Kun Jenni Kalsola viime syksynä ehdotti miehelleen Janne Palomäelle koko perheen junamatkaa Suomesta Espanjaan, vastaus oli ”ei ikinä”. Sellainen ei tulisi kuuloonkaan.
Jenni ei kuitenkaan lyönyt hanskoja tiskiin ideansa suhteen, vaan junamatkailusta innostuneena ja ympäristöasioista valveutuneena halusi vakuuttaa miehensä idean upeudesta.
– Olemme käyneet täällä monena talvena lentäen. Ilmastoasiat ovat minulle tärkeitä, joten halusin tällä kertaa välttää lentämistä ja näyttää samalla lapsille, että matkata voi muutenkin.
Lentämisestä pitävä Janne ajatteli idean kuullessaan, että junalla matkustaminen veisi liikaa aikaa. Nyt junamatkan jälkeen hän on tyytyväinen ja koki matkan myös hauskana elämyksenä. Myös pariskunnan lapset, 3-vuotias Saima ja 11-vuotias Edith, pitivät seikkailusta.
Fuengirolassa vietetty kuukauden irtiotto Suomen talvisateista on muutenkin sujunut hyvin. Huomenna perhe suuntaa paluumatkalle kohti Suomea, joten raiteet kutsuvat taas.
Seitsemän maata
Voisit tykätä myös
Forssassa asuva perhe aloitti junamatkansa 25. tammikuuta Humppilasta Turun satamaan ja sieltä laivalla yön yli Tukholmaan. Aamulla matka jatkui junalla Kööpenhaminaan, jossa oli toinen yö.
– Olimme Kööpenhaminassa jo yhden jälkeen päivällä, joten ehdimme hyvin tutustua kaupunkiin.
Matka jatkui Hampurin kautta Freiburgiin ja Baseliin, sieltä Lyoniin ja edelleen Figueresiin. Madridissa oli junanvaihto, josta matka jatkui edelleen Málagaan ja Fuengirolaan.
– Matka kesti kuusi päivää, joten ehdimme yöpyä monessa paikassa ja tutustua eri kaupunkeihin. Esimerkiksi Freiburg jäi mieleen sympaattisena kaupunkina, jossa oli paljon nähtävää.
Majoitukset perhe hankki hotelleista läheltä asemia, jotta liikkuminen lasten kanssa olisi sujuvaa. Majoitukset olivat yleensä perhehuoneita sadan euron molemmin puolin.
Junamatka Euroopan halki kulki läpi seitsemän maan, joita olivat Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Sveitsi, Ranska ja Espanja. Siinä ehti nähdä monenlaisia maisemia.
– Lapset jaksoivat koko matkan yllättävän hyvin. Aika kului nopeasti, kun sai katsella ikkunasta vaihtelevia maisemia. Meillä oli mukana myös läppäri, äänikirjoja ja puuhaa lapsille.
Matkatavaroita junaan sai ottaa sen verran, mitä itse jaksoi kantaa. Loput kulkivat rahdilla.
Lasten ehdoilla
Junamatkalla perhe seurasi puhelinsovelluksen kautta muun muassa junan nopeutta ja sijaintia.
Euroopan halki kertyi raiteilla yhteensä 3731 kilometriä. Ympäristön suhteen junamatka aiheutti 90 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna siihen, että perhe olisi tullut lentäen.
Suomesta Espanjaan tullessa matka taittui kymmenellä eri junalla, joissa istuessa aikaa kului kaikkiaan yksi kokonainen vuorokausi, seitsemän tuntia ja kaksi minuuttia.
– Hommasimme kymmenen matkustuspäivän interrailpassit, jotka ovat voimassa kaksi kuukautta. Otimme ykkösluokan passit, jotka maksoivat 534 euroa kappaleelta.
Ykkösluokan passeihin sisältyi muun muassa leveämmät istuimet, netti, lounge-palvelut asemilla sekä joillain matkoilla ruokaa ja juomaa. Alle 12-vuotiaat lapset sai liitettyä vanhempien passeihin.
– Yllättäviä kuluja tuli paikkavarauksista, jotka olivat joissakin junissa pakollisia. Niistä saattoi tulla lisäkuluja 20 euroa nuppia kohti. Koitimme päästä aina istumaan perheryhmiin.
Paikkavaraukset olivat muutenkin hyvä idea, ettei kesken lasten unien tarvinnut vaihtaa paikkaa. Perheen suosikkeja olivat ehdottomasti vaunujen yläkerrat, joista oli mahtavat näkymät ulos.
– Matkustimme lasten ehdoilla ja varasimme kaikki junamatkat niin, ettei tarvinnut istua paikallaan neljää tai viittä tuntia enempää. Kahdestaan olisimme voineet tehdä saman matkan nopeammin.
Interrailpasseistaan perhe käytti Espanjaan matkustamiseen kuusi päivää, joten vielä neljä päivää on käytettävänä Suomeen paluuseen, joka alkaa Fuengirolasta huomenna.
– Palaamme takaisin eri reittiä, menemme ensin Barcelonaan. Sitten voimme vertailla reittejä.
Mieluisa elämys
Jenni Kalsola ja Janne Palomäki tiedostavat maata pitkin matkustamisen realiteetit eli matkanteon hitauden ja kalleuden verrattuna lentämiseen. Silti he aikovat valita junan toistekin.
– Jos on vain viikon loma, siinä ei kyllä pitkälle pääse. Tällä kertaa meillä oli mahdollisuus kuuden viikon irtiottoon, joten siitä ajasta voi jo hyvin käyttää kymmenen päivää siirtymisiin.
Ilmastoasioissa valveutunut 11-vuotias Edith innostui junamatkasta heti, kun kuuli ideasta.
– Muutenkin junamatkailu oli lapsille mieluisa elämys, joka oli kivempaa kuin lentäminen. Junassa itse matkanteosta tulee osa seikkailua, eikä se ole pelkkää siirtymistä.
Perhe yllättyi positiivisesti myös siitä, miten hyvin junat olivat aina aikataulussa.
Miinuspisteitä junamatkailu saa heiltä siitä, että kaikkea ei saanut hommattua ”samalta tiskiltä”, vaan tekemisissä piti olla eri junayhtiöiden kanssa. Se vaati hieman viitseliäisyyttä.
Lentämiseen verrattuna junamatkailussa on ympäristöystävällisyyden ja elämyksellisyyden lisäksi myös se hyvä puoli, että asemat sijaitsevat aina pelipaikoilla kaupunkien ydinkeskustoissa.
– Asemille on helppo kulkea eikä niille tarvitse mennä tuntikausia etukäteen.
Maata pitkin matkustavat -ryhmästä Facebookissa pariskunta sai paljon vinkkejä junamatkalleen.
– Voimme suositella junamatkailua kaikille, jotka siihen ajan puolesta pystyvät. Luulen, että ihmiset tulevat yllättymään junamatkailusta positiivisesti, aprikoi pariskunta.
Sonja Riihikangas