Suomalainen laivanrakennustaito on tunnetusti maailman huipputasoa, ja osoituksena siitä on juuri valmistunut maailman suurin risteilylaiva, Meyerin Turun telakalla rakennettu Icon of the Seas.
Royal Caribbean International -varustamon uusi ylpeydenaihe lähtee liikkeelle Turusta tiistaina (28.11.).
Alus suuntaa Espanjan Andalusiaan, missä se ankkuroituu läntisessä Andalusiassa sijaitsevaan Cádizin historiallisen kaupungin satamaan.
Andalusiasta lisää miehistöä ja palmuja
Cádizissa alukseen majoittuu lisää työntekijöitä ja mediatietojen mukaan jättilaivan kannelle istutetaan Andalusiassa myös palmuja.
365 metriä, miljardi euroa
Cádizista Icon of the Seas seilaa Atlantin halki Yhdysvaltojen Floridaan ja Miamiin, mistä se lähtee neitsytmatkalleen tammikuun lopulla 2024. Alus tekee Karibian-risteilyjä.
Risteilijä on herättänyt jo nyt valtavasti kiinnostusta.
– Tämä on parhaiten myyvä tuotteemme koskaan. Meillä on jo satoja tuhansia asiakkaita, jotka odottavat pääsyä lomalle kanssamme. Ensimmäiset risteilyt on varattu täyteen, Royal Caribbean Internationalin toimitusjohtaja Michael Bayley kertoi avajaisseremoniassa Ilta-Sanomien mukaan.
Laivan rakentaminen Turussa kesti kolme vuotta. Icon of the Seas on 365 metriä pitkä ja siinä on 20 kantta. Matkustajia siihen mahtuu ennätykselliset 7 600. Miehistön jäseniä on 2 350.
Matkustajia mahtuu kyytiin pienen kaupungin verran
Laivalla on mm. 16 uima-allasta ja 6 vesiliukumäkeä, 2o ravintolaa, 600-paikkainen teatteri, surffaussimulaattori, keskellä laivaa sijaitseva Keskuspuisto eli Central Park puineen ja istutuksineen sekä laivan keulaa koristava massiivinen lasinen kupu, Aquadome.
Alus käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.
Aluksen hinta on arviolta 1,1-1,2 miljardia euroa.
Lisääkin huikeita jättiristeilijöitä on tulossa, sillä Royal Caribbean Cruises on tilannut Meyerilta yhteensä kolme Icon-luokan laivaa, joista toinen ja kolmas on tarkoitus toimittaa vuosina 2025 ja 2026.