Kauhea kansainvälistyminen

Vaikean kautta. Meissä suomalaisissa asuu tunnetusti pikkuinen pessimisti. Ei siitä kuitenkaan mitään tule. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.

Katajathan ovat ihan mukavia, niin mikäs siellä puskissa pyöriessä. Tässä kansainvälistä liiketoimintaa kohta seitsemän vuotta harjoittaneena, niin oman firman kuin asiakas casejen puitteissa, olen empiirisesti kokenut tämän suomalaisen pessimismin.

Löydän itseni toistuvasti keskusteluista, joissa minulle kerrotaan liiketoiminnan viemisen kohdemaahan x tai y hirvittävän vaikeaksi. Asiantuntijat markkinoivat kilpaa, kuinka kohdemaan byrokratia on hankalaa, verkostot pitää ehdottomasti luoda paikan päällä, kielimuuri tulee olemaan suuri kynnys ylittää. Rahoituksen saaminen on lähestulkoon mahdotonta. Markkinointi ei onnistu suomalaisilla lainalaisuuksilla, tiedon hankkiminen on kallista, virheet tulevat maksamaan. Sitten penätään täydellistä suunnitelmaa, jota pitäisi sitten kirjaimellisesti noudattaa. Rahaa saisi olla vähintään satojatuhansia, että edes voi haaveilla uudesta markkinasta.

En väitä, etteikö hyvin suunniteltu olisi puoliksi tehty, mutta paraskin suunnitelma saa iskuja sen törmätessä todellisuuteen, joten suunnitelma on kokemukseni mukaan hyvä tehdä plastisen joustavaksi.

- Mainos -

Tiedossa kuitenkin on, että haasteet on tehty voitettaviksi, joten rakkaat suomalaiset kansainvälistymisen asiantuntijat: Otetaas ne työhön kuuluvana normaalina osana. Ei varmoista ongelmista mörköjä kannata rakentaa, silloin meidän härmäläisten ideat ja innovaatiot jäävät pelkokertoimissaan sinne tuttuun Turenkiin.

Tätä kirjoittaessa työskentelen yhtiöni Amerikan markkinaan iskeytymisen kanssa. Kohta koittaa asian tiimoilla ensimmäinen (tutkimus)matka Los Angelesiin. Kuitenkin, kertaakaan valtameren toisella puolella liikematkalla käyneenä, meillä on jo hirmuisesti tietoa byrokratiasta, markkinasta, yhteistyökumppaneita, agentteja ja asiakkaita valmiina. Epäonnistuminen on mahdollista, mutta niin on myös onnistuminen. Kaikessa liiketoiminnassa on riskinsä, mutta liiallisten kauhukuvien luominen ei varsinaisesti vie mitään eteenpäin.

Nyt jos koskaan on suomalaisten uskallettava ottaa askeleita kohti kansainvälistä maailmaa. Se mikä on mahdollista, ei ole mahdotonta.

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Irina Viitala
Kirjoittaja on Espanjan Suomalaiset Yrittäjät ry:n puheenjohtaja ja kansainvälistyvän Wannadon SuperAssareiden kasvuyrittäjä.
Mainos
Jatka lukemista