Aurinkorannikon suomalaisessa suurella osalla koulun oppilaista on monikielisyystausta. Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaiden perheissä saatetaan puhua kahta eri kieltä ja osa kouluista on käyty kansainvälisissä kouluissa. Koulussamme puhutaan suomea, espanjaa, englantia, arabiaa, ruotsia ja muita kieliä. Erityisen tärkeä tehtävä koulullamme on ylläpitää ja edistää suomen kielen taitoa sekä lukutaitoisuutta.
Suomalaislasten lukutaito on eriytynyt ja tämä on suuri huolenaihe. Yhä suurempi osa lapsista ja nuorista ei lue kirjoja vapaa-ajallaan –tai koskaan. Yhä suuremmalla osalla oppilaista ja opiskelijoista on yhä heikompi lukutaito. Lukutaidon riittävä osaaminen ennustetaan tulevaisuudessa olevan vain harvojen ja valittujen erityistaito. Koulun tärkeimpiä tehtäviä on kuroa kuilua pienemmäksi, mutta helppoa se ei ole.
Opettajat pyrkivät kaikella ammattitaidollaan löytämään erilaisia tapoja saada oppilaat ja opiskelijat innostumaan kirjojen lukemisesta. Oma kirjastomme on koulussamme iso ylpeydenaihe. Olin seuraamassa yhtenä päivänä 9.-luokkalaisten vierailua lukion kirjastoon. Opettaja ammattitaitoisesti opasti jokaista oppilasta valitsemaan itselleen lukukirjaa. Innostuin tästä itsekin ja ryhdyin kehumaan ja esittelemään omia suosikkejani. Saimme tällä tavalla yhdessä jokaiselle oppilaalle oman lukukirjan.
Ja kirjaa kaivataan, ainakin oppikirjaa. ”Olen aamusta iltaan tietokoneen ruudulla, kun kaikki koulukirjat ja läksyt ovat sähköisiä. Samaan aikaan meille valitetaan ruutuajasta, kun ruudulla taas on pakko olla”, kertoi eräs lukiolaisemme. ”Valitsisin perinteisen kirjan sata kertaa ennemmin ja ehkä oppisinkin paremmin”, hän jatkoi eikä varmasti ole ainoa, joka on tätä mieltä.
Kirjan lukeminen todellakin kannattaa.