Yllätys: Espanjan valtio päätti tukea rantarataa koko Aurinkorannikolle – myös tietulleihin muutoksia

Espanjan hallitus käänsi kelkkansa, ja nyt Aurinkorannikon hanke junaradasta Nerjasta Algecirasiin asti etenee yllättäen toden teolla.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
6 min lukuaika
Kulkeeko Espanjan Aurinkorannikolla junarata 2030-luvulla koko rannikon läpi Nerjasta Algecirasiin asti? Se on mahdollista, kun rantaratahanke on nyt edistänyt toden teolla. Kuvassa Maria Zambranon juna-asema Málagassa.

Espanjan Aurinkorannikolle elintärkeässä rautatiehankkeessa koettiin torstaina (28. marraskuuta) historiallinen muutos, kun Espanjan hallitus teki asiaa koskevan linjanmuutoksen.

Valtio ei ole tähän saakka juurikaan rannikon rautetieyhteyksien parantamiselle korvaansa kallistanut, mutta nyt ääni kellossa on muuttunut. Tämä on ensimmäinen kerta, kun maan hallitus ottaa konkreettisesti kantaa junahankkeeseen yli kuuden vuoden aikana, jonka aikana pääministeri Pedro Sánchez on ollut vallassa.

Utopistiselta tuntunut rannikkoratahanke Nerjasta Algecirasiin nytkähti eteenpäin tuntuvasti jo heinäkuussa, kun Espanjan hallitus, Andalusian ja Málagan hallinnot sekä alueen kaupunginjohtajat tapasivat ja sopivat hankkeen etenemisestä.

Torstaina osapuolet istuivat uudelleen saman pöydän ääreen, ja hanke nousi yhä tanakammin raiteille.

”Se toteutuu ennemmin kuin myöhemmin” Espanjan liikenneministeri Óscar Puente

- Mainos -

Espanjan liikenneministeri Óscar Puente, joka vielä muutama kuukausi sitten piti hanketta epärealistisena, suhtautuu nyt tähän infrastruktuuriin “innostuneesti”. Liikenneministeri julkaisi jopa torstaina vain muutama tunti tapaamisen jälkeen optimistisen viestin X-alustalla:

Se toteutuu ennemmin kuin myöhemmin.

Lue myös: Ratahanke nytkähti eteenpäin – historiallinen sopimus Aurinkorannikon junasta syntyi

Liikenneministeriö avaa tarjouskilpailun

Espanjan hallitus ilmoitti, että vielä ennen vuoden loppua liikenneministeriö avaa tarjouskilpailun toteutettavuustutkimuksesta, jonka tavoitteena on täydentää rautatieyhteys Nerjan ja Algecirasin välillä.

Toteutettavuustutkimuksessa tarkastellaan kahta nykyistä vaihtoehtoa rannikkorautatien toteuttamiseksi:

  1. Cercanías-paikallisjunaverkon laajennus, joka tällä hetkellä ulottuu vain Fuengirolaan.
  2. Korkean suorituskyvyn junayhteys, jossa olisi vähemmän pysäkkejä ja joka yhdistyisi Málagan lentokenttään.

Tämä tutkimus antaa pohjan päätöksille siitä, mikä reitti ja palvelumalli vastaisi parhaiten alueen tarpeisiin. Arvioiden mukaan uusi, nopeampi junayhteys olisi järkevämpi toteuttaa kuin merenrannan ja asutuksen ahtaassa välissä kulkeva Cercanías-laajennus.

Lue myös: Kansa vaatii rantarataa Aurinkorannikolle – allekirjoita tästä adressi junayhteyksien parantamiseksi

- Mainos -

Ensin raiteet Fuengirolasta Marbellaan, sitten…

Hankkeen kannattavuuden määrittäminen on avainasemassa. Tässä yhteydessä toteutettavuustutkimus mahdollistaa muun muassa sen arvioimisen, mitkä reittiosuudet ovat taloudellisesti ja sosiaalisesti perusteltuja investointien ja tuottojen näkökulmasta.

Ministeriön alustava suunnitelma jakaa Algecirasin ja Nerjan välisen reitin viiteen osaan:

  • Länsiosa:
    • Málaga–Fuengirola
    • Fuengirola–Marbella
    • Marbella–Estepona
    • Estepona–Algeciras
  • Itäosa:
    • Málaga–Nerja

Viimeisin tekninen raportti rautatien jatkamisesta Málagasta Marbellaan ja edelleen Esteponaan arvioi, että potentiaalinen matkustajakysyntä voisi nousta 46 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Kustannukset olivat kuitenkin merkittävät, noin 2,5–2,7 miljardia euroa.

Hanke etenee hitaasti, mutta se voisi tarjota merkittäviä etuja Aurinkorannikon elinvoimalle pitkällä aikavälillä, mikäli se lopulta toteutuu.

Lue myös: Nyt puhuu Aurinkorannikon uuden rantaradan isä: maasiltoja pitkin tunnissa Málagasta Marbellaan asti

Cercanías-lähijuna kulkee nyt vain Málagan ja Fuengirolan väliä. Kuvassa Los Bolichesin juna-asema Fuengirolassa.

