Pyöräily sopii kenelle vain

Pyöräily on mukava, mutta myöskin tehokas laji harrastaa liikuntaa. Pyöräillessä suuret lihasryhmät eli reiden lihakset tekevät pääosan työstä.

Suurten lihasten käyttö kuluttaa paljon energiaa sekä parantaa samalla sydämen ja verenkiertoelimistön toimintaa. Lisäksi diabeteksen ja korkean verenpaineen kehittymisen riskit vähenevät.

Pyöräily on myös nivelystävällinen laji mikäli esimerkiksi kärsit polviongelmista tai olet ylipainoinen. Laji sopii kenelle vain kuntotasoon katsomatta.

Pyöräilyn tehokkuudesta päätät sinä itse. Jos haluat tehokkaan, kaloreita kuluttavan ja intervallimaisen treenin, voit valita mäkisen reitin.

Leppoisa pyöräily taas luonnistuu paremmin tasaisemmalla maastolla, ja samalla rakennat peruskestävyyttä. Itse pidän kummastakin.

Raskasta mäkeä ylös polkiessa, tuntuu että voimat loppuvat hetkellä millä hyvänsä. Lopulta ylös päästessä, tunne on mahtava, jaksoin kuin jaksoinkin! Ja ylämäen jälkeen on aina alamäki, silloin saa kroppa levähtää ainakin hetken ennen seuraavaa koitosta.

Leppoisat lenkit teenkin sitten hyvin rennosti. Välillä voi pysähtyä kahville tai vaikkapa ihailemaan maisemia.

Pyöräilyssä tulee ottaa huomioon muutamia seikkoja reitin valinnan lisäksi. Pyörän oikeilla säädöillä ja polkutekniikalla vaikutat erittäin paljon sekä pyöräilyn sujuvuuteen että miellyttävyyteen.

Pyöränhuolto ja varustelutaso ovat myös tärkeä osa kokonaisuutta ja turvallisuus liikenteessä tulee aina muistaa.

Pyöräillä voit lähes missä vain ja maastoreittejäkin löytyy, mikäli autokaistalla ajo ei houkuttele. Omana haaveenani on päästä joku päivä polkemaan reitille Via Verde de la Sierra. Reitti sijaitsee Cádiksessa , Etelä-Espanjassa ja kulkee 36,5km matkan pitkin hylättyjä junarautateitä. Tämä valittiin vuonna 2009 koko Euroopan kauneimmaksi luontoreitiksi.

Riina Leppäkangas

Personal Trainer,  Sol Beach Fitness Centre

 

Mitä mieltä olit kirjoituksesta?
  • Mielenkiintoinen (3)
  • Hyödyllinen (2)
  • Erinomainen (0)
  • Tylsä (0)
  • Vanha uutinen (0)