Mercadona laskee tuhannen tuotteen hintoja kaikissa ruokakaupoissaan Espanjassa

Espanjan suurin marketketju Mercadona laskee, että 150 miljoonan euron hinnanalennukset merkitsevät kuluttajalle 150 euron säästöä ruokakoriin vuodessa.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
2 min lukuaika
Mercadonan kärryn saa nyt täyteen entistäkin halvemmalla.

Espanjan johtava marketketju Mercadona ilmoittaa käyttävänsä tänä vuonna jälleen 150 miljoonaa euroa yli 1.000 tuotteen hintojen alentamiseen.

Valencialaislähtöinen yritys taistelee etenkin saksalaisia halpakauppoja Lidliä ja Aldia vastaan, jotka avaavat alati lisää myymälöitä maassa. Mercadona sanoo jatkavansa tuotteidensa kuluttajahintojen alentamista kustannusten laskiessa ja esittää asiakkaiden säästöjen yltävän jopa 150 euroon perusostoskorissa 12 kuukauden aikana.

Uusi alennus on jatkoa helmikuussa toteutettuun edelliseen hinnanlaskuun. Mercadonan mukaan alennettujen tuotteiden määrä nousee vuoden 2024 aikana nyt jo tuhanteen.

Lue myös: Mercadona laskee 500 tuotteen hintoja vuoden loppuun asti

- Mainos -

Oliiviöljyn hinta putoaa edelleen

Alennettuihin tuotteisiin kuuluvat kala, leipä, pasta ja oliiviöljy, ja Mercadona tiedottikin maanantaina, että sen Virgin ja Extra Virgin -oliiviöljyn hinnat laskevat edelleen.

Oliiviöljy on espanjalaisen keittiön perusaine, ja maassa on kauhisteltu öljyn rakettimaista hinnannousua. Nyt tämän jokapäiväisen tuotteen hinta on putoamassa.

Lue myös: Oliiviöljyn hinta laski vihdoin – melonikin halpeni eikä cava-pullo kukkaroa kurita

Mercadona kertoo laskeneensa oliiviöljyn hintoja myymälöissään keskimäärin 14 prosenttia tammikuusta lähtien. Alkuvuodesta se pudotti jo kertaalleen öljylajikkeiden hintoja.

”Asiakas hyötyy mahdollisimman pian ja paljon”

Yrityksen hintastrategiajohtaja Jose Manuel Burguera korostaa hankintaosastojen sekä erikoistuneiden toimittajien ja yhteistyökumppaneiden tekemää työtä ”siirtääkseen kustannusten alenemisen hyllyille niin, että asiakas hyötyy siitä mahdollisimman pian ja paljon”.

Hän lisää, ettei näitä alennuksia olisi mahdollista toteuttaa ilman 104.000 työntekijän ja 3.000 tavarantoimittajan tekemää työtä tuottavuuden, kannattavuuden ja johtamisen parantamiseksi.

– Vain tällä tavoin on mahdollista kestävällä tavalla alentaa hintoja vaikuttamatta laatuun, Manuel Burguera toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Ruokakauppojen hintakisa kiihtyy: Aldi laskee yli 400 tuotteen hintoja Espanjassa

- Mainos -

Mercadona aikoo jatkaa kokoonpanolinjansa vahvistamista tunnistaakseen markkinamahdollisuuksia yhdessä erikoistuneiden toimittajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Mercadonalla on liki 1.700 ruokakauppaa Espanjassa ja Portugalissa. Vihreä on ketjun tunnusväri.

Yrityksellä on 1.617 kauppaa Espanjassa ja 50 Portugalissa.

Mercadona on Espanjan ylivoimaisesti suosituin ruokakauppa. Sen prosenttiosuus Espanjan vuoden 2023 markettimarkkinoista on peräti 26,2 prosenttia.

Carrefour on kakkosena 9,9 prosentilla ja Lidl kolmantena 6,4 prosentilla. Seuraavat sijat jakautuvat: Eroski 4,4%, Dial 4,1%, Alcampo 3,1% ja Aldi 1,5%.

Jaa tämä artikkeli
1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *