Kansa vaatii rantarataa Aurinkorannikolle – allekirjoita tästä adressi junayhteyksien parantamiseksi

Jo yli 25.000 ihmistä on allekirjoittanut adressin, jossa vaaditaan rantaradan ulottamista koko Espanjan Aurinkorannikon pituudelle. Fuengirola.fi tukee tätä tärkeää kansalaisaloitetta.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
5 min lukuaika
Odottavan aika on pitkä. Espanjan Aurinkorannikolla on odotettu jo vuosikymmeniä rantaradan jatkoa Fuengirolasta Marbellaan, Esteponaan tai Algecirasiin saakka. Nyt kansalaisadressi vauhdittuu vaatimuksia. Kuvassa Los Bolichesin Renfe-asema Fuengirolassa.

Espanjan Aurinkorannikon liikenneyhteydet ovat olleet otsikoissa ja kovankin keskustelun aiheina pitkin vuotta. Nyt koko Andalusia poliitikkoja ja asukkaita myöten vaatii pikaisia parannuksia sekä juna- että tieyhteyksiin.

Ongelmia on niin teillä kuin raiteilla. Ilmainen rantatie A-7 on ruuhkainen ja onnettomuusaltis, kun taas maksumoottoritie AP-7 on kallis ja siksi väljä.

Andalusian itsehallintoalueella on vaadittu Espanjan keskushallitukselta, että maksumoottoritie muutettaisiin maksuttomaksi edes siksi aikaa, että ikuisuusprojektiksi leimautunut rantaa halkova junaratahanke saataisiin eteenpäin.

Madridin päättäjät ovat olleet kuitenkin raivostuttavan nihkeitä muutoksille, vaikka Alicanten luona Costa Blancalla maan liikenneministeriö oli valmis luopumaan tietulleista tismalleen samojen syiden takia kuin Aurinkorannikolla on esitetty: ekologisuus, ajankäyttö, turvallisuus…

- Mainos -

Lue myös: Raivo repesi: liikenneministeriö aikoo vapauttaa AP-7-maksutien tulleista Alicantessa – mutta ei Aurinkorannikolla

Näin helposti täytät kansalaisaloitteen

Nyt kansa vaatii yhä äänekkäämmin rantaradan rakentamista. Kesäkuun 10. päivä Aurinkorannikolla lanseerattu adressi on kerännyt jo yli 25.000 allekirjoitusta, ja määrä kasvaa koko ajan.

Paikallisen SUR-median alullepanema adressi on helppo kenen tahansa täyttää. Fuengirola.fi tukee tätä tärkeää kansalaisaloitetta sekä sen vaatimuksia rautatieverkon ulottamisesta koko Aurinkorannikon alueelle, Nerjasta Algecirasiin ja Gibraltarille saakka.

Voit täyttää adressin tästä. Sen voi allekirjoittaa kuka tahansa, riippumatta siitä, oletko asukas vai turisti: tarvitset vain NIE-numeron tai passinumeron.

Etunimi, sukunimi, NIE-numero tai passinumero, sähköpostiosoite ja sijainti. Siinä kaikki tiedot, mitä adressin allekirjoittamiseen tarvitaan. Toiseksi ylimmän rastikohdan voi ruksia, jos haluat nimesi näkyvän julkisesti (älä ruksi, jos et halua nimesi näkyvän). Alin rastikohta kysyy lupaa lähettää SUR-median tiedotteita (älä ruksi, jos et halua heiltä sähköpostia). Alimpana on vielä vaihtuva numerosarja, joka pitää toistaa täyttämällä (turvallisuuden takia).

Adressin jättisuosio kertoo ihmisten huolesta

Vetoomuksen suosio kertoo alueen asukkaiden huolesta. Málagan rannikon rautatieyhteydet koetaan laajalti puutteellisiksi.

Renfen kätevä, suosittu ja siksi usein täysinäinen lähijuna kulkee vain Málagasta Fuengirolaan. Radan jatkaminen Fuengirolasta edes Marbellaan, saati Esteponaan tai Algecirasiin saakka on ollut puheiden tasoilla kaikkien paikallisten päättäjien ykköstoive, mutta käytännön tasolla aikaan ei ole saatu juuri mitään.

Itse asiassa ensimmäisen kerran Málagan yhdistämistä Algecirasiin rautateitse ehdotettiin jo vuonna 1862. Siis 162 vuotta sitten. Algeciras sijaitsee Andalusian länsiosassa Gibraltaria vastapäätä ja on yksi Espanjan ja koko Välimeren vilkkaimmista satamista.

162 vuoden aikana on saatu aikaiseksi yksiraiteinen, ruuhkainen junarata Málagan ja Fuengriolan välillä. Sillä on jopa 12 miljoonaa käyttäjää vuosittain. 

