Espanjassa autolla ajaminen on periaatteessa helppoa, sillä liikennesäännöt ovat pitkälti samat kuin Suomessa – ainakin osaksi. Mutta muutamia kummalliseltakin tuntuvia sääntöjä Espanjassa autoiluun liitty, ja on hyvä sisäistää ja huomioida.
Tiesitkö esimerkiksi, että ajon aikana ei saa syödä vaikkapa jäätelöä – tai käyttää varvastossuja? Listasimme muutamia varoituksen sanoja Espanjassa autoileville.
Nämä ovat kuusi yleistä sakon aiheuttavaa rikettä Espanjan teillä.
Listauksessa mainitut ajokorttipisteet ovat muuten asia, joka poikkeaa merkittävästi suomalaisesta ajokortti- ja rangaistuskäytännöstä.
Espanjassa on käytössä pisteytysjärjestelmä ajokorteissa. Pisteitä on aluksi yleensä 12. Aloittelevilla kuskeilla sekä uudelleen ajolupansa saaneilla on aluksi vain 8 pistettä. Jos kuski rikkoo liikennelakia, niin pisteitä vähennetään.
Jos pisteet tippuvat nollaan asti, ajokortti takavarikoidaan ja kuski joutuu ajokieltoon kuuden kuukauden ajaksi. Ammattikuskeilla kielto kestää vain kolme kuukautta. Ennen ajoluvan saamista takaisin kuskin täytyy suorittaa ja läpäistä 24 tunnin koulutuskurssi sekä teoriakoe. Sen jälkeen kuski voi hakea uutta ajokorttia.
Käsimerkit
Suomalainen kuljettaja tuskin tulee ajatelleeksi, että tietyt käsimerkit jalankulkijoille ovat Espanjassa kiellettyjä. Ja nyt ei tarkoiteta keskisormen näyttämistä.
Ajatellaanpa tuttua tilannetta, missä jalankulkija odottaa tien ylitystä ja saa ystävälliseltä autoilijalta kädenheilautuksen siitä, että kävelijä voi ylittää kadun.
Vaikka tämä on kohtelias ele, tällainen käsimerkki jalankulkijalle on itse asiassa kielletty Espanjan liikenneviranomaisen (DGT) mukaan. Viranomaisten mukaan tämä hyvin yleinen, hyväntahtoinen ele voi johtaa vaaratilanteisiin liikenteessä.
Espanjan yleisen tieliikenneasetuksen mukaan suojatiellä, jossa ei ole liikennevaloja, jalankulkijalla on aina ”etuajo-oikeus”. Jos kuljettaja kuitenkin viittoo jalankulkijalle, että tämä voi ylittää tien, se voi luoda väärän turvallisuuden tunteen. Jalankulkija saattaa lähteä liikkeelle huomaamatta lähestyviä ajoneuvoja, erityisesti vastaantulevia autoja tai sellaisia, jotka eivät ole pysähtyneet.
Tällainen toiminta voi lisätä törmäysten ja onnettomuuksien riskiä.
Toisaalta, jos autoilija ei anna jalankulkijalle tietä suojatiellä, kyseessä on vakava rikkomus, josta seuraa 200 euron sakko ja neljän ajokorttipisteen menetys.
Matkapuhelimen käyttö
Jos jäät kiinni matkapuhelin kädessä ajon aikana, saat 200 euron sakon ja menetät 6 ajokorttipistettä – vaikka et edes käyttäisi puhelinta puhumiseen, viestittelyyn tai nettisurffailuun.
DGT on kiristänyt rangaistuksia puhelimen käytöstä, sillä ajonaikaiset häiriötekijät ovat olleet Espanjassa kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien pääasiallinen syy vuodesta 2016 lähtien.
Ajaminen paljain jaloin, varvastossuilla tai ilman paitaa
Näitä tapoja esiintyy erityisesti rannikkoalueilla. Ajaminen avonaisilla kengillä, kuten varvastossuilla, tai kokonaan paljain jaloin ei ole teknisesti laitonta, mutta jos liikennepoliisi katsoo sen vaarantavan ajoturvallisuuden, voit saada jopa 200 euron sakon.
Myös ajaminen ilman paitaa ei ole suoraan sääntöjen vastaista, mutta jos poliisi katsoo tämän aiheuttavan häiriötekijän, siitä voi seurata 80 euron sakko.
Syöminen ja juominen ajon aikana
Kun on kuuma ja edessä pitkä ajomatka, jäätelön tai kylmän juoman nauttiminen tuntuu luonnolliselta. Tästäkin voi kuitenkin saada jopa 200 euron sakon ja menettää kaksi ajokorttipistettä, jos poliisi katsoo syömisen tai juomisen häiritsevän keskittymistä ajamiseen.
Roskaaminen ikkunasta
Roskaamisesta voi seurata tuntuvia rangaistuksia Espanjassa. Jos heität ajon aikana auton ikkunasta ulos roskia, jotka voivat aiheuttaa tulipalon (kuten tupakantumppeja) tai onnettomuuksia, seurauksena on 500 euron sakko ja 6 ajokorttipisteen menetys.
Ottaen huomioon kuivat ja kuumat kesät esimerkiksi Aurinkorannikolla ja maastopalojen ainaisen uhan, palavan roskan heittämisen tiukka rangaistuttavuus on ymmärrettävää.
Turvavyön käyttämättä jättäminen
Poliisi vähentää ajokortista 4 pistettä ja määrää 200 euron sakon, jos autoilija jää kiinni ilman turvavyötä tai käyttää sitä väärin.
Samat rangaistukset koskevat moottoripyöräilijöitä ilman kypärää sekä lasten turvaistuimien väärinkäyttöä.
Kauheita asioita. Autoilin tuolla siten että kännykässä oli navigaattori päällä ja välillä otin puhelimen käteen ja tarkistin että olen reitillä. Se on luultavasti laitonta myös Suomessa. Jos matkapuhelin on esim telineessä vähentää se vaaraa hieman mutta on silti huomiota vievä tekijä. Paras olisi ilmeisesti tarkistaa reitti puhelimesta ennen liikkeellelähtöä ja sitten parhaan mukaan yrittää muistaa reitti.
”….jalankulkijalla on aina etuajo-oikeus….”🙄