Sofia-opiston toiminnanjohtaja Sari Savolainen ilmoitti viime keväänä, että syksystä alkaen Sofialla on mahdollisuus yliopisto-opintoihin ohjatussa lähiopetuksessa. Ilmoitus herätti luonnollisesti kiinnostusta ja nyt kun syksy on saapunut, on aika katsastaa, mikä on tilanne.
– Meillä on viiden hengen ryhmä opiskelijoita, jotka suorittavat opintoja Jyväskylän avoimeen yliopistoon psykologian filosofisessa suuntautumisvaihtoehdossa, Sari Savolainen kertoo.
Ryhmädynamiikan edut
Avoimen yliopiston opintoja voi toki suorittaa myös itsenäisesti, mutta Sari Savolainen toteaa, että ohjatussa pienryhmässä opiskelu on mielekkäämpää, antoisampaa ja tehokkaampaa.
– Täällä ryhmän kesken aiheista voidaan keskustella, jakaa ajatuksia ja näkemyksiä, jotka tukevat opiskeluprosessia ja jokaisella opiskelijalla on oma tavoitteellinen opintopolku, luettelee Savolainen, joka toimii itse kyseisen pienryhmän ohjaajana.
– Avoimen yliopiston opinnoilla voi esimerkiksi täydentää omaa ammatillista osaamistaan, mutta sitä kautta voi tähdätä myös tutkintoon johtaviin yliopisto-opintoihin.
Suomen yliopistoihin voi nykyään hakea myös ns. väylähaun kautta. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että suoritettuaan tietyn määrän jonkin aineen opintoja, opiskelija pääsee sisään yliopistoon ilman pääsykokeita.
Jyväskylän yliopiston väylähakuun tarvitaan 60 opintopistettä, ja sen voin saada kasaan yhden lukuvuoden opinnoilla Sofia-opistolla.
Ohjaus tehostaa
Avoimen yliopiston ryhmä kokoontuu Sofian tiloissa kaksi kertaa viikossa, kolmeksi tunniksi kerralla. Tällä kertaa paikalla on kolme opiskelijaa: Maaret Ahola, Sirpa Kallela ja Kati Paaso.
Kaikki kolme heistä ovat opiskelleet avoimessa yliopistossa ennenkin, ja ovat yhtä mieltä siitä, että pienryhmässä opiskelu on antoisampaa kuin yksinään pänttääminen.
-–Täältä saa hyviä eväitä kotitehtäviin, täällä voidaan pohtia asioita yhdessä ja jakaa ajatuksia toisten kanssa, mainitsee Kati Paaso.
– Ja keskinäinen tsemppaaminen on lisäksi tärkeää, hän jatkaa.
– Ryhmässä opiskeleminen myös rytmittää opintoja, kun edetään koko ajan, Maaret Ahola huomauttaa.
– Kaiken kaikkiaan tässä mallissa on hyvä tasapaino ryhmässä opiskelun ja kotona itsenäisesti tehtävien harjoitusten ja kotitehtävien kesken, Sirpa Kallela kehuu.
Sofia-opiston yhteistyö yliopistojen kanssa on siis saatu alkuun, ja jatkoa seuraa jos kaikki sujuu hyvin. Tai kuten Sari Savolainen asian muotoilee:
– Katsotaan ihan rauhassa miten tämän ensimmäisen ryhmän kanssa kaikki sujuu, ja suunnitellaan jatkoa sitten.
Myös ammatillisista opinnoista on käyty keskusteluja Suomen suuntaan, mutta niidenkin suhteen pohjatyö on vielä tekeillä, joten tarkempia uutisia on luvassa vasta myöhemmin.