Miten käy lentojen hinnoille Espanjassa?

 

Ostoa suunnitteleva IAG on brittiläis-espanjalainen lentoyhtiöiden emoyhtiö, jonka hallinnassa on jo ennestään muun muassa British Airways ja Iberia. Ostoaikeiden takana on halu vahvistaa markkina-asemaa Espanjassa ja koko Euroopassa, samoin kuin Euroopasta latinalaiseen amerikkaan ja karibialle suuntauvilla lennoilla. Samalla Madridin lentokenttä nousee tosissaan kilpailemaan Euroopan neljän merkittävimmän lentokentän, eli Amsterdamin, Frankfurtin, Lontoon Heathrow’n ja Pariisin Charles De Gaulle’n kanssa.

Kilpailuviranomaiset eivät ole vielä antaneet kaupalle minkään väristä valoa, eivät punaista, eivätkä vihreää. Jos kauppa aiotusti kuitenkin toteutuu ensi vuoden jälkipuoliskolla, voi sillä olla suuria vaikutuksia varsinkin Espanjan sisäiseen liikenteeseen.

Tällä hetkellä IAG omistaa jo kaksi Espanjan suurinta lentoyhtiötä, eli Iberian ja Vuelingin, joka on osa Iberiaa. 66 koneen kapasiteetilla operoiva Air Europa on maan kolmanneksi suurin lentoyhtiö, joten kaupan toteutuessa, IAG olisi jotakuinkin määräävässä markkina-asemassa. Jokainen voi arvioida, miten tämä vaikuttaisi lippujen hintoihin.

- Mainos -

IAG:n ja Air Europan välisen kaupan hinnaksi on ilmoitettu miljardi euroa, ja ajankohdaksi vuoden 2020 jälkimmäinen puolisko. Ainakin aluksi Air Europa siirtyisi osaksi Iberiaa, ja sitä johtaisi Iberian toimitusjohta. Lentoyhtiön nimenä säilyisi kuitenkin edelleen Air Euroopa, ja se toimisi omana tulosyksikkönään.

Kaupan myötä Air Europa myös poistuisi SkyTeam -allianssista, jossa se nykyään on mm. Air Francen, Alitalian, KLM:n ja 16 muun lentoyhtiön kanssa. Todennäköistä olisi myös, että se vastaavasti liittyisi kilpailevaan Oneworld -allianssiin, johon IAG:n muutkin yhtiöt, samoin kuin esimerkiksi suomalainen Finnair, kuuluvat.

Janne Leipijärvi

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista