Mitä tänään syötäisiin

 

”Ennen oli kunnollista, nytten ei oo kunnollista. Ei saa edes kunnollista kahvia…” Tuohon tapaan sanaili Repomiehen Rauno, loistavan Pasila-animaatiosarjan höperö ylikomisario.

Vaikka aika harvasta asiasta lienen yhtä mieltä Repomiehen kanssa, niin nuo sanat alkoivat pyöriä tänään päässäni, kun luin uutisen joka koski suomalaisten suosikkiruokia ja -juomia. Iltasanomat kertoi K-ryhmän tilastoista, jotka paljastivat, minkä tyyppisten elintarvikkeiden myynti on karussa pohjolassa ollut kovimmassa nousussa.

Kolmen kärki oli vähintään mielenkiintoista luettavaa. Kolmanneksi eniten myyntiä olivat kasvattaneet ”juomasekoitukset ja miedot viininomaiset juomat”. Niitä oli käynyt tänä vuonna 81% aiempaa enemmän kaupaksi.

- Mainos -

Toiseksi eniten myynti oli kasvanut sushin osalta. Jutussa käytetty termi ”markettisushi” on jotakuinkin yhtä houkutteleva kuin ”tee-se-itse-kirurgia” tai ”ruotsalainen sauna”. Mutta niin vaan oli sushin myynti marketeissa kasvanut 203%.

Vaan eipä pärjännyt japanilaisherkun markettiserkkukaan listan ykköselle, joka on…

”Jalostetut ja pilkotut hedelmät” +230%. Me suomalaiset olemme siis viimein päässeet siihen tilanteeseen, että banaanin kuoriminen on liian työlästä. Ja kukapa sitä kyllä viitsisikään kuoria. Ensin pitäisi katsoa Googlesta, että kummasta päästä se kuoriminen pitää aloittaa. Lähin Google löytyisi kännykästä, mutta kun sillä pitää nyt laittaa instaan tieto, että ollaan shoppailemassa alkavaa hyggeily-viikonloppua varten.

Voi persikka.

Janne Leipijärvi

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista