Puerto Banúsin luksuskaupat takovat ennätyseuroja: arabituristit tuhlaavat eniten

Marbellan maailmankuulun Puerto Banúsin sataman luksusliikkeiden liikevaihto kasvoi reilusti.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
3 min lukuaika
Puerto Banúsissa on yli sata kansainvälisesti tunnettujen ja arvostettujen huippumerkkien myymälää.

Marbellassa, Espanjan Aurinkorannikolla sijaitseva Puerto Banús on Espanjan suurin luksuskauppojen keskittymä Madridin Kultaisen mailin jälkeen. Maailmankuulussa huvipursisatamassa on sata kansainvälisesti arvostetun muotimerkin myymälää kahden kilometrin pituisella satama-alueella.

Kaupat takovat rahaa: Puerto Banúsin liikkeiden arvioitu liikevaihto on tänä kesänä kasvanut 8,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. 75 prosenttia asiakkaista on kansainvälisiä.

Jos vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden trendi jatkuu, vuoden lopun ennuste on 307 miljoonaa euroa, mikä tuo merkittävää vaikutusta niin työpaikkojen kuin tulojen kasvuun Marbellan kaupungille.

Lue myös: Will Smith ja Emma Kimiläinen tähdittävät F1-sähköveneiden kisaa Puerto Banúsin vesillä

- Mainos -

Jenkkien määrä kolminkertaistunut

Puerto Banúsin myymälöiden asiakaskunta on siis vahvasti ulkomaista.

Pohjoisamerikkalainen luksusturismi on lisääntynyt huomattavasti, lähes kolminkertaistuen (295 prosenttia) sataman luksusliikkeissä tehtyjen ostosten määrässä. Kasvu johtuu sekä suorista lennoista Yhdysvalloista Málagaan että Málagan kaupungin teknologiakeskittymän vahvistumisesta, joka on houkutellut Aurinkorannikolle muun muassa Kalifornian Piilaakson varakakkaita yritysjohtajia.

Eniten euroja Puerto Banúsissa tuhlaavat silti edelleen arabit. Jokaisen arabituristin keskimääräinen kulutus Euroopassa on 59.000 euroa vierailua kohden, ja perinteisten kohteiden kuten Pariisin, Milanon ja Madridin, rinnalle on noussut Monacon, St. Tropezin ja Marbellan kaltaisia kohteita. Arabiluksusturisti Puerto Banúsissa ostaa pääasiassa muotia (35 prosenttia) sekä nahkaa ja laukkuja (31 prosenttia).

Arabit kuluttavat Euroopan-matkoillaan 59.000 euroa per henkiö

Arabituristien tekemät ostokset Banúsissa ovat lähes kaksinkertaistuneet (195 prosenttia) vuoteen 2019 verrattuna.

Puerto Banúsissa ovat edustettuina lähes kaikki maailman kuuluisimmat luksusbrändit: Bvlgari, Rolex, Loro Piana, Dior, Hermès, Louis Vuitton, Loewe, Saint Laurent, Carolina Herrera, Dolce Gabbana, Valentino, Jimmy Choo, Bottega Veneta ja niin edelleen.

Lue myös: Tinder-ihastus huumasi ja vei luksuskellon miehen ranteesta Puerto Banusissa

Banúsissa viisi miljoonaa kävijää

Yli 50 vuoden historian omaava Puerto Banús on yksi houkuttelevimmista huvivenesatamista sekä matkailu- ja viihdekohteista niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Satama vastaanottaa keskimäärin viisi miljoonaa vierailijaa vuodessa, ja se tuottaa matkailukohteena Aurinkorannikon bruttokansantuotteelle vuosittain 954 miljoonaa euroa.

Satamassa on 915 venepaikkaa ja yli 200 liiketilaa, ja se luokitellaan säännöllisesti Espanjan ykköshuvivenesatamaksi sekä yhdeksi maan luksuslomakohteista. Puerto Bánusin perusti vuonna 1970 paikallinen kiinteistökehittäjä José Banús, mistä nimikin juontaa juurensa. Hulppeaissa avajaisissa olivat vieraina mm. elokuvaohjaaja Roman Polanski, Playboy-yrittäjä Hugh Hefner sekä Monacon ruhtinas Rainier ja Grace Kelly.

- Mainos -

Satama kertoo, että vuonna 2018 aloitettu strateginen muutos on vienyt Puerto Banúsin kohti tavoitetta tulla Euroopan kestävän kehityksen ja ympäristönsuojelun edelläkävijäsatamaksi.

Satamassa on asennettu uusia biodiversiteettiä elvyttäviä järjestelmiä, saavutettu Sininen lippu -tunnustus, jonka vain vajaa kolmasosa Espanjan satamista saa, ja tehty syvällisiä tutkimuksia biodiversiteetin suojelemiseksi yhteistyössä arvostettujen andalusialaisten yliopistojen kanssa, monien muiden toimenpiteiden ohella.

Upeat autot kuuluvat Puerto Banúsin maisemaan. Videolla superauto-tapahtumaa 2023.

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *