Málagan rantabaareihin kalaa Marokosta ja Portugalista

Málaga tunnetaan kaikkialla Espanjassa anjoviksistaan.  Anjovis on yksi kaikkien rantabaarien tähtiruoista. Suurin osa nyt tarjotuista anjoviksista tulee kuitenkin Portugalista tai Marokosta, koska Málagan kalastajat ovat lakossa.

Kalastajat lakkoilevat polttoaineen hinnan jyrkkää nousua vastaan. Korkea polttoaineen hinta tekee heille kalastuksesta kannattamatonta.

Jotkut rantabaarit ovat päättäneet pitää ovensa kiinni, kunnes kalastajien ja rahtikuljettajien lakko on ohi.

”Málagassa on kyllä pieniä veneitä, jotka lähtevät kalastamaan ja ne tuovat anjovista, mutta hyvin vähän kalalaatikoita on tarjolla, joten sillä välin ostamme anjovista Portugalista tai Marokosta”, selittää Manuel Villafaina, Malagan rantojen yrittäjien yhdistyksen puheenjohtaja.

- Mainos -

Myös äyriäisistä, erityisesti katkaravuista, on pulaa ja katkarapuja on markkinoilla niin vähän, ”että niistä pyydetään kohtuuttomia hintoja”, Manuel Villafaina toteaa.

Rahdinkuljettajien lakon seurauksena myös vihannesten ja hedelmien hinnat ovat nousseet rajusti. Lisäksi Venäjän sota Ukrainassa aiheuttaa ongelmia auringonkukkaöljyn saatavuudessa. Kalat paistetaan ravintoloissa auringonkukkaöljyssä.

Myös hotellinpitäjät ovat huolissaan raaka-aineiden hintojen noususta. Ruokalistojen hinnat pyritään toistaiseksi pitämään ennallaan, mutta jos tilanne jatkuu tällaisena, heidän on pakko nostaa annosten hintoja.

Mahdolliset hinnankorotukset pelottavat, sillä ne voivat vaikuttaa suoraan niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin asiakkaiden menetykseen.

”Me tarjoamme palvelua, laatua ja hintaa, mutta jos nostamme hintoja, asiakkaat voivat mennä toisiin kohteisiin”, Málagan rantojen yrittäjien yhdistyksen puheenjohtaja korostaa.

Osa rantabaariyrittäjistä, joiden oli tarkoitus avata ovensa matkailukauden alkaessa, Pyhällä viikolla, ovat päättäneet pitää ravintolansa suljettuna, kunnes tilanne rauhoittuu eikä painetta hinnankorotuksiin ole.

Pandemia ajoi osan rantabaariyrittäjistä jo konkurssin partaalle niin monen kuukauden sulkemisen vuoksi. ”Kahden covid vuoden jälkeen mahdollisuus avata ravintolan ovet ja myydä annoksia asiakkaille on jo monelle siunaus” Manuel Villafaina toteaa.

Myös Andalusian sitrushedelmäsektorin myynti on lamaantunut rahdinkuljettajien lakon aiheuttaman kuorma-autopulan vuoksi. Lakko ajoittuu hankalasti juuri sadonkorjuun aikaan.

- Mainos -

Marokko, Egypti ja Italia ovat rahtikuljettajien lakon suuria hyötyjiä, sillä ne täyttävät andalusialaisten sitrushedelmien puuttumisesta aiheutuneen kansainvälisen markkinaraon.

Mainos
Jatka lukemista