Kun lentomatkustamista tiukkojen rajoitusten jälkeen avataan ja siirrytään normaalimpaan liikenteeseen, miten käy lentohintojen.
Kenelläkään ei ole varmaa vastausta. Jotkut puhuvat uudesta normaalista. Käytännössä se tarkoittaisi lentohintojen nykyistä jopa merkittävästi kovempaa hintaa.
Hintaan vaikuttaa todella moni seikka. Ensinnäkin pitää muistaa kysynnän ja tarjonnan laki. Koneista on vahva ylikapasiteetti suhteessa lentohalukkuuteen. Jos hintoja nostetaan, pysyy yhä useampi kone jatkossakin maassa.
Puolityhjillä koneilla ei kannata lentää. Jos taas halutaan yhä useampi kone ilmaan ja tuottamaan, pitää ne myydä mahdollisimman täyteen.
Kun kapasiteettia on yli tarpeen, ei tarvitse suurtakaan visionääriä, kun arvioi, että kilpailu vetää hintoja alas.
Kannattavuutta voi kohentaa taas kustannusten lasku. Polttoaineen hinta on ainakin toistaiseksi pohjalukemissa. Monissa palveluissa hinnat taas ovat pikemminkin laskemassa kuin nousemassa.
Lentoyhtiöiden konkursseja povailtiin vielä kuukausi sitten. Valtioiden tuhdit tukipaketit ovat kuitenkin pelastaneet monet yhtiöt pahimman yli. Jatkon ratkaisee alan elpyminen. Elpymisen edessä on kuitenkin monta mutkaa.
Pidemmällä aikavälillä ratkaisevaa on talouden kehitys. Jos lomautukset vaihtuvat irtisanomisiksi ja edessä on pitkä taantuma, myös matkailu kärsii. Ihmisillä on taantumassa tapana säästää pahan päivän varalle, vaikka pitäisi toimia juuri päinvastoin. Mitä enemmän pahanpäivän varalle säästetään, sen pidempiä ja syvempiä ovat pahat päivät. Taantumassa toimentulon ja työn menettämisen uhka vetävät kulutusta alas.
Ylioptimististen arvioiden mukaan nykytilanne tuo patoutunutta matkustustarvetta esimerkiksi Aurinkorannikolle. Lisäksi matkailu tunnetaan alana, joka kasvaa jopa taantuman oloissa.
Koronaviruksen kaltainen epidemia luo kuitenkin ihmisille pelkoja lentomatkustamiseen, koska ihmiset joutuvat olemaan ahtaissa tiloissa lähekkäin ilman tarvittavia suojavälejä.
Arkailua lentämiseen saattaa tuottaa sekin, että monet lentoyhtiöt edellyttävät hengityssuojaimien käyttöä. Se viestittää asiakkaille pelottavan viruksen olemassaolosta.
Matkailun ja lentoalan asiantuntijat ovat tehneet kovin ristikkäisiä arvioita tulevaisuudesta. Vallitseva ajatus on kuitenkin sen suuntainen, että lentomatkustaminen toipuu vuoden, kahden sisällä lähelle entistä menoa.
Alan kova kilpailu ja kustannusten kurissa pysyminen, jopa aleneminen, vaikuttavat siihen, että lentolippujen hintoihin tulee korkeintaan maltillisia korotuksia. Málagan ja Helsingin välille muutamia kymppejä, arvellaan.
Suurin kysymys Aurinkorannikolla talvensa viettävillä on se, miten nopeasti pääsee takaisin lämpimiin maisemiin. Jo parin kuukauden oleilu koleassa kotimaassa tuo tällaisia ajatuksia.
Entä kesän jälkeen? Silloin voidaan jo puhua suoranaisesta poltteesta päästä Fuengirolan aurinkoon.
Pauli Uusi-Kilponen
Kirjoittaja on yli 40 vuotta median palveluksessa toiminut lehdistöneuvos