Jaksamiseen

Krooniset sairaudet, useat lääkkeet kuten happosalpaajat ja antibiootti, krooninen stressi, maaperän köyhtyminen sekä prosessoitu ruoka ja valkoisen sokerin runsas käyttö lisäävät magnesiumvajeen riskiä. Magnesiumin riittävä saanti on erittäin tärkeää monien kroonisten sairauksien ehkäisemiseksi.

Mihin kehomme tarvitsee magnesiumia?
Magnesium on kaliumin, natriumin ja kalsiumin ohella elektrolyytti, joka varmistaa, että keho toimii optimaalisesti. On hämmästyttävää, kuinka moneen kehomme toimintoon tarvitaan magnesiumia.

1. ENERGIANTUOTANTO
Mitokondriot, kehomme pienen pienet energiantuotantolaitokset sisältävät kolmanneksen kehomme magnesiumista. Jos mitokondrioilla ei ole tarpeeksi magnesiumia käytettävänään, voi tästä seurata väsymystä ja lihasheikkoutta.

2. LIHASTEN TOIMINTA
Magnesium auttaa lihaksia supistumaan, rentoutumaan ja palautumaan. Magnesiumin puute voi aiheuttaa lihasjäykkyyttä, kramppeja ja suonenvetoja.

- Mainos -

3. MIELIALA, UNI JA HERMOSTO
Magnesiumia tarvitaan rauhoittavana hermovälittäjäaineena tunnetun GABAn tehokkaaseen toimintaan. GABAn toiminta lievittää stressiä ja ahdistuneisuutta, edistää rentoutumista sekä parantaa unen laatua ja kestoa. Magnesium siis vaikuttaa GABAn kautta mielialaan ja tutkimuksissa on havaittu masennuksesta kärsivillä olevan normaalia alhaisempi magnesiumin taso. Tutkimuksissa magnesium myös helpotti unettomuudesta kärsivien nukahtamista ja paransi unen laatua.

4. AIVOTERVEYS
Magnesium auttaa säätelemään muistista vastaavia reseptoreita aivoissa. Magnesiumlisän on todettu auttavan aivosumuoireisiin sekä lisäävän neuroplastisuutta eli aivojen kykyä muokkautua ja säilyä vireänä.

5. TULEHDUS
Magnesiumin on tutkimuksissa osoitettu madaltavan CRP-arvoa, joka mittaa kehon tulehdusta.

6. HORMONITASAPAINO
Yhdessä B6-vitamiinin kanssa, magnesiumin on todettu helpottavan PMS-oireita. Se saattaa myös helpottaa vaihdevuosioireita ja kuumia aaltoja. Se myös auttaa maksaa hajottamaan ja poistamaan elimistöstä käytettyä estrogeenia.

7. LUUSTO
Magnesium auttaa kuljettamaan kalsiumia lihaksista luustoon. Magnesiumvaje voi aiheuttaa luutiheyden heikentymistä ja altistaa siten osteoporoosille.

8. SYDÄNTERVEYS
Yhdessä kalsiumin kanssa magnesium myös auttaa säätelemään verenpainetta ja auttaa vähentämään riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

9. D-VITAMIINISYNTEESI
Entsyymit, jotka vaikuttavat auringonvalon muuntamiseen kehossa D-vitamiiniksi, tarvitsevat toimintaansa magnesiumia. Tämä selittää, miksi monilla, joilla on alhainen D-vitamiinin taso, on myös matalat magnesiumarvot.

10. VERENSOKERI
Tutkimuksissa on osoitettu magnesiumin vaikuttavan suotuisasti veren triglyseriditasoihin, insuliiniherkkyyteen ja alentuneeseen riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen.

- Mainos -

Millaisia oireita magnesiumin puute voi aiheuttaa?
Koska magnesiumilla on niin laajasti eri tehtäviä kehossamme, on luonnollista, että vajeen aiheuttamat oireet ovat moninaisia ja näkyvät eri puolilla kehoa.

Kaikenlainen jäykkyys ja kiristys, kuten lihasjäykkyys ja krampit, ummetus, mielen kireys ja tunne vanteesta pään ympärillä saattavat kieliä magnesiumin vajeesta. Myös päänsärky, väsymys, alakulo, nukahtamisongelmat ja katkonainen uni voivat johtua magnesiumin puutteesta. Lisäksi oireisiin voi kuulua lihasheikkous, lihasten hidas palautuminen sekä rytmihäiriöt.

Myös sydämen lihakset tarvitsevat magnesiumia jännittyäkseen ja rentoutuakseen oikeaan aikaan. Magnesiumin puute voi johtaa sydämen rytmihäiriöihin, ja sinulla voi esiintyä nopeita tai hitaita sydämenlyöntejä sekä äkillisiä muutoksia sydämen rytmissä.

Epätasapainoinen ruokavalio, jatkuva stressi ja krooniset sairaudet voivat johtaa magnesiumin puutteeseen.

Teollisesti pitkälle jalostettuja elintarvikkeita, kuten valkoinen jauho, makeat ja rasvaiset ruoat tai nk. roskaruoka eivät sisällä riittävästi magnesiumia. Alkoholijuomat myös kuluttavat kehon magnesiumin.

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Sami Lindberg, Anni's Vital Shop
Mainos
Jatka lukemista
Sää
Mainos
Viikon kysymys

Mikä kesässä on parasta?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...