Rautatiehankkeen hitaus venyttää aikataulut 2030-luvulle

Näyttää todennäköiseltä, että vuoteen 2030 mennessä ei olisi vielä liikautettu ensimmäistäkään kiveä, mutta hankkeen pohjatöitä olisi tehty siinä määrin, että hallitus voisi käynnistää ensimmäisten rakennustöiden tarjouskilpailun.

Ensimmäinen askel on edellä mainittu toteutettavuustutkimus, jonka liikenneministeriön mukaan odotetaan vievän noin puolitoista vuotta. Tämän perusteella tutkimuksen valmistuminen ennen vuoden 2026 loppua vaikuttaa haastavalta.

Renfen kätevä, suosittu ja siksi usein täysinäinen Cercanías-lähijuna kulkee vain Málagasta Fuengirolaan. Radan jatkaminen Fuengirolasta edes Marbellaan, saati Esteponaan tai Algecirasiin saakka on ollut puheiden tasoilla kaikkien paikallisten päättäjien ykköstoive, mutta käytännön tasolla aikaan ei ole saatu juuri mitään.

- Mainos -

Itse asiassa ensimmäisen kerran Málagan yhdistämistä Algecirasiin rautateitse ehdotettiin jo vuonna 1862. Siis 162 vuotta sitten. Algeciras sijaitsee Andalusian länsiosassa Gibraltaria vastapäätä ja on yksi Espanjan ja koko Välimeren vilkkaimmista satamista.

162 vuoden aikana on saatu aikaiseksi yksiraiteinen, ruuhkainen junarata Málagan ja Fuengriolan välillä. Sillä on jopa 12 miljoonaa käyttäjää vuosittain. 

Vaatimuksisssa on usein nostettu esiin myös fakta, että Marbella on ainoa yli 100.000 asukkaan espanjalainen kaupunki ilman rautatieyhteyttä.

Lue myös: Poliitikot yksimielisiä: maksumoottoritiestä ilmainen, kunnes rantarata valmistuu

AP-7-maksumoottoritie halkoo Aurinkorannikkoa.

AP-7-tielle lisää alennuksia vakiokäyttäjille

Myös Aurinkorannikon tieyhteydet ovat kurjat ja vaativat parannusta.

Kuten on moneen kertaan kerrottu, Aurinkorannikon aluetta halkova ilmainen rantatie A-7 on ruuhkainen ja vaarallinen, kun taas ylempänä kulkeva maksumoottoritie AP-7 on väljä, mutta kallis käyttää. 

Ruuhkaisella rantatiellä ajetaan runsaasti onnettomuuksia, jotka vaarantavat kaikkien tielläliikkujien hengen, lisäksi ruuhkat saastuttavat ja lisäävät ilmansaasteita puhumattakaan ajan tuhlauksesta. Kymmenettuhannet asukkaat käyttävät tietä työmatkoillaan päivittäin.

Torstaisessa (28. marraskuuta) Espanjan hallituksen ja Andalusian ja Málagan maakunnan edustajien tapaamisessa keskusteltiin myös AP-7-tietulleista.

Hallituksen tavoite on kannustaa osaa kuljettajista siirtymään A-7-tieltä maksulliselle moottoritielle. Lähtökohtana ovat jo olemassa olevat alennukset vakituisille käyttäjille, ja tarkoituksena on nostaa niitä jopa 50 prosenttiin työ- ja opiskelumatkojen toistuvuuden mukaan.

Ei kesäkorotuksia, maksimissaan 50 prosenttia alennusta

Näille käyttäjille ei sovelleta kesähinnankorotuksia, vaan he maksavat tavallisen hinnan ympäri vuoden. Lisäksi esitettiin viisi vaihtoehtoa, jotka on toimitettu aluehallitukselle ja kuntien edustajille tarkasteltavaksi, jotta he voivat päättää, mikä olisi kiinnostavin.

Tietullien osalta tavoitteena on lisätä alennuksia progressiivisesti niille, jotka käyttävät moottoritietä eniten. Viitekohtana käytetään normaalia hintaa ja neljän kuukauden jaksoa, jonka aikana alennus voi nousta 10 prosentista 50 prosenttiin.

Rekisteröityminen ei ole tarpeen, mutta maksu tulee aina suorittaa samalla digitaalisella maksuvälineellä.

Lue myös: Näin paljon maksaa moottoritiellä ajaminen Aurinkorannikolla kesällä

Aluehallitus ja kuntien edustajat olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että nämä alennukset ovat “riittämättömiä” ja muistuttivat, että maksullinen tie on edelleen hyvin kallis paljon ajaville käyttäjille.

Andalusialaisten mielestä hallituksen esittämä ”vaikutus ei olisi merkittävä käyttäjille”. Lisäksi heidän mukaansa liikenneministeriö myönsi, että maksimitavoite on houkutella vain kymmenn prosenttia A-7:ää tällä hetkellä käyttävistä ajoneuvoista. Tämä tarkoittaisi noin 10.000 autoa päivässä.

– Meidän näkemyksemme mukaan paljon käyttävien pitäisi saada 100 prosentin alennus, Andalusian edustaja totesi. 

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *