Aurinkorannikon AP-7-maksutien hinnat laskivat

Talvisesongin aikaan kaasuttelu AP-7:lla on selvästi halvempaa. Katso hinnat!

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
3 min lukuaika
AP-7-maksumoottoritie kulkee pitkin Espanjan Aurinkorannikkoa halki vuoristoisten maisemien ja ylempänä kuin rantaviivaa noudatteleva ruuhkainen ilmaistie A-7.

Kesäsesonki on ohitse, ja se merkitsee myös tieliikenteessä muutoksia. Lokakuun alusta alkaen luvassa on merkittäviä rahallisia säästöjä niille autoilijoille, jotka käyttävät Espanjan Aurinkorannikkoa halkovaa AP-7-maksumoottoritietä.

Maksumoottoritie AP-7 halkoo Aurinkorannikkoa ylempänä kuin ilmainen, ruuhkainen ja suorastaan vaarallinen rannan moottoritie A-7.

Normaalin sesongin hinnat tulivat voimaan maanantain ja tiistain (1.10.) välisenä yönä klo 24. Koko Aurinkorannikon maksutiereitillä hinta putosi lähes seitsemän euron verran.

Lue myös: Maksutie AP-7 on Espanjan neljänneksi kallein kesäväylä – nyt tietullien hinnat tippuvat

AP-7 kartta. Harmaat ympyrät ovat tietulliasemia, keltaiset ympyrät exit-kohtia.

- Mainos -

Näin paljon ajaminen talvella maksaa

AP-7-tien uudet tietullihinnat ovat:

  • Guadiaro-Estepona: 2,31 euroa (ennen 3,75 €).
  • Estepona-Marbella: 3,60 euroa (ennen 5,80 €).
  • Marbella-Málaga: 5,25 euroa (ennen 8,60 euroa).
  • Koko matka Guardiaro-Málaga: 11,50 euroa (ennen 18,15 €).

Nämä hinnat eivät muutu uudelleen ennen kuin 11. huhtikuuta 2025, jolloin on pitkäperjantai. Pääsiäisen ajan korkeammat sesonkihinnat ovat voimassa huhtikuun 27. päivään asti.

Sitten tietullit palaavat taas alemmalle tasolle toukokuun ajaksi ja nousevat jälleen kesäkuun 1. päivästä alkaen kesäkaudeksi.

Lue myös: Vain Andalusiassa tietullit pysyvät – Portugali vapauttaa tiensä maksuista

Vakiokäyttäjät puoleen hintaan?

Jo vuosikausien ajan Aurinkorannikolla on laajalti vaadittu, että maksumoottoritie AP-7 pitäisi saada kaikille avoimeksi ja maksuttomaksi.

Perusteluja on lukuisia – ja päällimmäisenä turvallisuus: ruuhkaisella ilmaistiellä A-7 tapahtuu runsaasti liikenneonnettomuuksia, kun taas maksutiellä saa porhaltaa kahdella hyväkuntoisella kaistalla väljästi.

Myös ajankäytön ja ilmansaasteiden kannalta olisi kannattavaa jakaa liikennettä molemmille teille. Rantatien varrella on runsaasti asutusta ja vilkas liikenne A-7:lla aiheuttaa sekä haitallisia päästöjä että turvallisuusriskejä  päivittäin.

Lue myös: Aurinkorannikon tietullit aiotaan puolittaa – mutta koskeeko alennus Suomi-turistia?

- Mainos -

Espanjan liikenneministeriö ilmoitti kesällä, että se tutkii nyt mallia, joka on käytössä muuallakin maassa: tietullialennuksia vakiokäyttäjille. Tällöin moottoritietä säännöllisesti työ- tai koulumatkoihinsa käyttävät autoilijat olisivat oikeutettuja 50 prosentin alennukseen.

Alennusmallin mukaan paluumatkat enintään 24 tunnin sisällä ovat ilmaisia. Paluumatkan on oltava sama kuin menomatka. Se on voimassa viikon jokaisena päivänä.

Vain työntekijät ja opiskelijat, jotka joutuvat käyttämään AP-7:ää joka päivä mennäkseen työpaikalleen tai opiskellakseen, ovat oikeutettuja tukeen. Näin ollen vaikkapa suomalaiset turistit eivätkä satunnaiset, vapaa-ajan tai viikonlopun käyttäjät eivät olisi oikeutettuja alennukseen.

AP-7 -tien ensimmäinen osa valmistui Málagaan vuonna 1999 ja toinen osa Esteponasta eteenpäin 2003.

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *