Ravintola-alalle tullaan liian kevyin eväin – Menestys vaatii työtä, osaamista ja erottuvan liikeidean

Oma ravintola Aurinkorannikolla on nyt satojen suomalaisten haave. Erittäin kilpaillulle alalle tullaan kuitenkin liian usein sitä tuntematta ja epärealistisin odotuksin, mikä on osasyy suomalaisravintoloiden tiuhoihin omistajanvaihdoksiin.

Toistakymmentä suomalaisten pitämää ravintolaa tai baaria Fuengirolassa on vaihtanut omistajaa lyhyen ajan sisällä, osa jopa useamman kerran. Taustalta löytyy elämäntilanteen muutoksia, mutta myös epärealistisia odotuksia.

Aurinkorannikolla lukuisia ravintolakauppoja välittänyt Kai Hahl Suomen Yrityskaupoista on seurannut ilmiötä läheltä. Hänen mukaansa joissakin tapauksissa uuden yrittäjän nopea luopuminen selittyy elämäntilanteiden muutoksilla, mutta usein syynä on riittämätön valmistautuminen.

-Elämä Espanjassa ei vastaa odotuksia tai tulee ikävä lapsenlapsia Suomessa. Mutta liian harva ravintolayrittäjäksi ryhtyvä on etukäteen tutustunut tarpeeksi toiminnan ehtoihin ja edellytyksiin Espanjassa. Myös henkilökohtaisilla ongelmilla on välillä osuutta asiaan.

Bar Witin aikaisempi omistaja, Fuengirolassa lähes legendaarisen ravintolaisännän maineen saanut Jussi Willman vahvistaa turhan monen ryhtyvän alalle mielijohteesta, joka on helppo toteuttaa, kun ravintolan voi täältä saada hyvinkin huokealla.

- Mainos -

-Monella on harhakuva, että kirvesmiehestä tulee ravintolanpitäjä, kun laskeutuu lentokoneen portaita, kiteyttää nykyisin Suomessa asuva Willman.

Alalla niin ikään pitkään Fuengirolassa toiminut, nykyisin Sami’s Beach Baria pyörittävä Sami Haapaharju sanoo niin ikään ihmettelevänsä, kuinka lyhytjännitteisesti alalle näillä leveysasteilla lähdetään.

-Tuntuu, ettei toiminta ole edes alkanut, kun jo pistetään pillit pussiin.

Tunkua riittää

Alalla riittänee vilskettä ja vaihtoa jatkossakin, sillä sekä Hahl että Haapaharju kertovat saavansa jatkuvasti alan yrittäjäksi ryhtymiseen liittyviä kyselyitä. Hahlilla on rekisterissään tälläkin hetkellä pari sataa suomalaista, jotka ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa ravintolan ostamiseen Aurinkorannikolta.

Pelkästään Fuengirolassa on tällä hetkellä Hahlin mukaan noin tuhat ravintolaa ja hän kehottaakin tulokkaita miettimään myös muita yritysideoita.

Toisaalta Hahl uskoo, että mukaan vielä mahtuu, mutta menestystä on luvassa vain niille, jotka pystyvät selkeästi erottumaan ja luomaan asiakaskuntansa.

Perusasiat kuntoon

- Mainos -

Sami Haapaharju painottaa oman kokemuksensa pohjalta, että erottumistekijöiden lisäksi yrittäjällä on oltava ainakin kolme perusasiaa kunnossa:

-Tarvitaan alan kokemusta tai koulutusta, omaa pääomaa on oltava riittävästi ja näiden lisäksi tarvitaan hyvä asiainhoitaja, joka osaa järjestää lupa-asiat kuntoon.

Omaa pääomaa tarvitaan sekä Haapaharjun että Hahlin mukaan ainakin niin paljon, että ravintolan oston, muutostöiden ja lupamaksujen jälkeen yrittäjä pystyy selviämään elinkustannuksistaan siihen saakka, että ravintola alkaa tuottaa.

-Lupa- ja muutostöihin on hyvä varata noin 20.000 euroa ja huonojen kuukausien varalle noin 30.000 euroa, Haapaharju suosittelee.

-Puskuria olisi syytä olla vähintään puoleksi vuodeksi eteenpäin, sanoo myöskin Hahl.

Hintakisa ei kannata

Willmanin ja Haapaharjun kokemuksen mukaan menestyvällä ravintolalla on oltava myös niin sanotusti kasvot ja henki.

-Ravintolaa ei välttämättä tunneta sen nimellä, vaan mennään ”Jussin baariin”, Haapaharju antaa esimerkin.

- Mainos -

Kai Hahl huomauttaa, että toisaalta henkilöityminen voi kuitenkin kääntyä rasitteeksi, jos ravintola halutaan myydä.

Ravintolan sijainnilla ja huokeilla hinnoilla ei ammattilaisten mukaan ole niin suurta merkitystä kuin moni uskoo. Paikkaa olennaisempi on ravintolan löydettävyys, joka on ennen kaikkea markkinointikysymys.

Hinnalla kokeneet ravintolanpitäjät eivät lähtisi kilpailemaan lainkaan, koska useimmiten se on oikotie konkurssiin. Polkuhintojen tielle lähteneen on lähes mahdotonta korjata kurssia toiseen suuntaan.

-Täällä löytyy paljon espanjalaisia paikkoja, jotka myyvät aina vielä halvemmalla, Haapaharju tietää.

Pohjatyö paikallaan

Fuengirolan ravintolaelämään uudeksi tekijäksi on hyppäämässä alan kaikissa liemissä keitetty Mikko Saimanen. Hän uskoo menestyksen tulevan huolellisen pohjatyön ja tehokkaasti markkinoidun oikean liikeidean tuloksena.

Suomessa kaikkiaan seitsemän ravintolan omistajana muun muassa Salossa ja Lohjalla toiminut Saimanen on jo ostanut Bar Himan ja Bar Yanosin, ja ostoslistalla on todennäköisesti vielä muita ravintoloita. Suomessa hän vastaavasti luopuu osasta omistuksiaan.

Saimanen kertoo perehtyneensä alan toimintaympäristöön ja -edellytyksiin Fuengirolassa noin vuoden päivät ennen yrityskauppojen tekoa. Hänelle asiantuntija-avun käyttäminen ja verkostoituminen ovat itsestään selvä ja välttämätön osa valmistautumista.

-Siirtyminen ei sinänsä ole niin haastavaa, kun on alan osaamista, talous kunnossa ja halua tehdä työtä. Riskit ovat kuitenkin isot ja täällä vallitsevat omat lainalaisuutensa. Mutta täältä saa halutessaan tukea ja kaikki tärkeät palvelut suomen kielellä, Saimanen summaa.

Siirtymistään ravintolayrittäjäksi Espanjaan Saimanen perustelee pitkäaikaisella kiinnostuksella maata kohtaan ja halulla kokeilla siipiään myös Suomen ulkopuolella.

-Espanja on logistisesti hyvällä paikalla ja pidän paikallisesta elämänrytmistä, joka antaa paremmat mahdollisuudet perheen ja työn yhdistämiseen. Täällä on myös mahdollisuus kokeilla uusia juttuja esimerkiksi alkoholimainonnan suhteen.

Vuoden 2016 aikana tai sen jälkeen omistajaa ovat vaihtaneet kerran
tai useammin ainakin seuraavat suomalaisravintolat tai baarit:

  • Koppas (X 2)
  • Cosmos
  • Mundo
  • Rocio
  • Witi (X 2)
  • Tauski bar
  • Bar Mask
  • Bar Hima
  • Bar Yanos (X 2)
  • Yupiter
  • Café Bar (X 2)
  • Leona

Tiina Piha

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista