Norwegian alkoi periä lennoillaan maksua käsimatkatavaroista kuluvalla viikolla. Moni muu halpalentoyhtiö on tehnyt samaa jo pidemmän aikaa.
Suhtautuminen uuteen maksuun näytti sosiaalisen median keskustelujen valossa olevan kaksijakoinen. Osa porukasta syytti lentoyhtiötä riistosta ja kassavajeen paikkaamisesta kepulikonstein.
Toinen puoli ymmärsi uutta käytäntöä matkailun sujuvuutta edistävänä keinona. Totta on, että matkustajat ovat kantaneet koneisiin vähintään rinkan kokoisia laukkuja ja reppuja, henkilökunnan on ollut vaikea puuttua näihin ylisuuriin pakaaseihin. Niitä on yritetty tunkea täynnä oleville hyllyille vaikka väkisin. Jokainen viime aikoina lentänyt on varmasti nähnyt sen, että tässä tavarahärdellissä on kulunut aikaa ja koneet ovat usein myöhästyneet pelkästään tästä syystä.
Lentoyhtiöt toivovat uuden käytännön selkiyttävän sääntöjä ja sitä kautta helpottavan koneeseen nousua ja ihmisten asettumista paikoilleen. Maksu ylimääräisestä lentolaukusta ei vaikuta kovin suurelta. Mikäli joku haluaa sellaisen mukaansa ottaa, se ei kauheasti lipun hinnan päälle kirpaise.
Muistellaanpa lentämistä vaikka parikymmentä vuotta sitten. Liput olivat selvästi kalliimpia, mutta ne sisälsivät huomattavasti enemmän palvelua. Matkatavarat ja käsimatkatavarat kuuluivat automaattisesti hintaan. Samoin lämmin ateria juomineen ja usein pidemmillä lennoilla myös muut kuin ruokajuomat sisältyivät lipun hintaan.
Pitkälle on tultu lentämisen palvelukulttuurista. Lentoyhtiöt perustelevat muutoksia matkustajien valinnanvapaudella. Maksat vain siitä mitä tarvitset. Perustelu kestää jonkinlaisen kriittisen tarkastelun, mutta kyllä siinä oikeasti on kyse voittojen maksimoinnista. Sehän ei ole millään tapaa laitonta, sen moraalia sopii aina välillä pohtia.
Pääkirjoitus