- Mainos -

Vaatimuksisssa on usein nostettu esiin myös fakta, että Marbella on ainoa yli 100.000 asukkaan espanjalainen kaupunki ilman rautatieyhteyttä.

Lue myös: Rantaratahanke nytkähti yllättäen eteenpäin – Espanjan keskushallitus reagoi vihdoin

Málagan ja Fuengirolan väliä kulkeva Renfen lähijunayhteys on suosittu ja toisinaan hyvin ruuhkainenkin. Kuvassa María Zambronan aseman tungosta Málagassa.

Aurinkorannikon väestö kasvaa entisestään

Kansalaisaloitteen tekijät muistuttavat, että Aurinkorannikko on muuttunut kuin yhdeksi suureksi kaupunkialueeksi, jossa on puolitoista miljoonaa asukasta – sekä neljätoista miljoonaa vuosittain vierailevaa turistia.

Lisäksi tilapäisiä asukkaita kuten talvehtivia suomalaisia on kymmeniä tuhansia, ehkä jopa satojatuhansia.

Aurinkorannikon väestö myös jatkaa kasvuaan. Málagan maakunnan metropolialuetta pidetään yhtenä Euroopan suurimpana kasvupotentiaalin seuduista, koska Aurinkorannikosta on muodostunut yksi maailman parhaista paikoista elää ja työskennellä.

Málaga ohittaa pian Sevillan väkiluvussa

Ei olekaan yllättävää, että Espanjan tilastotieteenlaitos INE ennustaa Málagan ylittävän Sevillan väkiluvussa vuoteen 2031 mennessä. Se lisää entisestään kestävän kehityksen ja infrastruktuurien osalta jännitteitä, jotka julkishallinnon on ratkaistava ja hoidettava.

Työllisyyden ja asunnonsaannin ohella liikkuvuus on maakunnan tärkein haaste.

Adressin lanseeraajat huomauttavat, että nyt on tarpeen vähentää tieliikenteen ruuhkia ja saastuttavia päästöjä, mutta se ei ole saavutettavissa ilman julkisen liikenteen verkostoa, joka ”vastaa alueen väestötiheyttä, matkailuvirtoja ja taloudellista toimintaa”.

- Mainos -

Lue myös: Poliitikot yksimielisiä: maksumoottoritiestä ilmainen, kunnes rantarata valmistuu

Ruuhkat ja onnettomuudet ilmaisella A-7-rantatiellä ovat jokapäiväisiä. Etenkin kuvassa näkyvä Marbellan Puerto Banúsin ja San Pedro de Alcántaran kohta on hermoja vievä umpisolmu: liikenne seisoo aamuisin, päivisin ja iltaisinkin.

Adressi toimitetaan Espanjan hallitukselle ja liikenneministeriölle

Adressin tavoitteena on saattaa kansan tuki ja vaatimukset tietoon Espanjan hallitukselle. Vain Madridin keskushallituksella on valtuudet ja mahdollisuudet rantaradan kaltaisen suurhankkeen toteuttamiseen.

Kansalaisaloitteella halutaan osoittaa, että Aurinkorannikon asukkaat – ja äänestäjät – vaativat rataa rakennattavaksi kiireellisesti vuosikymmeniä jatkuneen poliittisen välinpitämättömyyden jälkeen.

Adressi toimitetaan suoraan Espanjan keskushallituksen ja liikenneministeriön ylimmille vastuuhenkilöille sekä muille vastuussa oleville hallintoelimille.

Kansalaisaloitteen tekijöiden mukaan nyt sekä Espanjan hallituksen että muiden julkishallintojen, poliittisesta väristä riippumatta, on kuunneltava herkällä korvalla Málagan maakunnan kollektiivista toivetta, sivuutettava erimielisyydet ja yhdistettävä voimansa.

Jaa tämä artikkeli
1 kommentti
  • Tuen koko sydämmelläni rantaradan suunnittelua ja sen mahdollista rakentamista kuin koko urakan toteuttamista, mutten sitä ,että minun on ilmoitettava adressissa dni:n tai passini numero. Kuka niitä tietoja haluaa tai kerää?. Näistä tämän tämän tyyppisistä aiheista olemme saaneet lukea jo monasti vuosien varrella mediasta , ettei missään nimessä saa luovuttaa omia henkilökohtaisia tietoja eteenpäin ja varottava antamasta niitä..Ihmetyttää se miksei Sur sanomalehti tehnyt adressiaan laajakantaisemmin esim. julkaisten sen maan sisäisesti change.org sivuston kautta. Silloin se melko varmasti saisi enemmän kannatusta ja adressiin saataisiin nimiä alle turisteilta jotka tulevat aurinkorannan ulkopuolelta ja eikä siinä tarvitse luovuttaa omia dni tai passen numeroita erikseen,vaan riittää,kun antaa nimensä, paikkakunnan nimen ja oman sähköpostiosoitteensa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *