Nämä ovat Aurinkorannikon kaupunkien päästöalueet – autoilta vaaditaan viitosen tarra

Tämä on tilanne Aurinkorannikon kaupungeissa alhaisten päästöjen alueiden rajaamisessa.

Janne Leipijärvi
Janne Leipijärvi
3 min lukuaika
Vähäpäästöisestä alueesta kertova liikennemerkki.

Vuoden 2024 alusta alkaen Espanjan jokaisessa yli 50.000 asukkaan kaupungissa pitää lain mukaan olla osoitettuna keskustasta alue, jonne ei saa ajaa muilla kuin vähäpäästöisillä ajoneuvoilla. Nämä alhaisten päästöjen alueet (Zona de Bajas Emisiones, ZBE) pitää olla selkeästi merkitty ja valvottu.

Alhaisten päästöjen alueelle moottoriajoneuvolla kulkeminen edellyttää kulkupeliin liimattua tarraa, joka kertoo auton, mopon, tms. olevan riittävän vähäpäästöinen.

Tarran voi saada vuoden 2000 jälkeen rekisteröityihin bensakäyttöisiin ja vuoden 2005 jälkeen rekisteröityihin dieselkäyttöisiin kulkuneuvoihin. Näiden lisäksi luonnollisesti hybridi- ja sähkökäyttöisiin.

A, B, C? Tätä tarramerkit tarkoittavat

Vähäpäästöisten vvyöhykkeiden toteuttamista varten Espanjan liikennevirasto DGT (Dirección General de Tráfico) on luonut merkkijärjestelmän, jossa autot luokitellaan rekisteröintivuoden mukaan.

- Mainos -

Tarramerkit ovat:

Ei tunnusta: ennen vuotta 2000 rekisteröidyt bensiinimoottoriautot ja ennen vuotta 2006 rekisteröidyt dieselmoottoriautot.

B-tunnus: vuosien 2000 ja 2006 välillä rekisteröidyt bensiinimoottoriautot ja vuosien 2006 ja 2013 välillä rekisteröidyt dieselmoottoriautot.

C-tunnus: vuoden 2006 jälkeen rekisteröidyt bensiinimoottoriautot ja vuoden 2014 jälkeen rekisteröidyt dieselmoottoriautot.

ECO-tunnus: hybridiautot.

ZERO-tunnus: sähkö- tai hybridiautot, joilla pystyy ajamaan yli 40 kilometriä ilman polttoaineen käyttöä.

Lykätty hanke

Alun perin tämän ympäristöä suojelemaan tarkoitetun lain piti astua voimaan jo vuoden 2023 alusta, mutta sille haettiin lykkäystä tämän vuoden alkuun asti. Käytännössä asia on edelleen monessa kaupungissa kesken.

Málagan alhaisten päästöjen alue on kooltaan peräti 437 hehtaaria. Sen valvonta astuu voimaan näillä näkymin lähiviikkoina.

Tällä hetkellä Málagan provinssin suurimmissa kaupungeissa noin joka kolmas auto ja/tai mopo on liian vanha vähäpäästöisille autoille varatuille keskusta-alueille. Näissä kaupungeissa on tällä hetkellä rekisteröitynä hieman alle miljoona ajoneuvoa, joista lähes kolmannes on liian vanhoja saadakseen ympäristötarran.

- Mainos -

Merkkivaatimus ei koske ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa.

Marbella ja Torremolinos

Aurinkorannikon kaupungeista alhaisten päästöjen alue otettiin ensimmäisenä käyttöön Marbellassa, vuoden 2023 lokakuussa. Tosin Marbella on ilmoittanut, ettei se toistaiseksi sakota alueella liikkuvia tarrattomia autoja. Tämän jälkeen oman alueensa ovat rajanneet Torremolinos ja Málaga. Tosin Málagan ZBE-alue ei ole vielä voimassa, mutta sen alue on päätetty.

Torremolinosin alhaisten päästöjen alue on Aurinkorannikon alueella ainoa, joka on jo täysin käytössä ja valvonnassa.

Samanlainen on tilanne joissain muissakin alueen kaupungeissa. Esimerkiksi Esteponassa alhaisten päästöjen alue on määritelty, mutta toimet sen merkitsemiseksi ja valvomiseksi ovat alkutekijöissään.

Fuengirola lähtökuopissa

Toisissa kaupungeissa, kuten esimerkiksi Fuengirolassa, Benalmádenassa ja Mijasissa, koko hanke on vielä lähtökuopissa, eikä alhaisten päästöjen alueita ole edes nimetty vielä.

Estepona oli ensimmäinen Aurinkorannikon kaupunki joka ilmoitti alhaisten päästöjen alueensa, mutta sitä ei olla vieläkään otettu käyttöön.

Aurinkorannikon kaupungit, joita laki koskee, Málaga, Fuengirola, Benalmádena, Mijas, Torremolinos, Estepona, Marbella, Rincón de la Victoria, ja Vélez-Málaga. Näistä siis Torremolinos on ainoa, jossa ZBE on aktiivisesti voimassa. Mitä ilmeisimmin Málaga seuraa perässä lähiviikkoina.

Joku näistä tarroista pitää olla kulkuneuvossa, jotta alhaisten päästöjen alueella voi jatkossa ajaa.

Näin hankit tarran

Omaan, Espanjaan rekisteröityyn kulkuneuvoon voi tarvittavan tarran hankkia esimerkiksi paikallisesta postitoimistosta.

Mukaan tiskille tarvitaan auton paperit, tarkemmin vihreä ”permiso de circulación” ja henkilötodistus. Tarra maksaa viisi euroa.

- Mainos -
Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *