Pysäköinnin ihanuus

 

Espanjan suurissa kaupungeissa on vaikea löytää pysäköintipaikkaa, mutta toisaalta vapaamuotoinen pysäköinti antaa mahdollisuuden luoville ratkaisulle.

Käytännössä auton parkkeeraus on kielletty keltaisen viivan kohdalle tai ilman lupaa invapysäköintipaikalle. Niitä on syytä kunnioittaa.

Suomessakin saa jo pysäköidä autonsa kadun vastakkaiseen suuntaan. Jos taskuparkin tekeminen ”väärin päin” jännittää, niin aina voi pyytää apukuskia pysäyttämään liikenteen siksi aikaan. Tai kun kapealla kadulla huomaa, että joku on lähdössä, niin ei muuta kuin odottamaan. Unohda suomalainen häveliäisyys ja anna tööttien mesota takana, jos lähtijä’ ”hoitaa autossa tuhat asiaa” ennen kuin työntyy ulos parkkipaikalta.

- Mainos -

Jokainen on varmasti huomannut, ettei kukaan jätä viiden metrin väliä suojatiehen eikä yksikään itseäni vanhempi setämies huuda, vaikka auto jäisi hieman ”seepran” päälle.

Oma autoni seisoo usein kaksisuuntaisen kadun keskiviivan päällä. Katu on niin leveä, että kadun varteen ja keskiviivalle pysäköityjen autojen väliin jää molempiin suuntiin henkilöautolla mentävä reikä.

Joskus kiertoliittymien reunaan maalataan valkoinen sulkuviiva osoittamaan, että siinä on vain yksi kaista tai Y-risteyksen keskelle maalataan kolmion muotoinen valkoinen sulkualue osoittamaan kaistojen paikkaa. Sulkualueet ovat loistavia paikkoja pysäköinnille.

Kukaan ei myöskään valita, jos kapealla kadulla nostaa puolet autosta jalkakäytävälle siksi, että toinen auto pääsee ohitse.

Oma suosikkini on kuitenkin parallel- eri rinnakkaisparkki. Siinä auto jätetään kadun varteen vinottain tai kadun suuntaisesti pysäköidyn auton eteen. Rinnakkaisparkissa pitää vain muistaa jättää renkaat suoraan, vaihde vapaalle ja käsijarru pois päältä, että lähtijä voi siirtää autoasi pois tieltään työntämällä.

Mika Heikkilä

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista