Miten pääsen koronarokotukseen?

 

Koronarokotuksia on annettu Espanjassa nyt jokseenkin kolme kuukautta. Tahti on ensimmäisinä kuukausina ollut odotetusti hidasta, mutta pikkuhiljaa kiihtyvää. Huhtikuun aikana on odotettavissa eri rokotemerkeiltä entisestään kasvavia rokotetoimituksia, joten rokotusvauhti kiihtynee jatkossa merkittävästi.

Mutta miten esimerkiksi suomalainen pääsee koronarokotukseen Espanjassa, ja voiko rokotteeseen oikeutettu jäädä jostain syystä ilman rokotetta? Pyrimme selvittämään asiaa ja sitä varten haastattelimme useampaa henkilöä sekä Los Bolichesin terveysasemalla että Fuengirolan kaupungintalolla. Lisäksi puhuimme suomalaisen asiainhoitajan kanssa käytännöistä.

Muistutettakoon heti alkuun, että käynnissä oleva koronarokotuskampanja on jokseenkin ennen kokematon massarokotuskampanja, joka joudutaan viemään läpi poikkeusolosuhteissa keskellä pandemiaa. Käytännöt siis saattavat muokkautua ja muuttua nopeastikin, mutta seuraavassa on tietoja, jotka olemme nyt saaneet ajankohtaisina.

- Mainos -

Puhelinnumero!

Rokotusajat annetaan puhelimitse. Rokotuskampanjasta vastaavan Andalusian itsehallintoalueen terveydenhoitohenkilökunta soittaa kulloinkin rokotusvuorossa olevan ryhmän ihmisille ja antaa heille ajan rokotukseen. He saavat asiakkaiden yhteystiedot kunkin henkilön oman terveyskeskuksen tietokannasta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että jokaisella on käyttämänsä terveyskeskuksen tiedoissa oikea, ajantasainen, espanjalainen puhelinnumero.

Vielä kerran: terveyskeskuksen tiedoissa pitää olla oikea, ajantasainen, espanjalainen puhelinnumero. Ajanvaraajat eivät soita vieraiden maiden numeroihin.

Aikaisemmin on ollut julkisuudessa sellainen tieto, että rokotusaikoja soittavat virkailijat saisivat asiakkaiden puhelinnumerot kaupungintalolta, eli kaupungin asukkaaksi kirjautuminen riittäisi. Nyt tämä tieto on ainakin toistaiseksi kumottu sekä terveydenhoitohenkilökunnan että Fuengirolan kaupungintalon taholta. Näin ollen rokotuksen saaminen Espanjassa edellyttää – ainakin tämän tiedon valossa – Espanjan julkisen terveydenhuollon piiriin kuulumista.

Jos olet varma, että yhteystietosi omassa terveyskeskuksessasi ovat ajan tasalla, sinun tarvitsee vain odottaa että sinulle soitetaan.

Jos epäilet, että tiedoissa on vanhaa tai muuten virheellistä tietoa, kannattaa ne käydä tarkastamassa / korjaamassa. Tämä onnistuu omassa paikan päällä terveyskeskuksessa. Normaaliin asiakaspalveluun otetaan vuoronumero ja asia selvitetään. Mukana pitää luonnollisesti olla henkilöllisyystodistus ja espanjalainen sairausvakuutuskortti ”Tarjeta sanitaria”.

Monet käyttävät kielimuurista tai muista syistä johtuen asianhoitajia tai tulkkeja asioidessaan espanjalaisessa terveydenhuollossa. Useissa tapauksissa näillä henkilöillä saattaa olla omissa asiakastiedoissaan tulkin puhelinnumero. Tällaisessa tapauksessa on hyvä olla yhteydessä tulkkiin hyvissä ajoin ja sopia miten asia hoidetaan. Jos puhelu menee tulkille, hän voi vastaanottaa rokotusajan asiakkaansa puolesta. Jos asiakas haluaa hoitaa asian itse, kannattaa jälleen varmistaa, että terveyskeskuksen tiedoissa on oma numero.

Vastaa puhelimeen

- Mainos -

Monilla nettipalstoilla ja Facebook-ryhmissä on liikkunut tietoa tietystä numerosta, josta rokotusaikoja soitetaan. Todellisuudessa puheluita soitetaan useasta eri numerosta. Niinpä nyt kannattaa vastata puheluihin myös vieraista numeroista.

Jos vieraasta numerosta tullut puhelu sitten jostain syystä menee ohi vastaamatta, ei silti ole aihetta paniikkiin. Aikojen varaajat soittavat kyllä uudelleen.

Tällä hetkellä rokotettavaan ryhmään kuuluvat yli 80-vuotiaat ja tiettyihin riskiryhmiin kuuluvat. Rokotusvuoron suhteen omasta mahdollisesta riskiryhmään kuulumisesta on tavallaan turha kantaa huolta. Ihmiset eivät voi esimerkiksi käydä itse ilmoittautumassa riskiryhmäläisiksi, vaan terveydenhuollon henkilökunta määrittelee riskiryhmäläiset käytettävissä olevien potilastietojen perusteella.

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista