisäksi ruuhkat saastuttavat ja lisäävät ilmansaasteita puhumattakaan ajan tuhlauksesta. Kymmenettuhannet asukkaat käyttävät tietä työmatkoillaan päivittäin.
Madridin hidastelu on suututtanut Andalusiassa
Tänä vuonna Andalusiassa on tuskastuttu ja pöyristytty Madridin päättäjien välinpitämättömyyteen ja hidasteluun. Nyt siihen on onneksi – ja ilmeisesti – tulossa muutos.
Espanjan liikenneministeri Óscar Puente laukaisi keväällä, että ei pidä rantaradan jatkamista kilpailukykyisenä ratkaisuna ja huomautti sen olevan muutenkin hyvin monimutkaista.
Ministeriä on syytetty muiden alueiden – kuten Katalonian – suosimisesta.
– Aurinkorannikon asukkaat eivät ole toisen luokan kansalaisia ja ansaitsevat saman liikkuvuuden ja liikenneinfrastruktuurin, joita on olemassa, suunnitellaan ja rakennetaan muilla Espanjan suurilla suurkaupunkialueilla, Andalusian poliitikot ovat korostaneet tiukasti.
Lue myös: Nyt puhuu Aurinkorannikon uuden rantaradan isä: maasiltoja pitkin tunnissa Málagasta Marbellaan asti