Aurinkorannikon suomalaistenkin hyvin tuntema Mercadona on vahvistanut asemaansa entisestään Espanjan johtavana elintarvike- ja ruokakauppaketjuna.
Kahden vuoden ajan korkeana laukannut inflaatio näkyy espanjalaisketjun talousluvuissa. Yritys on ainoa suurimmista toimijoista Espanjan päivittäistavaramarkkinoilla, joka on onnistunut kasvattamaan sekä myyntiä, voittoa että markkinaosuuttaan vuodesta 2021 lähtien.
Espanjalainen talouslehti Cinco Días raportoi, että Mercadonan myynti on kasvanut 7,3 miljardilla eurolla, mikä on kaksinkertainen määrä verrattuna kaikkien kilpailijoiden yhteiseen kasvuun. Mercadona on siis suorastaan murskaavan ylivoimainen markettikisaajiinsa verrattuna.
Lue myös: ”Laita ananas väärinpäin kärryyn” – Mercadonasta etsitään nyt treffiseuraa
Liikevaihto miljardin enemmän kuin muilla yhteensä
Analyysi Mercadonan, Carrefourin, Lidlin, Eroskin, Dian ja Alcampon taloudellisista tuloksista osoittaa, että kaikki muut paitsi Dia kasvattivat tulojaan kaksinumeroisin prosenttiluvuin vuoden 2023 loppuun mennessä.
Mercadona johtaa listaa lähes 29 prosentin myynnin kasvulla verrattuna vuoteen 2021, yhteensä 32,8 miljardiin euroon.
Tämä tarkoittaa, että Mercadonalla on nyt lähes miljardi euroa enemmän liikevaihtoa kuin lähimmillä kilpailijoillaan yhteensä, mitä ei ole koskaan aiemmin tapahtunut.
Lue myös: Espanjalaiskeittiöiden nestemäinen kulta halpeni – Mercadona laski oliiviöljyn hintaa
Ensin hinnat nousivat, sitten laskivat
Valencialaisen Juan Roigin johtama Mercadona on myös onnistunut kasvattamaan nettovoittoaan 48 prosentilla ja liikevoittoaan 45 prosentilla tämän ajanjakson aikana. Vuoden 2023 lopussa heidän liikevoittomarginaalinsa oli 3,7 prosenttia tuloista, verrattuna vuoden 2021 3,27 prosenttiin.
Osa menestyksestä johtuu merkittävistä hinnankorotuksista, jotka Mercadona on myöntänyt. Vaikka hinnankorotuksia on kritisoitu, yritys on puolustanut voittojensa tasoa välttämättömänä.
Lue myös: Mercadona laskee tuhannen tuotteen hintoja kaikissa ruokakaupoissaan Espanjassa
Vuoden 2023 huhtikuussa yritys kuitenkin ilmoitti 500 tuotteen hinnanalennuksesta, joka toi asiakkaille keskimäärin 150 euron vuotuiset säästöt. Tämä strategia käänsi firman laskevan markkinaosuuden suunnan ja kasvatti sen 26,8 prosenttiin heinäkuussa 2023.
Mercadona laski hintojaan myös heinäkuussa 2024.