Lukuaika: Eero joutui hotellihuijauksen uhriksi Fuengirolassa

Eero joutui hotellihuijauksen uhriksi Fuengirolassa

Nilsiäläisen Eero Kekäläisen ja hänen vaimonsa Espanjan-matka sai karun alun, kun kansainvälisen nettimatkatoimiston kautta varattu majoitus osoittautui huijaukseksi. Koko hotellia ei ollut olemassa.

Janne Leipijärvi
Janne Leipijärvi
5 min lukuaika
Eero Kekäläinen ja Natalia Kieleviainen joutuivat hotellihuijauksen uhreiksi. Lopulta loma sujui kuitenkin aurinkoisissa merkeissä.

Eero Kekäläinen ja hänen puolisonsa Natalia Kieleviainen halusivat lomailla Espanjan Aurinkorannikolla joulukuussa.

– Tilasin syyskuussa vaimoni kanssa lomamatkan Fuengirolaan 3.-20.12. väliseksi ajaksi. Hotelliksi valikoitui Travellinkin varaussivustolta sataman kohdalla rantakadulla oleva Apartamento Costa del Sol Beach First, Eero Kekäläinen kertoo Fuengirola.fi:lle.

– Esitteen mukaan huoneista oli näköala satamaan, merelle ja rantaan. Varustelu oli hyvä ja hinta kohtuullinen. Hotellissa ei kuitenkaan ollut respaa, vaan meitä kehotettiin ottamaan yhteyttä vähintään 24 tuntia ennen saapumista ja ilmoittamaan saapumisaika, jolloin meitä oltaisiin vastassa kirjautumista ja avainten luovuttamista varten, Kekäläinen jatkaa.

Yksi mutta varauksessa kuitenkin oli: se olisi pitänyt maksaa heti.

- Mainos -

– Epäilevänä tuomaksena en ole koskaan maksanut ennakkoon hotellista, enkä halunnut tehdä sitä nytkään. Maksuvaihtoehtona oli kuitenkin tarjolla kansainvälinen maksuvälitysyhtiö Klarna, jonka kautta sai maksaa kuukausimaksulla 12 erää samaan hintaan ilman lisäkuluja, joten valitsin sen.

Varauksestaan Kekäläinen ja Kieleviainen saivat sähköpostiin asianmukaisen varausvahvistuksen. Fuengirola.fi on nähnyt kaikki avioparin matkadokumentit.

Yhteydet poikki

Kun ensimmäinen kuukausierä aikanaan saapui maksettavaksi, Eero huomasi, että maksu välittyykin Hotels.comille, mutta tuumasi että samapa tuo.

Kun matkan ajankohta sitten lähestyi, Kekäläinen alkoi ottaa yhteyttä majoitukseen.

– Jokunen viikko ennen matkaa lähestyin hotellia sähköpostilla, ei vastausta. Lähetin toisen sähköpostin, ei vastausta. Yritin soittaa, ei taaskaan vastatusta. Yritin ottaa yhteyttä enemmän kuin kymmenen kertaa, mutta aina ilman tulosta, hän ihmettelee.

Kun ei majoittajaan saanut mitään kautta kontaktia, Kekäläinen yritti ottaa yhteyttä Travellinkiin, jonka kautta oli majoituksen varannut. Tulos ei kuitenkaan ollut paljon parempi.

– Mistään ei löydy muita yhteystietoja kuin Helsingin toimiston puhelinnumero, johon ”juuri nyt emme saa yhteyttä”, tai ilmoitus, ettei numero ole käytössä. Ja lisäksi 75-alkuinen puhelinnumero, jossa aina vastaa automaatti, Eero Kekäläinen ihmettelee.

Tolkuton maksu

Useiden epäonnistuneiden yhteydenottoyritysten jälkeen Eero päätti ottaa yhteyttä Hotells.comin Helsingin toimistoon, olihan maksukin ohjautunut heille.

- Mainos -

– Siellä lohduteltiin, että nämä Espanjan hotellit voivat olla sellaisia, että ne tavoittaa vasta päivää tai paria ennen matkaa, nilsiäläismies kertaa.

– Lauantai-iltana 2. joulukuuta eli päivää ennen majoituksen alkua, huomasin iltamyöhällä saapuneen sähköpostin, jossa pyydettiin lähettämään passikopiot ja tarkka saapumisaika hotellille. Lähetin kopiot ja ilmoitin saapumisajaksemme sunnuntai-iltana noin kello 20.

Seuraava viesti nosti Kekäläisen niskavillat pystyyn. Kyseiseen asuntoon ei viestin mukaan oteta vastaan enää klo 19 jälkeen. Sen sijaan viestissä tarjottiin mahdollisuutta vaihtaa toiseen, vastaavaan asuntoon, joka on viereisessä talossa. Siitä olisi kuitenkin pitänyt maksaa lisää 35 euroa yöltä, eli yhteensä 595 euroa. Ja maksu pitäisi suorittaa heti.

– Travellinkin tilausvahvistuksessa ei missään kohtaa mainita mistään tällaisesta. Silloin tajusin tulleemme huijauksen kohteeksi, Kekäläinen toteaa.

Missä hotelli?

Eero Kekäläinen ja Natalia Kieleviainen eivät mielikuvitukselliseen maksuun suostuneet, vaan ottivat pikahälytyksellä majoituksen muualta. Mikäli he olisivat lähes 600 euron avaimenluovutushinnan maksaneet, olisi edessä ollut epäilemättä vieläkin karumpi yllätys.

Seuraavana päivänä kävi nimittäin ilmi, ettei kyseistä hotellia ollut olemassakaan.

– Menimme Fuengirolaan hotellin osoitteeseen. Paikalla seisoo komea kerrostalo, mutta ei missään mitään mainintaa hotellista. Paikalle osui suomalainen pariskunta, joka kertoi asuneensa tässä jo kauan, eikä kiinteistössä ole ollut heidän aikanaan ikinä hotellia, vaan asunnot ovat yksityisomistuksessa.

Näyttääkin siltä, että kyseessä on yksittäinen asunto, jota omistaja kaupittelee verkkopalveluissa täyden palvelun hotellina.

- Mainos -

Loppu hyvin?

Palattuaan matkalta Suomeen Eero Kekäläinen on setvinyt huijausta Hotels.comin asiakaspalvelun kanssa. Heidän suuntaansa Kekäläiseltä lähtee kehuja.

– Keskustelut ovat sujuneet hyvässä hengessä. Hotels.com on ilmoittanut ottavansa vastuun tapauksesta ja luvannut myös hyvittää sen osan hotellimaksusta, jonka olemme Klarnan kautta ehtineet maksaa.

Tapaus on erikoinen, sillä sekä Travellink että Hotels.com ovat tunnettuja, kansainvälisiä ja luotettavina pidettyjä matkailutoimijoita ja Klarna puolestaan tunnettu ja luotettu kansainvälinen rahoitusyhtiö.

Vielä erikoisempaa on se, että huijauksen paljastumisesta huolimatta kyseinen majoitus on ainakin Hotels.comin kautta edelleen tarjolla. Tätä juttua kirjoitettaessa (23.1.) Apartamento Costa del Sol Beach First löytyy palvelusta ja esimerkiksi 26.-30. tammikuuta huoneiston saisi varattua neljäksi yöksi hintaan 216 euroa. Maksaa pitäisi heti, joko luottokortilla tai PayPalillä.

Kyseisen ”hotellin” asiakaspalautteissa lähes kaikissa varoitetaan, että kyseessä on huijari, asiakkaita on huijattu eri tavoin. Syystä tai toisesta Hotels.com ei ole sitä sivustoltaan kuitenkaan poistanut.

Jaa tämä artikkeli
11 kommenttia
  • Enpä ihmettele tuota. Olenkin ihmetellyt, kun minulle ei aiemmin ole sattunut vastaavaa. Muutama tärkeä asia tulee muistaa. Aina luottokortilla tai sitten paikanpäällä käteisellä. Tuo käteinen onkin Espanjassa melko yleistä. Siellä on kuulemma korttimaksut yrittäjälle kalliimpia kuin Suomessa. Jos maksat osan ennakkoon (luottokortilla), niin varmista kuitenkin mikä on viimeinen peruutuspäivä. Minulle kävi niin, että varasin syksyllä 2023 Fugesta huoneiston keväälle 2024, viimeinen peruutus maaliskuun lopulla. Maksoin ennakkomaksun 50%. Varaus Booking.comin kautta. Peruin kuitenkin parin viikon päästä, kun löysin paremman (niin kuin yleensä). Booking.comista tuli ilmoitus, että varaus on peruttu kustannukset 0€. Ennakkoon maksettu maksetaan takaisin. Näin oli monesti aiemminkin tehty ja toiminut hyvin. Eri majoituksista kylläkin. Odottelin pari viikkoa, rahoja ei kuulunut. Huoneiston haltija ei ollutkaan enää Booking.comin listoilla., Soittelin Booking.comiin, josta sanoiva, että peruuntuminen on ok ja palutus pitäisi tapahtua kuitenkin vaikka olikin irtautunut Bookingin listoilta. Lähettivät vielä vahvistuksen Booking.com käytännöistä peruutuksen suhteen joka on ilmainen peruutus 60 päivää ennen varauksen alkamista, vaikkei varauksessa olisi edes mainintaa tästä. Otin yhteyttä tähän majoittajaan sähköpostilla useita kertoja, ei vastausta. Kyseinen majoittaja on kuitenkin edelleenkin TESS Apartamenton varauslistoilla nimellä Don Miguel. Kysyttäessä TESS Apartamenton yrityksestä, kysyivät kyllä ongelmasta mutta kun kerroin viestitys loppui siihen. Joten annoin Luottoyhtiön hoidettavaksi asian. Lupasivat hoitaa asia, menee 1-2kk. Odotellaan vai tarviiko tehdä rikosilmoitus. Kysymys kuitenkin merkittävästä rahasummasta, yli kuukauden varaus.

    • Nyt tulivat luottokunnalta rahat takaisin, 1800€. Ei tarvinnut käräjille lähteä.

  • Itse en enää koskaan asioi Hotels.com:n kautta. Luottokorttitiedot välittyivät kolmanne osapuolelle ja pankki ilmoitti asiasta ja sulki korttini. Samoin kävi tuttavallani, joka joutui käymään pitkän prosessin saadakseen rahansa takaisin.

  • Aina kannattaa tarkistaa kahdesta eri lähteestä ja lisäksi esim. googlaamalla ja google-mapsilla, että minkälainen paikka kyseessä.

  • Samanlaisia kokemuksia Fuengirolassa. Voi saada aivan erilaisen huoneiston, mistä on maksanut myös booking.comin kautta. Parasta olisi maksu vasta respassa, kun avaimet on kädessä ja huone nähty. Apartmenteissä voi olla myös lukijoita.

  • Hotels.comin varaus on ollut aina ilmainen samoin peruutus, jos se tapahtuu viikkoa ennen matkan alkua.
    Majoituksen maksaminen suoritetaan viikkoa ennen matkan alkua.
    Ainakin omalla kohdallani nämä ehdot ovat olleet voimassa jo vuosia, ja toimineet moitteettomasti.

  • Jos et tiedä mitä ”apartementos” tarkoittaa, mene vaikka Suomussalmelle.

  • Suomalaiset on maailman uunointa porukkaa näissä matkahommissa. Monet ovat vasta tulleet alas oravanpesästä.

  • Kyllä, ilmainen, jos ei ennakkomaksuja ole piyänyt maksaa. Mutta kun noita huoneistoja on hyvin vähän joita ei joudu maksamaan osittain ennakkoon, tyypillisesti kuukautta ennen tai jopa 50% varattaessa tsi jopa kaikki. Silloin tulee nuo peruutusehdot tärkeiksi ja luottoyhtiö.

  • Olen toistakymmentä vuotta ottanut normi hotelleja booking comin kautta ilman mitään ongelmia tai yllätyksiä. Noilta kämppähuijareillta (airbnb) ei kannata vuokrata. Tulee vähän mitä sattuu ja muutenkin sotkevat paikallisia asunto- ja hotellimarkkinoilta. Jos ei ole varaa hotelliin, niin kannattaa vähentää matkustamista.

    • Olen täysin samaa mieltä Airbnb kämpistä. Saa mitä sattuu. Kerran olen käyttänyt Fuengirolassa, toista kertaa en tee virhettä. Lienee huonoa tuuriakin mukana. Neljä viikkoa, joista kolme viikkoa tehtiin remonttia yläpuoleisessa kämpässä. Mitään korvausta ei saanut. Lisäksi kämppä oli rustattu kasaan. Pistorasiat, vesihanat yms heiluvat, lukot ei kunnolla toimineet, valot oli himmeät kuin vanhassa navetassa. Keittiössä oleva jatkopistorasia kipinöi, kun leivän paahdinta käytti, ei kiinnostanut vuokranantajaa, se siitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *